Monologer för att söka till teaterskola

Monologer för att söka till teaterskola

ATT VARA ELLER INTE VARA… är nog världslitteraturnens mest berömda monolog. Här kommer listan på bra monologer för att söka till teaterskola!

Bra monolog?

Hamlets tankar när han funderar livet, på sitt eget liv; på döden, på om han ska lyckas hämna mordet på sin far. Tankar och funderingar han delger oss i publiken men ingen annan av
figurerna i pjäsen.

Men med monolog menas inte enbart när figuren står ensam på scen, när karaktären ”tänker
högt”.

Det kan lika gärna vara Medeas långa text när hon äntligen möter Jason, mannen för vars skull hon förråder och lämnar sitt land, vars två barn hon föder och som nu har övergivit
henne för en yngre och rikare kvinna.

Skrämmande påtagligt

Och det finns ett ögonblick i varje blivande skådespelares liv när ordet ”monolog” blir skrämmande påtagligt.
Och det är när man ska söka till en teaterskola.

Det låter så lätt… ”Och så ska du förbereda en eller två monologer”…
Fast numera säger man oftare ”texter”. Som om det skulle vara mindre läskigt.

En städare är en städare även om han/hon kallas lokalvårdare. Eller som jag hörde häromdagen –
hygientekniker! Förlåt, stickspår…
Numer får man ibland t.o.m. skriva sina texter själv. Men se då till att det händer något i texten, att den innehåller en s.k. vändpunkt. Något som gör att handlingen ändras.

Nu börjar det frenetiska letandet efter en bra text. Och det är inte så lätt när man inte ens vet var man ska börja leta. Många verkar aldrig ha hört talas om den fiffiga uppfinningen ’bibliotek’. Men det kan även vara så att man inte har något större urval av
dramatiska texter på sitt närmaste bibliotek.

Men man kan alltid beställa hem böcker på sitt bibliotek. Så därför tänkte jag ge er lite råd om vilka böcker ni ska leta reda på.

Innan jag börjar lista upp bra monologer för att söka till teaterskola, vill jag påpeka några
saker…

Läs hela pjäsen

Det kan inte sägas nog många gånger.
Ni måste läsa hela pjäsen för att förstå den karaktär, den figur som ni ska spela upp. Därför kommer jag bara ibland att säga var i pjäsen ni hittar en bra monolog. Just för att få er att läsa
hela pjäsen. Om ni lyckas att ta er in i branschen måste ni i alla fall lära er att läsa pjäser, sätta er in i manus så det är lika bra att börja öva bums.

Att framföra en monolog för publik och att söka till teaterskola är två skilda saker!

Den jury som kommer att bedöma er struntar totalt i om du har valt en mycket ovanlig text
eller samma text som 30 % av dina medsökande.

De är inte där för att bli underhållna, utan för att bedöma din fallenhet för yrket.

De vill se vad just du gör av denna text, hur just du handskas med orden och tankarna. Så var inte rädd för att ta en välkänd text. Jag har setat där och hört den ena Romeo efter den andra
och så plötsligt… Plötsligt kommer någon som övertygar och berör mig.
Det är samma ord som vi hört hela förmiddagen, men nu framförd med just den glöd och det hjärta och den insikt i texten som måste finnas där för att man ska platsa på utbildningen och i
yrket.

Ska jag välja en monolog eller dialog

Ta en monolog. Det finns dialoger som kan skrivas om till monologer, gör det gärna, för monologens form gör att du kontrollerar omständigheterna.

Du behöver inte hoppas på att få en bra motläsare (ofta en av de elever som redan går på skolan) Dessutom känns det gärna lite absurt att stå där och prata med en person som i alla fall inte syns för juryn, som står gömd ute i kulissen eller sitter på en stol bredvid.

Och det heter just ”motläsare”, inte ”motspelare” i dessa situationer.
De ska inte ”spela” med er, de ska enbart leverera de repliker ni behöver för att ta er igenom texten. Det är DU som ska synas och märkas, inte motläsarna.

Har du inte förberett dig tillräckligt, blir nervös eller retar dig på att det kanske är en kille på vars lott det är att läsa emot dig och orden han läser är en kvinnas – kan det hända att du inte kommer till din rätt.

En monolog ger dig chans att kontrollera texten och situationen från början till slut.

Är det sagt tre minuter- håll dig till tre minuter

Eller kanske t.o.m. något kortare. Skönare att ha lite kortare så att du inte känner dig jäktad.
Juryn ser vad den behöver se på dessa tre ynka minuter.
Du har inte större chans att komma in bara för att du väljer en text som är 10 minuter. Oftast
bryter juryn dig efter 3 minuter och du har då kanske inte kommit till de riktigt saftiga bitarna
i texten.

Skapa rekvisita och kostym

Släpa inte med dig kläder eller prylar. Det är dig juryn ska och vill titta på, inte din rekvisitabehandling eller vilken fantasifull dräkt du totat ihop.
Klä dig så att du känner dig bekväm, säker och så attraktiv du kan. Nu menar jag inte gå-på-krogen-en-lördagskväll-attraktiv, utan bara så att du känner att du visar upp dig själv så som
du vill vara. Klä dig så att du mår bra.
Dock…

Rätt skor kan göra mycket. Det är inte världens bästa idé att spela Kleopatra i gympapjuck. Välj rätt skor till rollen och repetera med rätt skor. Rätt skor kan göra underverk för att du ska få känslan för figurens sätt att gå och stå och röra
sig.

För vad är det du ska göra?
Min fantastiska rektor på Scenskolan, Hans Wigren, sa det bäst: ”En skådespelare är en person som är galen nog att gå in på scen och låtsas vara en helt annan person. Men klok nog
att veta att han inte är det!” Det är detta du ska visa – denna märkliga blandning av dårskap och intelligens.

Så då börjat vi prata texter. För att hitta ett antal bra texter för att söka till – framförallt –
Teaterhögskolan, eller som den sen den 1/1 2011 heter: Stockholms Dramatiska Högskola gjorde jag som så att jag mailade ett stort antal kamrater och kollegor, som gått denna utbildning och frågade vad de sökte med och så listade jag upp en hel del jag själv tycker är
bra sök-texter.

Kvinnliga monologer

Medea i ”Medea” av Euripides i Hjalmar Gullbergs makalösa översättning. Medea
får äntligen träffa Jason fadern till hennes barn, mannen som svikit henne. Monologen börjar ”Kräk, något bättre ord för din naturs gränslösa feghet fann min tunga ej…”

Grusche i ”Den Kaukasiska Kritcirkeln” av Berthold Brecht.

Shen Te i ”Den Goda Människan från Sezuan” av Berthold Brecht. En underbar text där Shen Te lär sitt ofödda barn hur man stjäl plommon.

Antigone i ”Antigone”. Detta är en av de gamla grekiska tragedierna. Det är jättemaffiga texter, men det finns en modernare version av Jean Anouilh. Hon har en lång text i slutet innan hon ska dö om varför hon har gjort vad hon har gjort. Vad hon har gjort? Läs pjäsen!

Helena i ”En Midsommarnattsdröm” av Shakespeare. Få tag på Göran O Erikssons
översättning, den är bäst. Bästa väninnan Hermia ska rymma med sin pojkvän. Helena lovar att inte skvallra. Fast kanske ändå… om hon skvallrar får hon kanske poäng hos killen hon är kär i, som är kär i Hermia. Oerhört bra söktext.

Viola i ”Trettondagsafton” av Shakespeare. Utklädd till kille i ett främmande land blir Viola kär i Orsino. Som är kär i Olivia. Som blir betuttad i Viola och ger henne en ring, troendes att hon är en kille…

”Den Starkare” av Strindberg. En talande och en tyst roll. Ni förstår nog vilken av rollerna ni ska titta på!

Johanna i ”Sankta Johanna” av George Bernard Shaw. Om Jeanne d’Arc. Hon har en jättebra text i slutet där de ber henne att ta avstånd från allt hon tror på så ska hon besparas att brännas
på bål.

Johanna i ”Heliga Johanna från Slakthusen” av Bertold Brecht. Variant på samma historia.

Nina i ”Måsen” av Tejechov. Slutet.

Lady Macbeth i ”Macbeth” av Shakespeare. Flera bra monologer.

Andromache i “Trojanskorna” av Euripides. När hon vädjar om att man inte ska döda hennes
son.

Marie i “Flickan från Montreal” av Lars Forsell

Dorine i ”Tartuffe” av Molière. En glad och smart tjänsteflicka som ser sin galna familj med
nyktra ögon. Framför allt en lång text i början där hon beskriver hur det står till i familjen.

Eliza i ”Pygmalion” av George Bernard Shaw (förlagan till ”My Fair Lady”)

Julia i ”Romeo och Julia” av Shakespeare. När hon ska ta sömndrycken.

Manliga monologer

MANLIGA MONOLOGER:
Jason i ”Medea” av Euripides. Jason har svikit sin fru och ska gifta sig med prinsessan i deras
nya land.

Torwald Helmer i ”Ett Dockhem” av Henrik Ibsen

Macbeth i ”Macbeth” av Shakespeare. Flera olika. Den där han ser en dolk framför sig är
maffig.

Edmund i ”Lång Dags Färd mot Natt” av Eugene O’Neill. Dels en uppgörelse med fadern
om varför han var så snål och inte kostade på honom ett bra sjukhus när han fick TBC. Dels
en om när han är till sjöss och ligger ute på bogsprötet.

Peer Gynt i “Peer Gynt” av Henrik Ibsen. När Mor Aase dör.

Orestes i ”Orestes” av Lars Norén. Flera stycken.

Romeo i ”Romeo och Julia” av Shakespeare

Portvakten i ”Macbeth” av Shakespeare. Den ”roliga” karaktären i en kolsvart pjäs.

Richard III i ”Richard III” av Shakespeare. Inledningsmonologen.

Springpojken i ”Söndagspromenaden” av Lars Forsell. Han förklarar sin kärlek till
handlarens döva dotter.

Jean i ”Fröken Julie” av Strindberg. Framför allt den där han talar om satt komma upp sig i
världen.

Den Okände i ”Till Damaskus” av Strindberg

Memo i ”Skuggpojkarna” av Lars Norén

Chorus (berättaren) i ”Henrik V” av Shakespeare (Kan lika gärna göras av en kvinna,
förresten) Flera stycken. De hade ingen dekor på Shakespeares tid, därför denna roll som
målar upp scenbilderna för de scener som ska följa. Kanontexter!

Puntila i ”Herr Puntila och hans dräng Matti” av Berthold Brecht. När han blir packad och
ska bestiga berget.

Sganarelle i ”Don Juan” av Molière

Henrik i ”Henrik V” av Shakespeare. Talet Henrik håller före slaget vid Agincourt.

Man kan även leta på Internet, men de flesta sidor med monologer för detta ändamål är på
engelska och efter att ha tillbringat flera timmar med ögonen klistrade vid skärmen måste jag
säga att det var svårt att hitta pärlor bland all skit som ligger och guppar därute i
cyberrymden.

Viktigast av allt

Hitta en text som du känner passionerat för, där du känner för figuren, förstår vad som får honom/henne att fungera.

Och repetera, repetera, repetera.
Men lägg också bort texten ibland, gör andra saker, framför allt om du kör fast och inte vet hur du ska komma vidare. Gå på bio, träffa en kompis, gör något annat. Det undermedvetna
jobbar ändå och det är märkligt vad knutar kan lösa upp sig när man låter dem vila.

Och allra viktigast av allt: Ha skoj!
Lycka till!

Anita Molander, skribent för Filmcafe.se
10 februari 2011

Filmcafe.se bevakar den svenska filmbranschen med artiklar och krönikor. Missa inte våra övriga artiklar som gör karriären lite lättare och roligare!

Kommentera
Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter, så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Maria
Maria
Ja herre gud, jag har sökt in till Teaterhögskolan några gånger nu! Snart dags att söka i Luleå, men vad gäller nervositeten innan så har man ju inte lidit i brist på den precis utan snarare tvärt om, men direkt jag kommer in på scen eller efter ca 2 sek efter så fungerar det.
2016-04-08

Anna
Anna
Hade behövts när jag sökte in på gymnaiset :) fast jag kom in ändå. Var jättenervös minns jag men när man väl började gick det hur lätt som helst. Detta kommer vara bar när man söker till högskolor etc :)
2011-02-15

Karin
Karin
Bra läsning till framtidens sökningar..
2011-02-14

Ashkan
Ashkan
Sandra Larsson: Joo det ska ju vara lite balanserad. Inte föör nervös och inte föör lugn som jag är xD Haha det skulle ha låtit som ett bra idé^^ Desamma. Lycka till du med.
2011-02-14

Sandra
Sandra
Wohh!!! Aldrig nervös?! Jisses, jag är ett nervvrak! Riktigt jobbigt. Men, kan hålla med om att det kan pusha en, en liten spark i baken som... Men jag skulle rösta för lite mindre nervositet, jag blir illamående, kan bli yr i skallen och vill springa och gömma mig. Fast väl på scen efter några sekunder är det som bortblåst och jag är mer levande än någonsin. Om du delar med dig av ditt lugn så kan du få lite nerver av mig? Lycka till i Gbg, kanske ses där! [:)]
2011-02-14

Ashkan
Ashkan
Jag ska också på antagningsprov nu i februari i Gbg. Det är en sak som har stört mig under dem här 6 åren som jag har hållit på med teater och skådespeleri, jag blir aldrig nervös. Jag tycker att lite nervösitet pushar en och man kan göra bättre ifrån sig:) Så tycker jag. Fettgrym artikel förresten:D Hjälper en verkligen.
2011-02-13

Anita
Anita
Du ska fullkomligt skita i den roll du ska spela när det gäller kläderna. Utom möjligen skorna. Klä dig som jag skrev, bekvämt och så du känner att du mår bra. Men absolut inte ens tillstymmelse till kostym. Neutralt och bekvämt och kläder du mår bra i. Samma sak här, fullkomligt ointressant för juryn vad du har på dig. De vill se dig och vad du gör av texten, inget mer. Lycka till Anita
2011-02-11

Sandra
Sandra
Så jäkla bra artikel! Jag ska på antagningsprov i gbg i början av mars och har varit supernervig över VILKEN/VILKA monologer jag ska välja. Har dock hittat två som jag älskar och som är utmanande och roliga att göra nu. De känns helt rätt! Älskar tipset om skorna! Kanske låter som små saker, men är de inte dem som gör det hela? Diggar. Har även funderat över rekvisita men efter att ha läst detta kommit fram till att skippa det nästan helt och det blev megabra! Nu över till kläderna. Du skriver ”Klä dig så att du känner dig bekväm, säker och så attraktiv du kan. Nu menar jag inte gå-på-krogen-en-lördagskväll-attraktiv, utan bara så att du känner att du visar upp dig själv så som du vill vara. Klä dig så att du mår bra.” Ska jag alltså inte tänka alls på den roll jag ska spela? Funderar på att klä mig rätt så neutralt, vilket verkligen inte är min stil, men tror att mina ”vanliga” kläder kanske förstör intrycket jag vill ge av karaktären. Tops på hur jag sa fundera och göra här? Återigen, kanonbra artikel som hjälpte mycket!
2011-02-11