Bli medlem Logga in

Karriär

Hur du gör en filmtrailer

Hur du gör en filmtrailer

Filmtrailern är tillsammans med filmaffischen det mest använda verktyget då en film ska marknadsföras. Idag översvämmas marknaden av film. På grund av den billigare digitala tekniken kan man producera långfilm till ett mycket lägre pris än tidigare. Detta har dels gjort att filmer med en lägre kvalité når ut till publiken och att en specifik film lätt kan drunkna i det massiva utbudet. Varken inköpare av film eller den vanliga filmtittaren har tid och möjlighet att titta på film som man inte redan har bakgrundsinformation om. Man vill helt enkelt inte slösa sin tid på filmer som inte passar. Men de flesta kan lägga några minuter på en trailer.

Vill du läsa den här artikeln?

Du behöver prenumerera på PLUS för att kunna läsa den här artikeln.
Med PLUS får du:

  • Exklusiva artiklar, TV-inslag och tips i karriären
  • Svara på relevanta jobbannonser
  • Använda ditt CV som hemsida
  • Ladda upp 20 bilder, ljud och filmklipp
  • Marknadsföring direkt på filmbolagens medlemskonto

...och mycket mer.

Uppgradera till PLUS

Henrik Qvarnström, skribent för Filmcafe.se
5 november 2012

Filmcafe.se bevakar den svenska filmbranschen med artiklar och krönikor. Missa inte våra övriga artiklar som gör karriären lite lättare och roligare!

Kom närmare drömmen.

Vi söker ständigt nya talanger framför och bakom kameran! Sedan 2002 har vi hjälpt produktionsbolag och producenter att hitta rätt team till filmproduktioner.

Nå över 50.000 medlemmar.

Sedan 2002 har vi hittat rätt team till filmproduktioner. Nå nya talanger framför och bakom kameran!