Hur planerar du din skådespelarkarriär?

Hur planerar du din skådespelarkarriär?

Det senaste året har jag haft förmånen att coacha en hel del skådespelare och statister. Det har främst rört frågor som att komma framåt i karriären – och en del gemensamma tankemönster har dykt upp i dessa samtal. Jag tänkte därför skriva lite om att planera sin skådespelarkarriär, inte utifrån egen erfarenhet som skådespelare – utan utifrån min erfarenhet som coach och producent och den lärdom jag dragit i samtal med skådespelare, managers, agenter och övrigt branschfolk.

Det är enkelt, men inte lätt

Det är inga komplexa saker man behöver förstå för att planera sin skådespelarkarriär, det är i grunden ganska enkelt. Däremot är det inte lätt att faktiskt göra dessa saker, det är svårt. Alltså själva genomförandet. Man kan jämföra det med att genomföra en Iron man, det är inte svårt att förstå att man måste träna, äta rätt och förbereda sig mentalt för ett extremlopp där man först ska simma 3,8 mil, sedan cykla 18 mil och därefter springa ett maraton. Det är enkelt att förstå, men det är inte lätt att göra.

En skådespelarkarriär fungerar ungefär på samma sätt. Du förstår att du behöver planera för att söka så många roller som möjligt och sälja in dig själv i alla möjliga sammanhang. Det är samtidigt svårt därför att det tar emot att göra allt detta - därför att du ofta behöver befinna sig en bit utanför din trygghetszon och göra saker som inte riktigt känns bekväma.

Karriären är ingen trappa, det är en spelplan

Viktigast av allt är att karriären inte är någon trappa, på det sätt den kan vara för någon som gör karriär inom organisationen på ett stort företag – där man klättrar i nivå. För en skådespelare så handlar det istället om att se sin karriär som en fotbollsplan, där det gäller att skapa sig så bra lägen som möjligt för att ”göra mål”. Egentligen är det ganska logiskt, eftersom de flesta av oss känner till exempel på skådespelare som över en natt har gått från en totalt okänd (och vissa fall total amatör) – till en eftertraktad stjärna. Där finns ingen karriärstrappa att prata om, utan endast det faktum att personen råkat hamna i ett bra läge – och lyckades prestera i situation. Hen fick bollen passad till sig och lyckades göra mål.

Att skapa bra lägen på den spelplan som utgör en skådespelares möjlighet till karriär är inte lätt. Det handlar om att vara bra på det man gör, vilket man blir genom att öva, öva, öva. Kanske utbilda sig lite och sedan öva, öva och öva igen. Det finns inga genvägar, utan det är hårt arbete som gäller. Visst kan det hjälpa att läsa böcker om skådespeleri, kroppsspråk, psykologi, filosofi. Läsa pjäser, filmmanus osv. – men i grunden handlar det om att förfina sitt hantverk genom erfarenhet. Det är med andra ord ett ganska enkelt upplägg, men inte lätt att genomföra. Det kräver en enorm insats i form av tid och ansträngning.

Var rätt hen, på rätt plats

Att skapa bra lägen vid rätt plats och tidpunkt är lättare sagt än gjort. Men vad innebär detta i praktiken? Det handlar om att exponera sig själv för tur. Om du står bredvid en vattenpöl på gatan, så är risken att någon – förr eller senare - kör förbi och stänker ner dig, ganska stor. Omvänt fungerar det så att om du omger dig av personer som har potential att erbjuda dig roller, då är chansen ganska stor att någon förr eller senare gör detta. Exakt hur det går till varierar beroende på vem man är som person och var man befinner sig i sin egen utveckling. Det kan handla om att gå på filmpremiärer med andra kända skådespelare och regissörer, att mingla på festivaler – eller kanske medverka i studentfilmer med de som kommer vara morgondagens stora regissörer.

En sak ska man ha klart för sig – huvudregeln för hur en skådespelare ”slår” är att det sker genom en större roll i en mindre film. En film som sedan blir så bra att den får mycket mer uppmärksamhet än vad man kunde ana från början. Exemplen är många; Alexandra Dahlström i Fucking Åmål, James Spader i Sex, lögner och videoband, Angelina Jolie i George Wallace mfl. Uppmärksamhet i små, ofta smala, filmer som ”slår” leder ju i sin tur till att de som medverkar i filmen får mer uppmärksamhet och blir ”heta”.

Att okända skådespelare däremot erbjuds huvudroller i filmer, som redan på förhand har stor uppmärksamhet, det händer nästan aldrig – och det är även sällsynt att någon erbjuds en roll baserat på att någon observant person noterat denna i en statist- eller biroll i en större film. Jag har faktiskt aldrig hört talas om att detta sker, jag tror heller inte att det går att avgöra huruvida en skådespelare kan bära en större roll, enbart baserat på en liten statist- eller mindre biroll. Detta gäller även kortfilmer och jag förslog t.ex. själv Alexander Karim till en novellfilm vi producerade, baserat på att jag sett honom i en huvudroll i en kortfilm. Novellfilmen vann sedan pris och – är jag övertygad om – gjorde att Alexander fick ännu mer uppmärksamhet. Han hade förvisso redan börjat få det, vilket ofta är fallet – det handlar inte enbart om en enskild produktion– utan flera sammantaget.

Viktigast av allt är att inte vänta

Har man förstått att karriären inte är trappa, utan en spelplan – då inser man också vikten i att skapa sina egna förutsättningar. Inte vänta på att dom ska dyka upp, inte vänta på svar – utan hela tiden jaga nya lägen. Om en skådespelare får frågan: ”vad gör du nu?” och svarar ”jag väntar på svar från...” – då jobbar denna inte med sin karriär! Om svaret däremot är att denna skapar bättre förutsättningar genom att gå en kurs, söka nya kontakter, utveckla och experimentera med egna projekt – så vet skådespelaren hur man jobbar med sin karriär. Detta är sant både för skådespelare som jag personligen inte tycker har någon talang, men som ändå lyckas försörja sig på yrket – och för de som har slagit igenom. För även om de kanske får managers och agenter som gör en del av detta arbete när dom väl slagit igenom, så kan jag garantera att de flesta av dem hade precis detta förhållningssätt tidigare.

När jag var runt 23 år, så hade jag möjligheten att skriva på ett manus tillsammans med komikern Per Andersson. Per hade säkert 20 andra projekt igång samtidigt; teaterföreställningar, sketcher, krogshower, auditions, ansökningar till teater högskolor osv. Per var helt enkelt bättre på att skapa bra lägen än vad jag var – och han satt inte och väntade på nästa gång vi skulle träffas för att skriva manus. Han jobbade vidare med att skapa fler möjligheter under tiden. Det är detta som betalar sig idag. Inte bara hans otroliga komiska talang och förmåga att arbeta hårt, utan även hans förmåga att skapa många bra lägen. Så när du planerar din skådespelarkarriär, se till att planera på ett sätt så att du aldrig behöver hamna i situationer där du väntar. Där du alltid har saker att göra. Det gör det även lättare att ta motgångar – eftersom du inte har allt satsat på ett kort och alltid har nya saker att se fram mot.

Stäng inte av väckarklockan

Stäng inte av väckarklockan och tumma inte på det du lovat dig själv. Vi vet alla hur skönt det är att ligga och ”snooza” på morgonen. Samtidigt är det precis det som gör att man fastnar och inte kommer någon vart. Man undviker det som är jobbigt. Vare sig det handlar om att ta sig upp på morgonen, gå till gymmet, söka till scenskolan eller ta tag i den där pjäsen man skulle skriva för att själv kunna få en huvudroll. Med andra ord; Alla dom där sakerna som är lite jobbiga, som kanske ligger utanför kontrollzonen – behöver göras. Vänta inte!

Planeringen börjar i huvudet och slutar i kroppen

Sammanfattningsvis kan vi säga att planeringen av karriären börjar med att förändra förhållningssättet. Du behöver ta till dig utmaningen på allvar, den får inte stanna som en teoretisk tanke i hjärnan – utan som en känsla som sprider sig till varje cell av kroppen. Du väljer att inte se karriären som en stege – utan som en spelplan, där du ständigt behöver kämpa för att skapa bra lägen. Kämpa likt träningen inför en Iron man, inte på skoj – utan påallvar till dess att du når dit du vill. Du väljer att inte skjuta upp saker utan går raskt vidare tiull nästa projekt Det krävs att hjärnan är fullständigt inställd på att hantera karriären på detta sätt – och att kroppen är med på noterna.

Där gäller det att skapa nya rutiner och vanor. Har du svårt att komma till skott, så behöver du arbeta upp rutiner som underlättar. Undviker du att ta kontakt med nya människor så behöver du se till att göra detta till en vana. För, som vi redan varit inne på, att planera karriären är enkelt, men inte lätt. Det kommer kräva hårt arbete, både fysiskt och mentalt.

Tomas Amlöv, skribent för Filmcafe.se
19 augusti 2014

Filmcafe.se bevakar den svenska filmbranschen med artiklar och krönikor. Missa inte våra övriga artiklar som gör karriären lite lättare och roligare!

Kommentera
Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter, så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Lille Peter
Lille Peter
Något i stil med mitt motto. :) SYNS MAN INTE. SÅ FINNS MAN INTE. SÅ E´DET BARA.
2016-06-06

Mustafa
Mustafa
15-12-17 Spännande artikel!
2015-12-17

Joel
Joel
Sanslöst insiktsfullt. Verkligen. Det är dock inte en fördel alla gånger att ha flera järn i elden så att säga. Det kan fungera nog så bra om ett eller två projekt är igång och det finns en intressant kombination av yrkesfolk där man faktiskt kan samarbeta och nå höjder kanske ingen trodde var möjliga. Jag pratar om att placera produktionen framför egot så att säga. Glad påsk i förskott Tompa
2015-01-29

Joel
Joel
Tack så mycket!
2014-09-04

Philip
Philip
FIn artikel Tomas!
2014-09-01

Emil T.
Emil T.
Väldigt bra sagt!
2014-08-31

Martina
Martina
Gav mig mycket att fundera på och en ”knäpp på näsan”. Dags att göra tanke till verklighet. Tack för dina tips! :)
2014-08-21

Kurt
Kurt
Insiktsfullt. Det är inte en traditionell karriär från en nivå till nästa, utan handlar om att vara på rätt plats vid rätt tid och alltid på tå.
2014-08-20

Robert
Robert
Spännande artikel!
2014-08-19