Vill du bli sedd av miljoner utan att spendera miljoner?

Vill du bli sedd av miljoner utan att spendera miljoner?

Dagens stora filmproduktioner har ofta gigantiska marknadsföringsbudgetar för att göra reklam för sin film. Men de stora filmbolagen har också uppmärksammat en marknadsföringsmodell som kan vara i stor sett gratis - viral marknadsföring. Tack vare den låga kostnaden är det också en bra idé för independentfilmaren, den enskilde skådespelaren eller kanske teatergruppen att använda sig av denna modell

Vad är viral marknadsföring?

Enkelt kan man säga att viral marknadsföring bygger på samma princip som en rolig historia som sprids vidare av de som hör den. Mottagaren blir en del av processen då han eller hon sprider vidare budskapet. Internetålderns motsvarighet till roliga historier, youtubeklipp, kan få miljontals tittare genom att länken skickas runt till nära och kära. Klippet har då blivit viralt. Likt ett virus sprids budskapet vidare och förökar sig för varje person som delar det vidare. Om varje person som får länken skickar den vidare till minst två personer så är den efter tio generationer uppe i över tusen tittare, efter tjugo generationer är den uppe i mer än en miljon.

Internet förändrade förutsättningarna

Termen viral marknadsföring uppstod på 90-talet men företeelsen har såklart funnits under andra namn i tusentals år. Den har ibland kallats mun till öra modellen och varje säljare vet potentialen av en nöjd kund som sprider ordet vidare om produkten som köpts. Med internets intåg förändrades förutsättningarna för denna typ av marknadsföring då det blev enklare att sprida budskapet vidare till sitt sociala umgänge genom till exempel facebook, bloggar och mail. Ett exempel på en lyckad viral marknadsföring från internets barndom är Hotmails kampanj för att få folk att använda deras mailtjänst. Genom att ge bort tjänsten gratis och sätta en tagline längst ned i varje skickat hotmail ” Get your free e-mail at Hotmail” hade de efter 18 månader fått 12 miljoner användare.

Fördelen med viral marknadsföring

En av fördelarna med en viral kampanj, förutom att den kan göras med relativt små medel, är att den har bra potential att hitta sin målgrupp. Genom att mottagaren blir en del av kedjan så skickas meddelandet vidare om mottagaren tror han/hon känner någon som skulle uppskatta meddelandet. Eftersom meddelandet skickas vidare i det närmsta sociala nätverket vet avsändaren mycket om mottagaren av meddelandet. Att skicka vidare ett meddelande definierar också vem man är. Kanske gillar man att vara först med något som intresserar det sociala nätverket.

Om den låga kostnaden är en av de stora fördelarna med viral marknadsföring så är osäkerheten om hur man lyckas sprida sitt meddelande med sin virala kampanj den stora nackdelen. En annan nackdel kan vara att avsändaren blir otydlig då meddelandet sprids från andra privatpersoner. En del meddelanden och målgrupper lämpar sig heller inte för den virala marknadsföringsmodellen. Det finns självklart inga säkra kort när det gäller viral marknadsföring. Det finns däremot några punkter som är bra att tänka på när man lägger upp sin strategi för viral marknadsföring.

Viktigt för att lyckas

1) Välj ut rätt kanaler för ditt meddelande. Använder din målgrupp Facebook? Twitter? Filmcafé? Läser de speciella bloggar?

2) Försök att hitta ”tastemakers” som passar ditt meddelande och sprid ditt budskap till dem. En tastemaker är en inflytelserik person med ett stort socialt nätverk. Om meddelandet skickas vidare av denna person får meddelandet en tyngd och sprids snabbt till rätt personer.

3) Fånga mottagarens uppmärksamhet. Detta kan såklart göras på en mängd olika sätt beroende på målgrupp, plattform, och media. Gratis är ofta ett ord som fångar uppmärksamhet och manar till att skicka till personens nätverk. Att saker är oväntade, roliga, tankeväckande eller nyskapande är också positivt.

4) Få mottagaren att vilja skicka vidare meddelandet. Att meddelandet är oväntat, roligt, tankeväckande eller nyskapande kan vara nog för att mottagaren skickar vidare meddelandet, men man bör också ha sin målgrupp i åtanke. Ofta vill den som skickar vidare meddelandet definiera vem han eller hon är genom att skicka vidare meddelandet.

5) Gör det så enkelt som möjligt för mottagaren att skicka vidare meddelandet. Mottagaren ska med några få knapptryck kunna skicka vidare meddelandet.

6) Ange avsändaren i meddelandet. Om den önskade effekten av ditt meddelande kräver att avsändaren finns angiven, är det viktigt att originalavsändaren finns tydligt nämnd i meddelandet. Detta eftersom meddelandet är gjort för att spridas vidare av olika mottagare och på olika plattformar. Till exempel räcker det inte med att ha avsändaren angiven i beskrivningen av ditt klipp på youtube, det måste vara angivet i filmklippet då det kommer ligga inbäddat på en mängd olika hemsidor.

Blair Witch Project

När den lilla independentfilmen Blair Witch Project skulle ha premiär 1999 var det ovanligt med fejkade dokumentärer. Filmbolaget gjorde hemsidor som spädde på myten om The Blair Witch och överallt på nätet fanns ”bevis” för att det som händer i filmen är verklighet. Den virala spridningen tog fart och överallt debatterades det om filmen verkligen var en dokumentär eller inte. Filmen blev en stor succé och är ännu idag en av de filmer som i förhållande till sin budget spelat in mest pengar någonsin.

Den har blivit sedd av miljoner utan att spendera miljoner.

Lycka till!

Henrik Qvarnström, skribent för Filmcafe.se
30 augusti 2012

Filmcafe.se bevakar den svenska filmbranschen med artiklar och krönikor. Missa inte våra övriga artiklar som gör karriären lite lättare och roligare!

Kommentera
Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter, så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.