Huvudroll i TV-serie

Huvudroll i TV-serie

Intervju Linnea Pihl är medlem på Filmcafe.se och aktuell i en av huvudrollerna i dokumentärserien En Kropp Till Salu (SVT-play). En dokumentärserie där Linnea spelar en av tre unga kvinnor som sålt sina kroppar.

Alltid velat skådespela

Linnea förstod redan som femåring att hon ville arbeta med film. Efter att hon sett Sally Potters “Orlando” föddes en romantisk dröm om att leva i en värld med fantastiska kostymer, vackra hästar och odödliga löften.

- Romantikern finns kvar i mig men jag vet ju nu att skådespel är så mycket mer än så. Jag var med i teatergrupper för barn när jag gick i skolan och började regissera amatörteater när jag gick i gymnasiet. Men jag fick inte min första talroll förrän jag var 22. Det var i kortfilmen “Oneirogen”, som hade annonserats på just Filmcafe.se faktiskt.

Det som gjort att Linnea återkommit till skådespeleriet genom alla år, fastän hon provat på många andra sorters jobb, är att hon får utforska världen och andra människor på djupet. På det sättet lär du även känna dig själv bättre, förklarar hon.

Gråter någon annans tårar

När produktionsbolaget Jarowskij såg en selftape från Linnea kom hon i kontakt med dokumentärserien “En kropp till salu”.

- Det var i februari i år och jag skickade en selftape så fort jag kunde. Jag fick göra en ny tape, en callback, några dagar senare. Jag tackade ja till rollen för att jag visste att det var ett viktigt ämne som skulle behandlas och det kändes som ett ärofyllt uppdrag.

Linnea spelade en ung kvinna som finns på riktigt, det är hennes egna ord hon framför, och upplevelsen var tung.

- Att få vara någon annans röst, någon som kanske ingen lyssnat på ordentligt tidigare, det kändes som att det var det uppdrag hela min lilla blygsamma karriär handlat om. Att alla vägar lett mig dit, att det bara var den här rollen som egentligen haft en djupare mening för mig och kanske för någon annan.

Linnea tycker att det känns viktigt att få vara med om att utbilda tittarna om hur sexhandeln i Sverige faktiskt går till. Det är efterfrågan som är problemet, att män tar sig rätten att köpa en annan människas kropp trots att det är kriminellt, förklarar hon.

I efterhand upplever Linnea att det blivit lättare för henne att tacka nej till jobb och uppdrag som hon inte tror helhjärtat på.

- För nu vet jag hur det känns när det verkligen känns viktigt. Så jag är mer rädd om min tid. Och jag känner ett slags systerskap till “Vera” eftersom vi delar den här upplevelsen på något vis. Vi träffades efter att serien haft premiär och jag fick tillfälle att tacka henne för förtroendet.

Psykiskt och fysiskt krävande

Linnea mådde själv dåligt under perioden serien spelades in eftersom hon precis varit med om ett trauma i sitt eget liv. Att få gråta någon annans tårar var skönt för henne, men samtidigt slitsamt på ett sätt hon inte föreställt sig.

- Jag behövde ta pauser och kräkas, vilket först kändes pinsamt eftersom jag alltid tidigare varit så stolt och hårt arbetande att jag ofta glömde be om vatten eller att gå på toaletten. Jag skämdes och kände att jag inte räckte till. Men det är inte en hälsosam inställning och Jessica MacDowall, producent, och Kina Lund, redaktör, blev som tillfälliga storasystrar som hjälpte mig orka och förstå att om man gör sitt bästa och verkligen är närvarande så är det det enda som räknas. Det blev bara tre dagar tillsammans på set, men de kändes som min familj under den tiden och jag är så tacksam för stödet jag fick. Det blev tryggt att djupdyka i misär när det var vi tre och fotografen Jonatan Gammel som gjorde det tillsammans.

Är det någon skillnad på att skådespela i en dokumentärserie i jämförelse med en ”vanlig” dramaserie? För Linnea innebar det inte någon större skillnad förutom att hon fick skriva på non-disclosure agreements att aldrig någonsin avslöja kvinnornas riktiga identiteter.

Ny platta på G

För tillfället arbetar Linnea med inspelning av sin andra platta där hon både skriver texterna och komponerar musiken.

- Den röda tråden, medberoende, återkommer i de flesta låtarna. Man kan bli medberoende till en agentur eller sin karriär också, inte bara i personliga relationer. Det är något jag jobbar mycket med nu, att försöka ha en distans till skådespelaryrket och pressen det kan medföra. Det är inte hela världen om man missar en audition eller sabbar ett första intryck. Livet händer mellan rollerna.

Linnea vill uppmuntra er medlemmar att tacka ja till projekt du tror på och själv hade velat titta på. Be om pauser om du behöver, men var proffsig och slösa inte andras tid på onödigheter.

- Kan dina repliker utantill, kom i tid och var trevlig och ödmjuk så löser sig det mesta på plats. Oroa dig inte så mycket för framtiden som skådespelare. Om jag kunde få tiden tillbaka jag lagt på att oroa mig för roller jag i slutändan inte fick skulle jag bli riktigt gammal! Jag hade tidigare lätt att blanda ihop mitt värde som person med min prestation men de har inget med varandra att göra. Det viktiga är att man är närvarande. Inte bara på set utan också i sitt eget liv.

Robert Selin, skribent för Filmcafe.se
26 december 2021

Filmcafe.se bevakar den svenska filmbranschen med artiklar och krönikor. Missa inte våra övriga artiklar som gör karriären lite lättare och roligare!

Kommentera
Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter, så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Medlemskap

Kom närmare drömmen.

Vi söker ständigt nya talanger framför och bakom kameran! Sedan 2002 har vi hjälpt produktionsbolag och producenter att hitta rätt team till filmproduktioner.

Nå över 30.000 medlemmar.

Sedan 2002 har vi hittat rätt team till filmproduktioner. Nå nya talanger framför och bakom kameran!