Gör du ett jobb ska du ha betalt

Gör du ett jobb ska du ha betalt

Äntligen hände det – du blir uppringd om ett jobb!
Bli glad! Störtlycklig! Skutta, hoppa runt, skrik så att fönstren skallrar och grannarna får en hjärtattack (Kanske inte det sistnämnda, va’?). Men låt sedan din hjärna komma igång med att iskallt gå igenom checklistan för vad du måste kolla upp innan du andlöst tackar ja.

Betalt för professionella jobb

Nu talar jag inte om en amatöruppsättning eller en film gjord av ett gäng hängivna entusiaster där det inte är tal om annan lön för mödan än att få syssla med det man brinner för.
Eller jobb på filmskolor där man ställer upp gratis för att ge eleverna levande material som de kan ”öva” på i förhoppning om att de alla en dag blir en Ingmar Bergman eller en Mikael Håfström, som en dag i framtiden med tacksamhet minns dig - nu grå, skröplig och pank - från sin skoltid och ger dig ett betalt jobb.

Det handlar om ett riktigt arbete hos ett professionellt, kommersiellt produktionsbolag.
Det kan handla om långfilm, TV-produktion eller reklam.

Teater, film eller TV?

De första två saker man ska granska noga när man blir erbjuden ett arbete är dels arbetets art och dels arbetets betalning. Det gäller alla jobb.

Den första frågan - arbetets art - är enkel att besvara:
Vad vill de att jag ska göra? Är det en roll eller är det en statering?
Om det är en roll finns det en del följdfrågor, som har att göra med fråga nummer två, arbetets betalning.

Vad gäller för teater?

När det gäller levande teater, att stå på scen, är det mesta, när det gäller professionella teatrar, redan rätt grundligt bestämt i de olika avtal som finns mellan Teaterförbundet och arbetsgivarna. Vare sig det är teatrar med statliga eller regionala bidrag eller privatteatrar finns det avtal. Självklart kan de bli bättre men de finns.

När det gäller film och TV är det inte lika ”avtalat”

Om du blir erbjuden ett jobb på film ska du bums gå in på Teaterförbundet hemsida www.teaterforbundet.se . Klicka sen på ”Mina Kollektivavtal”. Här finns alla avtal att läsa både för scen- och bildområdet. Dessa avtal omfattar ALLA medverkande!
Vare sig man är medlem i TF eller ej. Vare sig man är outbildad nybörjare eller gammal garvad räv.

På denna hemsida kan du också kolla om filmbolaget har avtal med TF.
Har de avtal ska de följa dem! Dessa sidor är tillgängliga för alla och gäller alla.
Det är
jobbet som man ska ha betalt för! Inte vilken titel man kan sätta på visitkortet.

Avancerad statist?

Teaterförbundet erkänner inte termen ”avancerad statist”. Det ska vi inte heller göra! För det är en term arbetsgivare uppfunnit för att spara pengar på din bekostnad!

Det finns bolag, som - trots att de skrivit på avtal - försöker kringgå de regler och betalningsnivåer de faktiskt har avtalat med TF genom att erbjuda jobb som ”avancerad statist”.

Visst finns det insatser som man skulle kunna kalla avancerad statist. Men det ska enbart användas när en statist plötsligt blir mer synlig än enbart som ”massa i bakgrunden”. Plötsligt behövs en polis som tar fast boven, myndigt säger några ord och finns med i handlingen. Kanske en Korvgubbe, som soligt ger huvudrollen en kokt med bröd och en tillönskan om en bra dag. En surmulen Kassörska som tar betalt eller en omtänksam Dagisfröken som vinkar adjö. Här kan vi tala om avancerad statering. Men då är det en statist som blir befordrad och den ska ha mer betalt än ”grupp passagerare på en buss”.

Vad denna fras tyvärr istället allt oftare står för, är ett skådespelararbete som blir degraderat (och betydligt sämre betalt!).

Betalt för arbetet

Om den roll du blir erbjuden på minsta sätt bidrar till att föra handlingen vidare (vare sig den har repliker eller inte), om rollen har ett namn, om den är med i flera scener m.m. är det fråga om en skådespelarinsats. Det är fullkomligt egalt om du är ett gammalt garvat proffs eller stapplande nybörjare i branschen.

Som jag sa: Det är arbetet de ska betala för, inte vem som utför det!
Jamen… invänder nu den kritiske läsaren… Det är skillnad på Micke Persbrandt och Anna Karlsson.
Självklart är det det.

Men avtalen bestämmer bara en minsta undre gräns för hur mycket (eller litet) man har rätt att kräva som lön. Sen kan Persbrandt förhandla upp gaget på ett sätt Anna Karlsson inte kan. Än!

Har produktionsbolaget avtal med Teaterförbundet?

Och har ett produktionsbolag avtal med TF gäller dessa avtal även reklamfilm!
Men här har vi tyvärr massor av företag, som nästan uteslutande gör reklamfilm och inte har några som helst avtal.

Blir du erbjuden ett framträdande jobb i en reklamfilm får du inte gå på den kvittrande rösten i telefonen, som säger att det ju bara är en enda dags inspelning och du får 999:- i handen. ”Skattefritt”!!! För det är ju inte skattefritt.

Det är bara det att produktionsbolaget slipper räkna ut och hålla undan skatt på denna summa och slipper betala in sociala avgifter. Men de har skyldighet att redovisa din medverkan och betalning till Skatteverket. Och för under 1000:- får de bara använda dig en gång per taxeringsår. Och du själv har skyldighet att ta upp inkomsten i deklarationen.
Blir det ett jobb till under samma taxeringsår, även om gaget återigen skulle vara på 999:- så måste arbetsgivaren denna gång dra skatt på beloppet, samt betala in sociala avgifter.

Sen har vi det här pratet om ”bara en dags inspelning!” Eller ibland det förföriska ”bara några timmar!” Det är totalt ointressant för dig hur lång tid jobbet tar, när det gäller reklam.

Det som du noggrant ska kolla är…

Användningsområde: Ska denna film enbart visas internt i affärerna eller är det för TV och/eller Bio och/eller Internet. Och om på TV – i hur många kanaler?

Spridningsområde: Vilket/Vilka länder ska den gå i?

Tidsram: För hur lång tid vill de ha möjlighet att visa filmen; 1 år, 2 år eller längre. Om det t.ex. gäller 2 år, vill de ha option på förlängning efter dessa två år? (Option = att de ha rätt att få visa filmen efter den överenskomna perioden är slut, men bara förutsatt att ni kommer överens om mer betalning. Man brukar komma överens om förutsättningarna redan innan jobbet görs.)

Print: Ska det sedan göras stillbilder för användning i annonser och/eller affischer? Det gör detsamma om stillbilderna tas separat eller ”kopieras” från det filmade materialet.

Ju mer av dessa olika delar som det erbjudna jobbet ska omfatta, ju högre betalning ska du ha.

Vi får inte låta arbetsgivare utnyttja oss, det leder ingen vart! Vi får inte låta dem slå mynt av våra drömmar och ambitioner. Gör vi ett jobb för en kommersiellt arbetande arbetsgivare har vi rätt att ta del av den kaka de får i betalning. Fotograf och regissör har ju betalt. Varför skulle inte du få det?

Glöm inte det skriftliga

Jag vet att det kan vara marigt, men det går att få. Och du har rätt att få det. Visst är muntligt avtal lika bindande som ett skriftligt, men om någon form av tvist uppstår är det satans bra att ha överenskommelserna på papper. Det binder både arbetsgivare och arbetstagare till vad som överenskommits för det kommande jobbet.

Jag kan inte nog rekommendera er som inte är det ännu, men som har börjat få en fot in i branschen, att gå med i Teaterförbundet. På hemsidan kan ni kolla in vad som krävs för medlemskap. En go’ sak är att som medlem kan jag alltid låta dem kolla mitt kontrakt i förväg, innan jag skriver på det.

För er som gör statistjobb – gå med i Statistföreningen. Tommie Hansson och de andra gör ett helvetiskt bra jobb för att få upp, löner, tar i frågor om försäkringar och andra viktiga frågor.

Varför blir vi så bedårade av denna bransch?

Jo, för att vi har sett duktigt yrkesfolk, som kan sitt jobb, utföra sitt arbete så det når våra själar, våra hjärtan, våra drömmar och vår fantasi.

Men för att denna 5000-åriga tradition ska kunna fortsätta krävs det kunnigt yrkesfolk som kan få sin utkomst från detta arbete. Proffs som kan bedåra nästa generation.

Alla som gör ett arbete har rätt att få betalt för det! Även inom vår bransch!

Som någon klok person en gång sa: Stå på dig! Annars ställer sig någon annan på dig!

Anita Molander, skribent för Filmcafe.se
9 december 2009

Filmcafe.se bevakar den svenska filmbranschen med artiklar och krönikor. Missa inte våra övriga artiklar som gör karriären lite lättare och roligare!

Kommentera
Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter, så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Thomas
Thomas
Jag höll faktiskt på att författa en liten önskan om att kunna filtrera bort dessa "jobb" när man kollar annonserna senast i går. Jag förstår att man söker folk till sånt här men kallar det inte jobb alls. Jag har gått på sånt själv, men bara för att det är lite roligt och en trevlig sysselsättning när man inte har annat att göra. Skriver man in det i sitt CV kan man för övrigt nog räkna bort alla förfrågningar om skådespeleri och "avancerade statistroller". Det är väl kanske ett smidigt sätt att sortera bort sig själv? [;)]
2012-03-16

Tomas
Tomas
Håller helt med om det, undrar bara hur du ser på tex de som på samma sätt vill prova på att vara "bakgrundsstatist", tex på en nattklubb som ska fyllas med folk? Där det på samma sätt kanske inte utgår någon ersättning mer än kanske mat och någon biobiljett. Jag ser inte att det skulle vara mer fel eller oetiskt av bolaget att erbjuda den möjligheten. Grunden är ju den samma, dom behöver folk som ska synas i bild till en inspelning. Där inga egentliga förkunskaper krävs.
2012-03-16

Anita
Anita
Tomas - kan inte se att det är några som helst problem med gränsdragning. Att eventuellt synas i bild får väl ändå ses som något som kan inträffa om man är publik på ett TV-program. Vad som hände på Mello måste ju ändå hänföras till rubriken "bisarrt" och alla som sitter där (på Mello utom de som har friplåtar) har ju betalat för sin biljett. Diskussionen just nu rör sig mycket kring att folk tycker de ska få betalt i reda pengar för att sitta i publiken när prod.bolagen har lagt ut annons efter publik på statist.se eller filmcafé. Dock har ibland även produktionsbolag annonserat efter publik och sen - vid kontakt - meddelar de att det kostar pengar för biljett att vara statist och sitta i publiken. Ruttet! Hur som haver är inget av allt detta hänföra till statistjobb som sådant eller än mindre till någon form av skådespeleri och ska definitivt inte med som arbetsmerit på en c/v. Anita.
2012-03-16

Tomas
Tomas
Dock är ju gränsdragningen ibland svår. Vissa program använder ju publiken tydligt i bild - vilket kan stora konsekvenser för de som sitter där (såg vi nu senast i mello). Sedan kan det ju vara lite svårt att ha en policy där det är okej för de som vill att ha som hobby att vara publik, men inte att delta mer aktivt (men ändå relativt passivt) i form av mindre statistjobb (av karaktären "bakgrundsstatist", säg tex som statister på ett dansgolv på en nattklubb som ska fyllas med folk - där ingen enskild syns tydligt och inte sminkas eller genomgår kostymprov.). Det är ju faktiskt i många fall relativt liten skillnad på att vara publik och vara statist (så lång du är statist i en större folksamling som inte tar regi direkt från regissören).
2012-03-16

Anita
Anita
Det är väl väldigt lätt att se på detta. Detta är inte ett statistjobb. Det är inte ens ett gränsfall. Det är inte ens i samma universum som ett jobb. Att gå iväg på en sån här aktivitet har inget med vår bransch att göra. Har inget med statering att göra. Det är ju för att vara publik = iakttagare av vår bransch de ber er närvara och om någon tycker det är skojsigt att fnatta iväg på något sånt och har tid till det, väl bekomme. Men det är inget arbete att sitta och titta på inspelningen av ett TV-program. Att på uppmaning vara lite entusiastisk eller att applådera när studiomannen ger tecken. (Och det senaste året har denna typ av medverkan börjat dyka upp på folks c/v!!! De skriver på fullt allvar upp detta att ha varit publik som en arbetserfarenhet!!! Fullkomligt otroligt!!!) Program med publik närvarande har gjorts sen TV började. Att locka med att man som publik ska få goodiebags, fika och/eller lunch är dock ett nytt påfund. Jag vet inte varför produktionbolagen har börjat lägga ut annonser om såna här "aktiviteter". Antagligen för att det numera görs så många program som behöver publik på plats för att funka. För var ska de annars hitta publik idag? Det kostar pengar att göra som de gjorde förr - sätta in annonser i dagstidningar Vill de hitta publik genom att söka "statister" så låt dem. Så försöker de sockra dealen med lite halvtaskiga presenter och en ljummen kopp kaffe. Gå om ni tycker det är lattjo. Tycker ni att ni hellre vill ha ett liv, så skit i't. Anita.
2012-03-16

Sören
Sören
Hur tycker du att man ska se på nedanstående? Detta borde väl vara ett gränsfall. Goodiebag och en trevlig dag utlovas. Dom söker statister!: Välkommen som publik till programmet MiljonJakten den 27:e, 28:e och 29:e april 2012. Programmet leds av Renée Nyberg. Som publik i MiljonJakten får du uppleva en storslagen inspelning innehållande vinstregn och spännande stämning och får du även en inblick i hur det går till bakom kameran. Vi bjuder på lunch, kaffe, kaka och mellanmål. Efter inspelning får du en goodiebag. Inspelningarna sker på Vandagatan 3 i Akalla. Varmt välkomna! MiljonJakten Observera att du som statist inte har chansen att bli en utav vinnarna i programmet.
2012-03-16

Elsa
Elsa
Tack Anita! Mycket jag som glad amatör inte visste! Man blir ju bara så lycklig när man väl landar ett jobb och törs inte ställa krav.. Hälsningar, Elsa
2012-03-15

Kristina
Kristina
Sent in i debatten, men den är väl alltid aktuell?? Kommandes från en annan bransch kan jag också tycka att detta är ett svårt område. En vän till mig åkte till Köpenhamn och jobbade på ministerrådet ”gratis” ett halvår. Han är diplomat idag. I olika faser i ens karriär är värdet att få erfarenheten mer än lönen du får. En slags investering. Det kan gälla både produktionsbolag så väl som skådisar. En entreprenör tar en risk som man vill ha betalt för fast garantierna är små ibland. Gäller det även skådisar att om man vill nåt får man ta tag i det själv? Får entreprenören tar en risk och får betalt på sikt? Är vissa branscher är så hippa att man tom betalar för att få vara med i den? Har ett skoj liv har också ett värde som kan omsättas i pengar? Alla kan ju ställa sig på ett lager och få mer / dag. Det kan också vara kul! Ingen lätt fråga. En entreprenör ska ju tjäna pengar på andra trodde jag? En duktig entreprenör får andra att känna att win win och att det var värt det! :-) Jag slår säkert in öppna dörrar....
2010-03-30

Anders
Anders
Det är helt naturligt att hålla med Anita om arvoden som blandas ihop med löner och statistersättningar som är ett skämt. När filmproducenter förväntar sig att människor ska jobba gratis som statist och dessutom ta med sig kläder, arbetskläder, verktyg eller fordon till värden av tusentals kronor är det föraktfullt minst sagt. När filmproducenten inte har råd att hyra in kläder för det skulle kosta mer än statisten subventioneras produktionen med rekvisita och statisten, avancerad eller ej, jobbar gratis. Och subventionerar produktionen med egna nettopengar. Reklamjobb som statist är engångsjobb med decennier mellan varven. Det finns ingen inkörsport. Sedan att produktionsbolag regelmässigt skriver in oskäliga avtalsvillkor i strid med svensk upphovsrätt är antingen sorgligt eller bedrägligt. Okunskapen frodas ofta i denna samklang. Jag håller med Anita om att det är bättre att helt enkelt avstå från de usla anbud som ofta listas här på filmcafé. Det finns andra saker att göra här i livet än att få avtalsvillkoren presenterade efter inspelning eller casting. Gott Nytt År på er alla i alla fall.
2009-12-31

Carina
Carina
Helt klart en jätte bra artikel. Så nyttigt för mig som ny att få läsa och få bra tips på hur man skall tänka om man blir uppringd för ett jobb. Tack för denna artikeln helt enkelt.
2009-12-30

Thomas
Thomas
Om alla människor jag har sagt "va?" till, skulle känna sig utpekade som hjärnskadade, vore alla mina vänner vara mentala vrak vid det här laget. Jag förstod inte heller först, och fick läsa om ett par gånger. Det är inte svårare än att om man bemödar sig med att ge dig så utförliga svar - då bemödar man sig om att ha förstått din fråga med. För övrigt förstod jag rätt snart, och jag misstänkte ingen hjärnskada alls. Möjligen på mig själv då.
2009-12-30

Tommy
Tommy
Teaterförbundet organiserar inte statister, och driver heller inte statistfrågor. Själv är jag medlem som artist efter ett antal år som statist och en del småroller. Det finns en Statistförening, som är en ideell förening, där styrelsen och Tommie Hansson har drivit en hel del lönetvister relativt framgångsrikt. Mer om detta vet Tommie Hansson, ordförande i Statistföreningen.
2009-12-28

Åsa
Åsa
Hej och tack för ditt svar Anita! Ska försöka formulera mig bättre- med ansvar menar jag att castingbolagen borde veta bättre när det gäller löner- jag vet att de inte är agenter, men väl insatta i vad en skådespelare respektive statist borde ha i lön! T ex, när ett castingbolag letar efter rätt person till ett jobb och VET att lönen är 2000 på faktura för ett (ibland två!) år på tv och ringer en skådespelare (!)för att fråga om den är intresserad. så blir i alla fall jag rätt förödmjukad! Varför anser de att jag ska ta det jobbet? Där har de en skyldighet att faktiskt ringa "rätt" person och bidra med att upprätthålla lönerna tycker jag! När ett produktionsbolag ringer upp dem och säger att detta är vad vi tänkt oss, denna lön har vi att erbjuda- då kan castingbolsget- som INTE är en agent- säga; ja, visst, då är det en statist vi letar upp, inte en skådespelare! Detta ansvar kan bidra till bättre villkor. Jag som privatperson har ringt upp TF ibland och inte fått tillfredställande svar och känner hur liten jag är ENSAM. Kanske behöver TF hjälp på annat håll med att bli starka??? Kort nytt hår på er alla!!!!
2009-12-28

David
David
De är konstigt att bara i sverige blir jag bemott som hjärnskadad pga jag behärskar inte språket som hemfödd. Jag försöker bara för att nå flera, inte suga åt mig ännu mer fientlighet. Jo, jag kan inte prata för USA heller. Jag pratar om Canada’s ACTRA där det fungerar som ”Closed Shop” och kallas ofta som ”Canadian Content” där cast och crew måste bestå till den största delan av kanadensiska fack medlemmar. Där crew facket IATSE stöttar ACTRA och vice versa. Det finns fack på national nivå men också en avdelning i värje stor stad. Jag kan inte alla detäljer om hur facket fungerar men det verkar som medlemmar får rosta om andringar i stadgarna som bestämma vem kan vara med facket och på vilka villkor. De som vill börja med skådespelari kan ansluta till facket på olika sätt och bla, så fort de har blivit cast i en roll. Vad jag säger är ganske uppenbart. Bättre lön kommer ifrån (historist sett) trycket från facket. Har du något exampel där högre lön har skett på annat sätt? Klart, flera medlemmar dessto störer tryck. Gällande statister, har ACTRA sk Additional Background Performers medlemskap. Jag kan inte villkorna utantill men jag tror att om man har varit med som statist 12 gånger inom ett år, får man medlemsskap för ca 180kr. Men, där hemma, när man är statist får man som sagt skriva av att facket känner till dig och man får en sk ”Voucher” som visar att man var med produktionen och det är 12st såna man samlar till medlemskapet. Du kanske börjar inse vilket stor roll facket där borta spelar. Det är facket som A. får upp gaget, B. fixar vettiga regler och C. Kräver respekt för jobbet gjört. Du drömmar om ett värld där branschen lyder den enskildas röst. TF är en förenning och som jag vet, det är medlemmar som dig som kan påverka styrelsen och hur de ägerar. Om ett fack bete sig som en gammal dam utan tander, då är det bara medlemmarna som kan andra på det. David
2009-12-28

Anita
Anita
Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du pratar om? vi har ju ett fackförbund i Sverige - Teaterförbundet. Det är inte lika stort eller starkt som facken i UK eller USA. Men det är allt vi har. Och mycket bra har de gjort genom åren. Vi har i alla fall avtal på hela teaterområdet, på större delen av filmområdet och med SVT och SR. Men för var och en av oss gäller - vare sig vi är medlemmar i TF eller ej - att vi själva ska se till att de avtal som finns efterlevs. Och på de områden där avtal inte finns se till att vi ändå får vettiga villkor för hur arbetet ska utföras och ett vettigt gage betalas för nämnda arbete. Och TF kan bara bli starkare ju fler som ser till att bli medlemmar och ju fler medlemmar som engagerar sig. Och även när man inte är medlem, men har ett brinnande intresse för att komma in i branschen, har man ett eget och enskilt ansvar för att solidariskt se till att de regler och avtal - som trots allt finns - efterlevs av båda parter. TF gör vad de kan, men de goofade praktfullt på 80-talet när de inte initierade diskussioner rörande avtal på reklamsidan, något jag skrivit om förut och som jag fortfarande är så jävla arg på TF för. Men samtidigt - just för vi har de omständigheter på reklamsidan som vi har - inga avtal - får vi hacka i oss att det är som det är och just därför MÅSTE vi agera ensidigt och enskilt; inte gå med på att jobba för en spottstyver, inte gå med på vansinnniga slavliknande avtal, inte gå med på att att i princip gå med på vad som helst enbart för att det är så "roligt" och tro att det är en väg in i branschen. Här har vi ingen annan chans att komma till bunds med problemen och kanske förbättra inför framtiden än att ta vårt individuella ansvar och agera enskilt. För inga produktionsbolag kommer i nuläget att ingå avtal när de har det så bra som de har det och avtal kan inte tvingas fram av enbart den ena parten, i det här fallet TF. Sen har vi inte i Sverige, eller har någonsin haft, ett "closed shop"-system liknande det som förr fanns i UK (Är osäker på hur det ser ut i USA) där majoriteten av jobb enbart fick göras av fackförbundsanslutna. Detta innebar en självklar respekt för att det vi håller på med är ett arbete, inte nån jävla hobby, som kan utövas av vem som helst bara för att de vill det. Och denna respekt, denna självklara åsikt att professionella jobb ska utföras av proffs, finns fortfarande kvar hos majoriteten av arbetsgivarna där. Så vad är det du vill ha sagt? Vad menar du att vi ska göra? På vilket sätt kan vi få upp gage till medverkande? Hur kan vi få vettiga regler för hur arbetet ska utföras och vilka krav man kan ställa på de medverkande? på vilket sätt kan vi agera för att få upp respekten för att det är ett arbete som ska utföras, inte nån kulig fritidsaktivitet? Vi är många som inte ger oss, och genom att tjata hoppas vi få med oss fler som börjar se att man, genom det enskilda ansvarstagandet, kan göra det bättre i framtiden för det stora flertalet. Anita M
2009-12-28

David
David
Men du Anita, när under de senaste 5000 år har man kommit någonstans med at ägera som den enskildiga? Det är bara siata 125 år som visats att det är bara de organiserade som till sist fick något liknande rättvis ersättning för arbetet gjört. Facket som finns i media branschen i andra länder finns inte utan anledning. Av alla länder, jag tycker att det är märkligt att Sverige är bland dem sista som har inget fack. Att säga ifrån låg lön, en för en, kommer man inget värt. Att bilda tryggheten som finns i andra länder blev inte av i första hand utan offer men de hade i alla fall mage någ att inte ge sig.
2009-12-28

Anita
Anita
Ärligt talat absolut inget ansvar alls. Och de ska inte ha det. De ska inte behöva ha det, det är och ska inte vara en del av deras ansvarsområde. Det är vårt eget ansvar att ta reda på och bedöma om ersättning är skälig för jobbet som vi erbjuds. Ska vi ens provfilma om gaget är en banan och en klapp på huvudet? Ska vi göra jobbet? NEJ! Castingansvarigas ansvar och jobb är att ta fram lämpliga förslag på arbetstagare till arbetsgivare; produktionsbolag och/eller regissör att titta på. Ingenting annat! Skulle de även lägga sig i pengabiten börjar de snudda vid agentjobbet och den sammanblandningen ska vi absolut inte ha. Casting sköter förslag till rollsättning. Agenter sköter sina klienters anspråk på betalning. Nu har vi i princip inga agenter i Sverige - inga som jag kallar agenter i alla fall - så därför får vi sköta förhandlingarna själva. I UK är det till och med "lagstiftat" att det ska vara vattentäta skott mellan casting och agenter. Just för att det är två helt olika arbeten.Där finns väldigt klara regler för att dessa två jobb inte får blandas ihop via Equity och facken som företräder casting och agenter. Man får absolut inte sitta på två stolar. Och det är två olika fackförbund vill jag noggrant påpeka. Eftersom jag har en castingfirma "i familjen" så vet jag att diskussionen ofta ändå kommer upp mellan casting director och arbetsgivare, eftersom gaget ofta redan är bestämt när jobbet går till castingfirman. Men det borde det inte göra. De borde inte behöva ta i den biten. Men eftersom vi inte har avtal på framför allt reklamområdet så poppar det upp. Och jag vet att syrran alldeles för ofta behöver säga klart ifrån till arbetsgivare när gaget är in-i-helvete för lågt. Gage borde vara enbart en fråga mellan arbetsgivare och arbetstagare. Men i och för sig är det rätt bra när gaget redan är fastlagt före provfilmning i det avtalslösa tillstånd vi har här i Sverige på reklamsidan. Då kan man lätt ta ställning till om man vill slösa tid på att provfilma för något där gaget är ett skämt. Jag tackar alltid nej, jag är alldeles för mån om att vi ska ha vettigt betalt för ett kommersiellt jobb för att jag ska hjälpa till och bibehålla detta banan-och-klapp-på-huvudet-tillstånd. Men som sagt, det är inte rollsättares vare sig jobb eller ansvar att vara våra "agenter". Ansvaret för att få skäligt betalt och jobba under vettiga villkor måste vi slåss för själva. Men vad vi kan göra och BORDE GÖRA är att kolla vad gaget är när vi rings in till provfilmningar. Och är det fastlagt och bestämt och är för litet ska vi inte ens gå dit. Det tror jag är att både hjälpa oss själva och hjälpa rollsättarna. Som kommer att sakligt kunna förklara för arbetsgivare att - då gaget är fastlagt till banan-stadiet - de inte kan få in så proffsiga människor som efterfrågas. Då kanske poletter börjar ramla ner! Anita
2009-12-17

Åsa
Åsa
En fundering; vad har castingbolagen för ansvar när det gäller att ta in och erbjuda jobb med skälig lön??? Åsa
2009-12-16

David
David
20 år sen i Vancouver fick man som extra (asså, grupp scen, bara finnas på plats) ca 660 halv dag. Man fick också skriva av på en ACTRA avtal som visade att ACTRA visste man används som extra och att det var okej med de. De förmödligen fick sin slant också som ett fack bruker göra.
2009-12-15

Peter
Peter
Avancerad statist eller statist. Skit samma. En heldag (vardag = ta ledigt från ordinarie jobbet), egna kläder. 300 kr!!!!!! Har försökt förklara det som Anita skriver om och förhandla om arvodet men antingen har tjejen som kontaktar mig inget bemyndigande att förhandla eller också blir det blankt nej. Har följaktligen avstått från åtskilliga erbjudanden. Som statist är man lätt ersättlig och bolagen vet att det finns en massa folk som jobbar gratis. SLUTA JOBBA GRATIS ELLER FÖR SMÅPENGAR!
2009-12-13

David
David
hehe, avskaffats i teori. Hur som helst, en SUPER artikel och utan tvivel, uppskattats av många. Tack.
2009-12-12

Anita
Anita
Åsa, ett försök till svar på din fråga. Om arbetsgivaren vill ha dig och vill ha option, d.v.s om de efter en specificerad sändningsperiod vill ha möjlighet att få en ny sändningsperiod så kan du ju försöka att få inskrivet att du vill ha förhandling om gaget den dag optionsfrågan ev. kommer upp. Men det måste tas innan du tackar slutgiltigt ja, innan du skriver på ett kontrakt! Detta kan du skriva själv på papperet när du provfilmar. Men du ska vara medveten om att branschen är så hård och cynisk idag att de villkor som specificeras före provfilmning är de villkor som de tänker sig hålla på i det slutgiltiga knotraktet. Men å andra sidan finns det något bra i det - det ger mig en chans att tacka nej till provfilmningen. Jag slipper öda tid på något jag ändå inte skulle göra. Jag brukar alltid fråga om villkoren är specificerade när de ringer om provfilmning. Så kan jag ta ställning där och då. Är de inte specificerade vid tidpunkten för telefonsamtalet så brukar de ibland vara det när provfilmningen sker. Då skriver jag till mina villkor på papperet, t.ex. om optioner eller att jag tycker gaget är för lågt och att jag vill förhandla om jag skulle få jobbet. Ibland går de med på detta, ibland inte. Ibland går jag min väg utan att ens provfilma. Varför ska jag slösa tid på ett jobb där villkoren är en förolämpning? Men oftast är villkoren ju inskrivet i kontraktet så då får man hacka i sig, bestämma sig för om man vill göra jobbet eller ej. Det finns folk som blivit saftigt blåsta. Som varit okända när filmen gjordes eller när bilderna togs. Som var så glada för att de fick ett jobb att de hade skrivit på vad som helst för vilka pengar som helst. Inklusive urtaskiga optionsvillkor. Folk som sen blev ett "namn", blev ett ansikte, som nu - när det var dags för optionsklausulen att träda i kraft - skulle betinga ett oändligt högre pris och då plockades filmen fram igen. Och eftersom ett taskigt, för arbetstagaren ofördelaktigt, kontrakt var vederbörligen påskrivet av båda parter fanns det inget att göra. Men det finns en sorts jobb man ALDRIG ska göra! Det finns papper man ALDRIG ska skriva på! Jag såg ett sånt kontrakt för ett tag sen: Sändningsområdet var definierat till "Hela universum". Visningstid var "Överskådlig framtid". Och vad gällde vilka medier stod det: "Alla nu existerande och i framtiden existerande medier"!!!! Slaveriet avskaffades i USA 1865! Kram Anita PS: Och tack alla för alla goa och uppmuntrande ord. Det värmer!
2009-12-12

Anita
Anita
Nice thought. But completely unrealistic. And not very helpful. Companies/employers strive for a maximized result for the least possible cost and that goes for all companies/employers whether they in their hearts and minds are ethical or not. As long as this is true it doesn't matter if we grow balls the size of Globen and take a stand. Which in this case will be more like the famous last stand of general Custer. Sure, we will go down fighting but all we will have accomplished will be like the words in Macbeth: "...full of sound and fury, signifying nothing!" What we can do, and must, is to not do the commercial jobs where the pay is peanuts and the company laughs all the way to the bank. That is where we must take a stand in order for the employers to change. We must do something ourselves, not demand that others do our job for us! We must make people understand that working for no money, or very little, is not the way to fame and fortune. That every time people say yes to a poorly paid job in a commercial production they help to perpetuate the present conditions. And we should be thankful that there are sites like Filmcafé and Stagepool where we at least can talk about these things, where we can spread the information, where we can empower each other. But to only make room for ethical companies, for fair-minded employers on these kinds of sites would only result in communities like Filmcafé to go belly up and where would we be then? Where would we be able to "spread the gospel"? If we say no, if we take a stand ourselves, we will in the end make them understand that - if there is money involved in the production - some of that lovely lolly should go to the people in front of the camera. But as long as there are people who are naively prepared to do anything to get ahead in this business nothing will change. There is an old saying - "you don't get something for nothing". That goes for most things in life. Except in our business where it is too, too true. For most of the show biz wannabes the opposite is true - they get "nothing" for "something"; no money for a lot of hard work. For the employers, on the other hand, the saying is all too true! They have realized that - as long as there are schmucks out there who are willing to do something for nothing - there truly is a pot of gold at the end of the rainbow. Anita M
2009-12-12

David
David
correct me if I’m wrong. the companies can run ads for free here and the artists and crew pay to read the ads. if word spread that this site supported paying members and ethical companies instead of just providing an environment for this abuse to continue, it might actually aquire a quality reputation and the attraction that goes along with it. by protecting unscupulous companies, this site does a disservice to those companies with higher ethics and this site’s paying members. my suggestion is to grow a pair and take a stand.
2009-12-12

Thomas
Thomas
Vass och välvillig. Bra skrivet Anita.
2009-12-12

David
David
Amen Anita! Hemma i amerika, så fort man säger ett ord uppgraderas en till skådespelare gage minst. Här blir man inte bara blåst på gaget men man ofta måste jaga betalning dessutom. Oschysst!
2009-12-11

Christoffer
Christoffer
Äntligen säger jag. Lite vad alla kanske tänker men vet inte riktigt hur man ska uttrycka sig riktigt. Tack Anita. Keep it up!
2009-12-11

Jan-Erik
Jan-Erik
Jättebra artikel Anita! Det känns skönt med ett proffs som känner med och jobbar även för amatörer.
2009-12-10

Johan
Johan
Underbart välskriven! Tack!
2009-12-10

Jörgen
Jörgen
Bra!
2009-12-10

Andreas
Andreas
Mycket bra skrivet, Anitha! :)
2009-12-10

Ellinor
Ellinor
Superbra text Anita!
2009-12-09

Åsa
Åsa
så väl sagt! En fråga, vad anser du om att man ogillar ett kontrakt precis innan provfilmning, t ex att man i skrivande stund inte kan veta om man vill gå med på option efter 2 år eller arvodet? Åsa Ä T
2009-12-09