Från replokal till Hollywood

Från replokal till Hollywood

Intervju Den prisbelönta svenska lågbudgetfilmen “Tangent Room”, av Filmcafémedlemmen Björn Engström, har visats på festivaler i USA och på kort tid fått biografdistribution i Sverige.

Science Fiction i ett rum

“Tangent Room” har vunnit pris för Bästa Film, Bästa Science Fiction och Bästa regi och är ett kammardrama om en kosmisk katastrof. Fyra forskare har blivit inlåsta i ett rum och har bara en serie siffror till hjälp i en kamp mot klockan för att förhindra en kosmisk kollaps. De vägrar ge upp och tvingas samarbeta för att hitta lösningen på den numeriska gåtan innan det är för sent.

– Jag ville göra en film som utspelade sig i ett enda rum för att skapa nerv och öka pressen på karaktärerna. När jag läste en vetenskaplig artikel där man tolkade WMAP-experimentets mätvärden av den kosmiska bakgrundsstrålningen som möjliga skrapmärken mellan vårt universum och ett parallellt universum insåg jag att det var det som skulle hända i vårt rum, säger filmens regissör Björn Engström.

Björn har länge arbetat med enklare företagsfilmer och nådde en punkt där han behövde göra något mer kreativt. Han ville utveckla något personligt och skrev tillsammans med kollegan Håkan Julander manuset under en vecka i mars.

- Idén började med att filmen skulle utspela sig i ett rum, så ursprungstiteln var bara ”The Room”. Det finns ju en gammal dålig film som heter så, så jag var tvungen att hitta på ett nytt namn. En tangentlinje är ju en linje som berör en cirkel i en enda punkt. Jag tänkte att den där tangentpunkten är vårt rum, så titeln föll sig ganska naturligt.

Att göra en film som bara utspelar sig i ett rum har blivit en genre i sig och inspirationen kommer bl.a. från filmerna ”The Killing Room” och ”The Man From Earth”.

- Jag ville att dialogen skulle inspireras av ”Primer”, där de två uppfinnarna aldrig förklarar något så att publiken ska förstå, utan pratar med varandra utifrån den kunskap de vet att den andre har. Blir bitvis ganska obegripligt, men samtidigt trovärdigt, förklarar Björn.

Frihet och begränsningar

Björn och Håkan bestämde sig för att göra filmen utan att söka några produktionsstöd, vilket innebar både en frihet och vissa begränsningar. En av nackdelarna är att inte kunna betala några bra löner.

- Håkan är skådespelare och tog en av rollerna och de andra skådespelarna ställde upp mot löfte om betalt om filmen tjänar pengar. Jag är med i Teaterförbundet och vill inte kräva att folk ska jobba gratis. Men om man gör det på rätt sätt, så att det finns ett avtal som definierar förutsättningarna, så är det okej. Jag rekommenderar andra filmare att ta kontakt med Teaterförbundets jurister för råd om hur man kan skriva avtal när man har ont om pengar. Vi tog de pengar vi hade i företaget för att betala för lokalen, mat, lampor med mera.

De valde att filma med kameran Panasonic GH4 som Björn köpt en vecka innan inspelningen. Ett par dagar senare fick de låna en likadan kamera av Panasonic så att de kunde filma med två kameror samtidigt.

- Jag visste att vi skulle filma mycket stora vida bilder, så jag ville ha en så skarp och högupplöst bild som möjligt. Samtidigt ville jag inte investera in en stor och dyr hårddisklösning för backuper. GH4ans små filer var perfekta för en lågbudgetproduktion. Hela filmen tog inte upp mer än 1TB utrymme på hårddisken. Objektiven vi använde var väldigt små Olympus-gluggar, som vi ibland var tvungna att tejpa kartongbitar ovanför för att slippa ljusinslag från taklampan. Extremt primitivt.

Till sin hjälp hade Björn bl.a. Leif Egnell som han träffat via Filmcafe.se och samarbetat med på flera produktioner.

- Han förstår sig på både ljus och ljud och framförallt berättande. På ”Tangent Room” bidrog han med kunskap om att arbeta med små medel. Vi sökte även skådespelare och team på Filmcafe.se, men till slut blev det ett minimalt team med ett par elever från en filmskola. Det vi behövde var engelsktalande skådespelare med teatervana, så det var väldigt speciella krav. Vi hittade den sista skådespelerskan, Lisa Bearpark, fyra dagar innan inspelningen. Hon hade just flyttat hem från New York.

Distribution i både USA och Sverige

Björns målsättning har redan från början varit att filmen ska visas på bio och har därför knutit kontakter med distributörer i Sverige och säljagenter för utlandet. Nu är distributionen klar och filmen släpptes in USA på iTunes och Amazon den 5 mars av Epic Pictures Group. Senare i vår släpps den på vod i hela norden av Njutafilms, som tidigt trodde på filmen.

- Jag ordnar själv filmdistributionen i samarbete med Biografcentralen, som klivit in med mycket viktig hjälp kring biograflanseringen. Jag känner mig inte ens orolig över piratkopiering, även om jag tycker det är helt förkastligt, särskilt för sådana här små filmer där producenten satsar allt den har på att på filmen gjord och verkligen behöver få tillbaka lite grann av de pengarna för att orka göra mer film i framtiden.

Nästa kreativa projekt för Björn blir troligen en ny vetenskapsthriller. Han har hittat en genre han gillar och upplever att han har mycket att berätta inom den. Dessutom skriver han på en science fiction-roman!

Robert Selin, skribent för Filmcafe.se
25 mars 2019

Filmcafe.se bevakar den svenska filmbranschen med artiklar och krönikor. Missa inte våra övriga artiklar som gör karriären lite lättare och roligare!

Kommentera
Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter, så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.