Kreativitet på sparlåga?

Kreativitet på sparlåga?

Min senaste artikel handlade om hur man får igång kreativiteten när man har tappat lusten. Jag fick en kommentar på artikeln med frågan som lydde ungefär; hur håller man kreativiteten på sparlåga när man inte kan ha full uppmärksamhet på sitt konstnärliga arbete eller helt enkelt inte har jobb. Bra fråga! Och jag ska göra mitt bästa för att ge ett svar baserat på egna erfarenheter samt tips från andra skådespelare och filmarbetare.

The basics

En nödvändighet för att få jobb i vår bransch är ett UPPDATERAT cv, porträttbilder och en showreel, så har du inte dessa saker uppdaterade och befinner dig mellan jobb; se till att ordna det NU! Det finns inga ursäkter. En hemsida är inte ett måste men kan vara bra att ha om du vill lägga upp t.ex. rörligt material. Röstprov är viktigt det med för att kunna få fler typer av jobb inom radioteater, radioreklam, inläsning av kursmaterial, etc. Flera castingsidor erbjuder hjälp med showreel och röstinspelningar. Filmcafe.se är en av dem.

Träna kropp och röst

Precis som en musiker tränar på sitt instrument varje dag behöver även vi träna våra instrument, nämligen våra kroppar och röster. Dans är enligt mig den bästa träningsmetoden för en skådespelare, eftersom du får större kroppskännedom än om du går på t.ex. vanlig work out. Och dans handlar ju som skådespeleri om att ha full kontroll samtidigt som du är totalt fri på scenen, så vi har mycket att lära av dansen. Jag själv har dansat Argentinsk Tango och har aldrig lärt mig så mycket om teater som när jag gjorde det. Yoga och Tai chi är också bra, liksom alla former av kampsport. Sen har vi rösten. Lägg in röstövningar i ditt dagliga schema så du vet att du har din röst under kontroll när du väl får jobb. Fem minuter varje morgon är bättre än ingenting. Och sjung, bara sjung! Ta sånglektioner eller skråla dagligen hemma som jag gör. Det spelar ingen roll om du anser dig vara omusikalisk. Du kommer att lära dig massor i vilket fall.

Ta hand om själen

Det är verkligen en myt att man skapar bättre konst genom ångest och det är få förunnade som har lyckats på det viset. Ta hand om dig. En insiktsfull skådespelare är en bättre skådespelare. Och det är ju helt logiskt eftersom de flesta av oss har börjat med detta yrke utifrån en vilja att förstå sig själva och människosläktet.

Studera metoderna

Det finns många workshops man kan ta i olika skådespelerimetoder. De flesta är bra, men i slutändan brukar ens egen metod bli en blandning av en massa olika tankar, övningar, ritualer, filosofier, etc. Du kan t.ex. ta en kurs i Meisnerteknik, skådespeleri enligt gestaltmetoden, improvisationsteater eller filmskådespeleri. Välj och vraka. Ju mer desto bättre. Har du inte råd att gå en kurs är det ju gratis att låna böcker från biblioteket. :) Läs om Stanislavskij, Lee Strasberg, clown, happenings, sydländsk teater,
maskarbete, för att ta några exempel. Ju mer du har att hämta ur desto tryggare blir du som skådespelare, och kom ihåg att en konstnär blir aldrig ”klar”. Till och med Al Pacino återvänder fortfarande till The Actors Studio för att påminna sig om hantverket och bli bättre.

Läs!

På de flesta Teaterhögskolor världen över studerar man psykologi och filosofi för att förstå människans komplexitet. Många manus är baserade på filosofiska tankar, myter och människors kognitiva beteenden. Ju mer du lär dig, ju mer stoff kommer du ha när du tar dig an nästa uppdrag. Läs de kända filosoferna, psykologi, de klassiska dramerna och myterna och kom ihåg att de mesta som görs egentligen är upprepningar på mänskliga dilemman som vi gång på gång försöker förstå.

Starta en fri grupp!

Dra ihop ett gäng teaterarbetare som du känner har liknande mål och tankar som du. Vill du starta en grupp är det bra att vara medveten om att det kommer kräva stort engagemang och hårt arbete för att kunna etablera sig i djungeln av fria grupper i Sverige. Men det är roligt. Och vill man inte det kan man ha readings, prata om vad man vill åstadkomma, stötta varandra i att söka jobb, gå på teater tillsammans, etc. Min tro är att man alltid kommer längre genom att dela erfarenheter och nätverka. Känslan av att konkurrens leder sällan framåt.

”Bli din idol.” :)

Ta din absoluta favoritskådespelare och studera, studera, studera! Analysera vad det är de gör som du tycker är så bra och skriv ned. Eller härma. Många skådespelare är fenomenala på att finna små detaljer i andra skådespelares hantverk och hämtar inspiration från dem. Kolla t.ex. in Kevin Spacey och hans imitationer på youtube. Det finns även fantastiskt många biografier om stora skådespelare och regissörer. En av mina favoriter är ”Sanningslekar” av Erland Josephsson. Inte för att han är min favoritskådespelare utan för att han skriver om det stora spektra som en skådespelares hantverk består av.

Filma dig själv!

Välj ett manus/en karaktär som intresserar dig och repa in, eller improvisera framför kameran. Bli trygg med att stå framför en kamera och studera dig själv. Det är inte konstigt att man blir nervös på en casting om det var två månader sen du stod framför en kamera senast. Precis som i alla konstnärliga yrken är det lätt att glömma bort sitt hantverk om man inte håller det vid liv. Alltså, ta ansvar och träna på alla sätt du kan komma på!

Lär dig ett närliggande hantverk

T.ex. filmklippning. Min pappa, som är filmfotograf, har alltid gett mig tipset att försöka lära mig så många aspekter av film som det bara går. Vet du hur en filmfotograf, ljussättare och klippare tänker har du ett enormt försprång för att bli en bra filmskådespelare och du kommer dessutom att känna dig trygg i det virrvarr av många olika yrken som en filmproduktion är. Dessutom kommer du få respekt för ditt kunnande och ha större möjlighet att verkligen göra ett bra jobb eftersom du förstår en filmproduktions komplexitet och vet vilka frågor du ska ställa. Min pappa, som har arbetat en hel del i USA, pratar ofta om att man där alltid föredrar en ”good worker” snarare än en ”good actor, but hard to deal with”. En ”good worker” gör sitt jobb, vet tillräckligt mycket om film för att inte vara i vägen vid fel tillfälle, men ställer rimliga krav och frågor för att kunna göra ett bra jobb. Det är det bästa råd jag fått i min karriär hittills. En svår, neurotisk, egocentrisk skådespelare får sällan många uppdrag, hur bra de än må vara....

Ta lärdom av andra

Titta på ”Inside The Actors Studio”. Det finns hur många avsnitt som helst med Amerikas och Storbrittaniens bästa skådespelare, och många tips och guldkorn. Det finns även klipp med fantastiska skådespelarcoacher på Youtube. Min favorit är Patsy Rodenburg som även har skrivit flera bra böcker.

Ta lärdom av dig själv

Skriv ned allt du lärt dig efter varje jobb du gör, efter varje kurs du deltar i, efter varje insikt du får, när helst den kommer. Det är otroligt hur lätt det är att glömma bort något som för tillfället kanske känns som en lärdom som du alltid kommer att bära med dig.

Fler tips än så blev det inte denna gång , men nu har du nog för att underhålla dig till i vår, eller när nästa jobb dyker upp. Lycka till!!!


Frida Liljevall – Skådespelare, konstnärlig ledare för Teater Iris och
organisationskonsult

Frida Liljevall, skribent för Filmcafe.se
4 december 2012

Filmcafe.se bevakar den svenska filmbranschen med artiklar och krönikor. Missa inte våra övriga artiklar som gör karriären lite lättare och roligare!

Kommentera
Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter, så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Margareta
Margareta
Jätte bra!
2013-03-07