Hur du gör en filmtrailer

Hur du gör en filmtrailer

Filmtrailern är tillsammans med filmaffischen det mest använda verktyget då en film ska marknadsföras. Idag översvämmas marknaden av film. På grund av den billigare digitala tekniken kan man producera långfilm till ett mycket lägre pris än tidigare. Detta har dels gjort att filmer med en lägre kvalité når ut till publiken och att en specifik film lätt kan drunkna i det massiva utbudet. Varken inköpare av film eller den vanliga filmtittaren har tid och möjlighet att titta på film som man inte redan har bakgrundsinformation om. Man vill helt enkelt inte slösa sin tid på filmer som inte passar. Men de flesta kan lägga några minuter på en trailer.

Trailerns målgrupp

Förenklat kan man säga att trailers har två målgrupper. Den ena målgruppen är personerna som ska hjälpa dig att få din film producerad och/eller distribuerad. Den andra målgruppen är de människor du vill locka att betala pengar för att se din film. Dessa två målgrupper kräver olika typer av trailers.

Kort kan man säga att de trailers som riktar sig till investerare och distributörer oftast är längre och avslöjar mer om filmerna än en trailer som riktar sig till den vanliga filmtittaren. Jag tar i denna artikel främst upp hur en trailer till målgruppen filmtittaren ska utformas för att bli effektiv.

Vad är en trailer?

Trots vad en del människor tror, är en bra trailer inte en förkortad version av filmen. Trailern är en produkt baserad på samma råmaterial som filmen. Denna produkt har som huvuduppgift att få människor intresserade av att se filmen som den representerar. Filmer handlar ofta om att lösa konflikter och att komma till ett avslut, det gör inte trailers. I en trailer ska publiken lämnas med frågor för att sedan vilja se filmen. Kronologi och orsak/verkan som är logiska i filmen behöver inte användas på samma sätt i trailern. I en trailer har vi inte alltid bakgrunden till varför till exempel huvudkaraktären ler i en scen, utan leendet är bara just ett leende som man kan använda på det sätt som gagnar trailern. Filmen tas isär i beståndsdelar innan den sätts ihop igen till en trailer. Detta gör att den person som klippt filmen inte alltid är den som är mest lämplig att klippa trailern. Att se bilderna som bara bilder och inte som en del av filmen kan vara svårt om man är allt för insnöad i materialet. Självklart ska personen som klipper trailern vara bekant med filmen, men ett nytt sätt att se på materialet är minst lika viktigt. Med detta sagt så ska trailern såklart ändå vara representativ för filmen.

Trailerns dramaturgi och ton

En trailer kan vara utformad på många olika sätt men har vanligvis en treaktstruktur. Första akten handlar om att presentera världen som filmen utspelar sig i och rollfigurerna. Filmens genre är också viktig att ta i beaktande. Vi får se normaltillståndet i personernas liv innan konflikten. Allt som passar trailern kan klippas in, inte bara bilder från filmens början. För att effektivt presentera världen och rollfigurerna kan man också använda texter, ljudeffekter och klippeffekter. Passande musik kan också göra mycket för att sätta rätt stämning. Ofta så används en något lugnare musik i första akten, likaså ett något lugnare klipptempo för att etablera en normal tillvaro.

I andra akten presenteras konflikten och rollfigurernas sätt att konfrontera detta. Kanske ändras musiken till något allvarsammare. Här är det viktigt att tittaren får en känsla av vad rollfigurerna utsätts för men att man inte får reda på för mycket. Spännande frågor ställs som man som tittare vill få reda på svaret på.

I tredje akten av trailern intensifieras ofta klipptempo och musik och genreaspekterna av filmen blir som mest tydlig. I en dramatrailer ser vi rollfigurerna i dramatiska situationer där de skrattar, gråter och skriker. I en actiontrailer ser vi en kavalkad av explosioner, bilkrascher och skottlossning. I en trailer för en skräckfilm staplas skrämmande situationer och bilder på varandra. Om man vill sälja filmen genom kända skådespelare så är det ofta i denna del man presenterar dessa. Tredje akten intensifieras till klimax där filmens titel presenteras. Ibland har man ett litet klipp efter titelskylten som man vill accentuera. I en skräckfilmstrailer är det ofta en sista skrämseleffekt, i en komeditrailer ett sista skämt.

Sinister – trailern i tre akter

I trailern till filmen ”Sinister”, som jag länkat till längst ned i denna artikel, presenteras i första akten ett hus och att där har begåtts bestialiska mord på en barnfamilj. Detta görs med suggestiva bilder på det mörka huset samtidigt som man hör en nyhetssändning om morden och bilder på den mördade familjen flashar förbi. Här har man satt genren på filmen på bara några sekunder. Efter texten ”9 months later” presenteras familjen som filmen ska handla om. De flyttar in i huset där morden begåtts. Mannen i familjen är författare och ska skriva en bok. De verkar lyckliga och han verkar ha inspiration till att ta tag i sitt arbete. Suggestiv musik ligger olycksbådande i bakgrunden. Här i första akten har trailern lagt upp förutsättningarna för dramat och presenterat dess rollfigurer. Huset de flyttar in i presenteras också med en kort bakgrundshistoria.

I andra akten i trailern hittar pappan i familjen en kartong på vinden i huset de just flyttat in i. Musiken blir mörkare och mer hotfull. Här får vi också informationen om att filmskaparna också står bakom ”Paranormal Activity” och ”Insidious” i form av en text, vilket kan vara ett bra försäljningsknep om tittaren gillade dessa filmer. I kartongen finns super8 filmer från familjer som bott där innan. Pappan börjar titta på filmerna och ser där hemska och upprörande saker som får honom att undersöka saken närmare. Han kontaktar polisen men också någon slags expert för symboler över nätet. En symbol som finns i super8 filmerna har något att göra med ett väsen som tar barns själar. Detta väsen verkar leva genom de gamla super8 filmerna och börjar påverka familjen så mannen bränner upp filmerna och tar med sin familj för att fly. Men av någon anledning hålls de kvar i huset. Här presenteras konflikten tydligt samtidigt som man inte får veta allt för mycket om vad som hotar familjen eller vad som håller dom kvar. Många frågor ställs om mysteriet men få besvaras.

I tredje akten ökar ett rytmiskt ljud från super8 projektorn tempot och klippningen blir snabbare. Olika skräckfyllda bilder radas upp efter varandra tills klimax uppnås och namnet på filmen presenteras med en text: ”Sinister” sedan adress till hemsida och premiärdatum. Här får vi se genretypiska bilder i ett kort och intensivt montage utan att förhoppningsvis allt har visats.

Trailerns spelplatser

Förr var trailern förbehållen biosalongerna, och hyrvideofilmerna. Dessa trailers var och är ofta från samma distributionsbolag som huvudfilmen är. Att en trailer visas på tv förekommer också men inte alls i samma utsträckning som förr. Nu är filmtrailerns huvudsakliga spelplats internet där den kan ses av en miljonpublik. Här kan trailers från Hollywoods senaste blockbusters ligga sida vid sida med en trailer för en svensk lågbudgetfilm. Det är enkelt att ladda upp sin trailer på till exempel Youtube, men risken att den försvinner i mängden av videoklipp är så klart överhängande. Man bör därför försöka få sin trailer publicerad på passande portaler som står för en viss gallring. Kanske har en genrefilmstrailer lättare att få genomslag om den publiceras på en hemsida som specialiserar sig på just den genren. På en del sidor är det svårare att få sin trailer publicerad. På itunes måste filmen antingen ha biodistribution i USA eller vara antagen till någon av de riktigt stora filmfestivalerna för att överhuvudtaget övervägas att publiceras.

Tips om hur du får din trailer sedd av så många som möjligt hittar du i artikeln ” Vill du bli sedd av miljoner utan att spendera miljoner?” här på Filmcafe.se.

Henrik Qvarnström, skribent för Filmcafe.se
5 november 2012

Filmcafe.se bevakar den svenska filmbranschen med artiklar och krönikor. Missa inte våra övriga artiklar som gör karriären lite lättare och roligare!

Kommentera
Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter, så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.