Hur du imponerar på en rollbesättare

Hur du imponerar på en rollbesättare

Skådespelare behöver gå en svår balansgång på provfilmningen. Stå ut, men inte för mycket. Bli uppmärksammad, men inte vara påträngande. När du etablerar relationer med rollbesättare och producenter är första intrycket viktigt. Så följ de vanliga råden: Kom i tid, var förberedd och ha med dig ett CV. Men framförallt, tänk på att du vill göra ett gott intryck och bygga nätverk. Hur ska du imponera på en rollbesättare?

De vill lyfta fram hur fantastisk du är

Jag har har regelbundet kontakt med rollbesättare och producenter i mitt arbete med Filmcafe.se. Här kommer några reflektioner och tips med utgångspunkt i de samtal jag fört med dem.

En rollbesättare kan liknas vid en advokat eller manager. Ditt arbete reflekterar tillbaka på dem och om du gjort ett riktigt bra jobb framstår rollbesättaren som duktig. Rollbesättaren måste vara skicklig i regissörens ögon och bör därför bidra till dina framgångar och vägleda dig fram, inte hålla dig tillbaka. De vill trots att lyfta fram hur fantastisk du är!

10 tips på hur du gör ett gott intryck

En rollbesättare väntar på dig vid andra sidan av dörren- en dörr som kan uppfattas som en portal till något spännande eller en barrikad. En provfilmning ska inte vara en skräckfilm, det är din scen och din plats, inte en tortyrkammare. Oavsett typ av provfilmning eller möte är det din stund och din möjlighet att göra ett fantastiskt jobb.

Här kommer några förslag på saker du kan göra, det är verkligen val du själv gör, så att rollbesättaren blir glad.

1. Tacka ja till inbjudan med tacksamhet och entusiasm. Du har blivit tillfrågad och är inbjuden som gäst.

2. Kom till provfilmningen som om det är ett jobb, inte för att vara till lags eller för att söka godkännande.

3. Gå in i rummet med självsäkerhet. Ge inte upp dina krafter ögonblicket dörren öppnas.

4. Både du och rollbesättaren vill att du ska passa perfekt för rollen. Ni försöker lista ut en lösning, tillsammans.

5. Kom inte med några ursäkter. Lämna den dåliga dagen utanför dörren.

6. Gör rummet till ditt eget, det kommer att göra alla mer bekväma.

7. Ställ frågor endast när du verkligen behöver svar. När en rollbesättare frågar om du har några frågor är det oftast ett annat sätt att säga “Är du redo?”. Du måste inte ha några frågor för att upplevas seriös.

8. Läs gärna på om projektet om tillfälle ges. Du behöver förstå vad du pratar om och om du spenderar lita kvalitetstid med materialet som erbjuds är du tillräckligt insatt. Läs så mycket material du kan komma över.

9. Be inte om ursäkt. Någonsin. För någonting.

10. Ta det försiktigt framför kameran och tänk på hur du rör dig. Spring inte runt och försök att inte röra dig för mycket.

Tänk på att du vill göra intryck på rollbesättaren, de vill bli påverkade på ett emotionellt plan. Är du närvarande, personlig och trovärdig kommer de att kämpa för att du ska få rollen- och du har gett dem argumenten.

Robert Selin, skribent för Filmcafe.se
18 november 2013

Filmcafe.se bevakar den svenska filmbranschen med artiklar och krönikor. Missa inte våra övriga artiklar som gör karriären lite lättare och roligare!

Kommentera
Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter, så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Catharina
Catharina
Hm...låter som bra råd även för en nybörjare med stor tilltro till att ” plötsligt händer det” efter mina första 10 obesvarade rollsökningar kastar jag mig in på sidan för att kanske den här gången få möjligheten att pröva vingarna . Tack för råden - har tagit dem till mig!
2014-11-28

Unal
Unal
tack
2014-02-07

Maria
Maria
Bra råd, tack så mycket!
2014-02-06

Hul’hat
Hul’hat
Du verkar vara en vis Cowboy Kurt ”Movie-saloon” Gustafsson!
2014-01-17

Kurt
Kurt
Om man gör bort sig på ett sätt som uppenbart kräver en ursäkt, ska man givetvis be om förlåtelse, omedelbart och otvetydigt. Och om möjligt klart ange hur man tänker rätta till det. Om du kommer för sent till en casting har du all anledning att be om förlåtelse. Vad man INTE ska göra är att be om förlåtelse i onödan. Det förminskar dig som person och skådespelare. Om du t.ex. har missförstått en instruktion från rollbesättaren kan det ha berott på dig -- fast det bör det inte ha gjort om du följde råden att vara totalt närvarande och fokuserad -- men det kan också ha berott på att rollbesättaren var otydlig. Det är meningslöst att ägna sig åt att fördela skuld, att skylla på rollbesättaren -- vilket givetvis är helt förkastligt -- eller att på sig den själv genom att be om ursäkt. Du förminskar som sagt dig själv. Det professionella i det läget är direkt gå vidare, bekräfta att du nu har instruktionen klar för dig -- eller, om du ännu inte har det, be om förtydligande, tills du har det -- och sen sätta nästa tagning. Inget ursäktande, inget ömkande. Vi är jämlikar, vi är proffs. Det förelåg ett missförstånd, sånt händer, det är utrett. Nu går vi vidare.
2013-12-03

Lotta
Lotta
Varför är det så att man inte ska be om förlåtelse?
2013-12-02

Lennart
Lennart
Tack för dessa viktiga insikter. Punkt 8 är det som man mycket gärna vill, men sällan får tillfälle till. Oftast får jag höra ”vi tar det på plats, för vi vill improvisera”. Detta kan bara gå åt två håll; antingen blir det jättebra, eller så har man inte tillräckligt med info om karaktären och/eller projektet och så ”fail:ar” man stort. Jag presterar bäst med god framförhållning (don’t we all...?) och det skulle uppskattas om man alltid ges denna förberedelsetid. Dock, om man ska vara ärlig, ju mindre projekt/roll, desto mindre förberedelsemöjlighet, oftast. Är det en större roll/projekt då ligger det i rollsättarens intresse att inte slösa tid på en massa omtagningar, utan e vill att man ska vara förberedd och spika scenen på 1-3 tagningar. Det är min erfarenhet i alla fall. Hej hopp - Vi ses därute! @Lennart
2013-11-27

Lennart
Lennart
Tack för dessa viktiga insikter. Punkt 8 är det som man mycket gärna vill, men sällan får tillfälle till. Oftast får jag höra ”vi tar det på plats, för vi vill improvisera”. Detta kan bara gå åt två håll; antingen blir det jättebra, eller så har man inte tillräckligt med info om karaktären och/eller projektet och så ”fail:ar” man stort. Jag presterar bäst med god framförhållning (don’t we all...?) och det skulle uppskattas om man alltid ges denna förberedelsetid. Dock, om man ska vara ärlig, ju mindre projekt/roll, desto mindre förberedelsemöjlighet, oftast. Är det en större roll/projekt då ligger det i rollsättarens intresse att inte slösa tid på en massa omtagningar, utan e vill att man ska vara förberedd och spika scenen på 1-3 tagningar. Det är min erfarenhet i alla fall. Hej hopp - Vi ses därute! @Lennart
2013-11-27

Joel
Joel
Tack!
2013-11-21