Bli medlem Logga in

Karriär

Att jobba med personregi

Att jobba med personregi

Vill du läsa den här artikeln?

Du behöver prenumerera på PLUS för att kunna läsa den här artikeln.
Med PLUS får du:

  • Exklusiva artiklar, TV-inslag och tips i karriären
  • Svara på relevanta jobbannonser
  • Använda ditt CV som hemsida
  • Ladda upp 20 bilder, ljud och filmklipp
  • Marknadsföring direkt på filmbolagens medlemskonto

...och mycket mer.

Uppgradera till PLUS

Tomas Amlöv, skribent för Filmcafe.se
25 januari 2011

Filmcafe.se bevakar den svenska filmbranschen med artiklar och krönikor. Missa inte våra övriga artiklar som gör karriären lite lättare och roligare!

  •  
    Alexej
    Skådespelare
    Bra Artikel, önskar att jag hade läst den tre år sen.
  •  
    Andreas
    Skådespelare
    Mycket bra artikel!!!!
  •  
    Björn
    Statist
    En mycket bra och intressant artikel. Det är roligt att få ta del av andras proffessionella kunskap så att man kan lära sig mera och bli bättre på det man gör./Björn Olofsson,statist
  •  
    David
    Skådespelare
    Nej, jag tyckte den var väl skriven och håller med dig vad det gäller plus och minus med olika regi alternativ. Jag är inte lika övertygen om att fokus är problemet. Jag skiljer helst på brist om erfarenhet och lärarnas miss att påpeka.
  •  
    Tomas
    Producent
    Hej David, Jag hoppas inte min artikel var för otydlig. Jag håller helt med om det du skriver. Det är bla det jag syftade på med begreppen "ladda rummet" samt att man ska ta skådespelarnas känslor och förmåga att uttrycka dem på lika stort - eller större - allvar som teknik osv. Att skapa så bra förutsättningar som möjligt. allt du tar upp är naturligtvis en del av detta. Jag tror inte att handlar om ego hos vare sig skådespelare, regissör eller producent. Utan precis som jag inleder artikeln med, så finns det olika fokus. Vissa fokuserar på skådespeleriet andra på tekniken. Det svåra är att få båda delar att funka lika bra. MVH Tomas
  •  
    David
    Skådespelare
    Jag tycker allt stämmer vad det gäller casting et al men bara framm till inspelningen. Då måste man växla om prioriteter. Om plotsligt skådisen inte leverarer karaktären trotts man såg det i casting och även i read-throughs, då riskerar allt att crasha. Vad är det som stor skådespelaren? Det kan vara enkla men avgörande saker. Är det maten som bäst passar sminkösen’s hund? Är det en gapande och skrikande crew mellan tagningar som gör det svart för skådisen att behålla karaktären? Varför fattar inte alla i sina dunjackor att skådisen i lätt kläder fryser mellan tagningar? När man är filmstudent är man van att jobba med sina skol kamrater. Alla kan allt. Alla jobbar gratis. Alla känner till alla’s styrkor och svagheter. Sånt händer sällan efter skolan. I verkligheten kostar allt pengar. Ibland dessvärre, egna pengar. Satsa på fel och det kostar ännu mer. Nej, det är inte tramms att behandla skådisarna som Divor med tanken på allt regissören har gått igenom för att komma ditt till inspelningen. Om han/hon förlorar skådisen nu av villken anledning som helst, då är det ”Wrap”. Punkt. 100%. Jag ställer upp ofta för skol filmer men det är förtvivlande att se om och om igen egocentricitetet som genomgår produktions sidan. Har man castat rätt, alla andra är utbytbara, inkl regi. Har man castat fel, du börde inte ha kommit så långt som inspelning. Har de glömt den delen av kursen eller fanns inte den överhuvudtaget?

Kom närmare drömmen.

Vi söker ständigt nya talanger framför och bakom kameran! Sedan 2002 har vi hjälpt produktionsbolag och producenter att hitta rätt team till filmproduktioner.

Nå över 50.000 medlemmar.

Sedan 2002 har vi hittat rätt team till filmproduktioner. Nå nya talanger framför och bakom kameran!

Ett fel inträffade, men vi har satt våra bästa tekniker på jobbetEtt fel inträffade på sidan, men vi har satt våra bästa tekniker på jobbet.