De bästa Filmskådespelarna vet detta

De bästa Filmskådespelarna vet detta

Reportage Är spelfilmer målet med din skådespelarkarriär? Finns det en mystiskt formel för filmskådespeleri? Om du vill agera framför kameran är det bra att ha dessa saker i åtanke.

Grunderna i film är inte detsamma som med teater

Teater behöver inte vara en solid grund för att lyckas med skådespeleri framför kameran. Kanske var det så tidigare, men idag stämmer det inte längre, upplever jag. I en ungdomsdriven bransch bör en filmskådespelare befinna sig i omkörningsfilen och påbörja en filmskådespelarutbildning så snabbt som möjligt. När du gjort dig ett namn i filmbranschen, kan du även få roller på teaterscenen och komma underfund med om teater är något för dig.

Visst finns det många gemensamma nämnare som att läsa manus, analysera texter m.m., men teknikerna att tillämpa i de olika medierna är så olika att du behöver välja väg tidigt. Kanske ska du helt hoppa över teater om du inte är intresserad av teater?

Mindre är mer

En av utmaningarna med film är att berätta en historia så okomplicerat som möjligt. Detta gäller samtliga inblandade och på en filminspelning är kameror och mikrofoner så nära en skådespelare att de fångar de mest intima gester. För en skådespelare på en teater behöver framträdandet nå ända till sista bänkrad, men känslomässigt är utmaningen densamma oavsett. Teaterskådespelare med begränsad filmerfarenhet överdriver ofta, “Mindre är mer” passar sällan så bra som när du beskriver filmskådespeleri.

Svallar känslorna, var försiktig med att tvinga fram dem medan kameran rullar. Om klipparen väljer att ha med en scen där känslorna sprutar ur dig som en fontän, är risken stor att du ser löjlig ut i den färdiga produkten. Det är viktigt att du känner starkt om det ska synas på film, men försök att hålla känslan inom dig, den syns i detaljerna. Du vill gestalta känslan så att publiken känner kraften i den, ser detaljerna, de små nyanserna i ditt framförande. Publiken vill inte se de stora gesterna där någon förtvivlat skriker ut “jag är ledsen” eller “jag är arg!”.

Ett exempel på en intim bild där små gester tillämpas är närbilden. För att t.ex. lyckas med en stadig ögonkontakt, fokusera på motspelarens ena öga, det som är närmaste kameran. Skifta inte mellan de två ögonen som oerfarna skådespelare ofta gör då det istället ger ett förvirrat intryck. Beroende på hur tight bilden är kan det blir extra känsligt då motspelaren även behöver stå stilla för att blicken ska bli lugnt och stadig.

Samtidigt behöver inte filmskådespeleri skilja sig så otroligt mycket från en teaterskådespeleri, kanske blir någon t.om. provocerad för att jag kallar det för “filmskådespeleri”. Det är ingen mystisk teknik som tillämpas. Även med den bergränsade skådespelarerfarenhet jag själv har känner jag till hur intimt det kan vara i en “black box”, där gesterna är betydligt mer subtila än på en stor scen. Film lyfter fram ditt skådespeleri på närmare håll, men någon mystiskt skådespelarkonst är det inte.

Intensivkurs i karaktärsutveckling

Skådespelare som identifierar skillnaderna mellan film och scen kan omedelbart anpassa sig till förutsättningarna och plocka fram viktiga kvaliteter vid behov. De behöver inte repetera lika ingående, de har kunnat göra det mesta förarbetet själva och är redo att med kort varsel prestera fantastiskt bra framför kameran.

En annan skillnad är att ingen håller din hand på en filminspeling, något skådespelare ofta är vana vid från en teaterscen. På en filminspelning behöver en regissör ofta lösa tusentals små pusseel, med hjälp av filmarabetare- och du är bara en liten pusslbit. Om du kan göra mycket av arbetet själv och återskapa det du lyckades med på din audition, gör det. Eller som Spielberg sa om filmregi, “70% av mitt regijobb är att casta rätt. Jag har inte tid att ge instruktioner på plats”.

Spana in alla spännande filmjobb här på Filmcafe.se! Kanske är det just dig de söker!

Michael Caine lär ut filmskådespeleri

”The theatre is an operation with the scalpel, i think movie acting is an operation with the laser.”

Michael Caine lär i den här dokumentären ut filmskådespeleri till fem unga skådespelare. Han berättar om hur du bör agera i närbilder och extrema närbilder. Han varnar för faran med att röka cigaretter på film och att alltid strula med rekvisita. ”Filmkameran är din bästa vän och din älskare, trots att du alltid ignorerar henne” BBC 1987).

Robert Selin, skribent för Filmcafe.se
29 juli 2018

Filmcafe.se bevakar den svenska filmbranschen med artiklar och krönikor. Missa inte våra övriga artiklar som gör karriären lite lättare och roligare!

Kommentera
Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter, så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Johan
Johan
Hej Tommy! Det var inte min fråga utan ett citat(Lätt parafraserat) av Keve Hjelm. Han vann en guldbagge för Kvarteret Korpen som ofta brukar framröstas som den bästa svenska filmen någonsin. Som jag förstod det så var hans mening att det inte är någon skillnad på tekniken på scen eller framför kameran och därmed var allmänt allergisk mot termen ”Filmskådespeleri”.
2018-08-29

Tommy
Tommy
Johan, jag blir riktigt nyfiken på vad du menar med din fråga ”Vad sjutton är Filmskådespeleri”? Du har ju sedan tjugo år gjort bra många filmjobb!
2018-08-14

Robert
Robert
Det är frågan Johan! Hur känner du efter att ha läst artikeln?
2018-08-03

Johan
Johan
”Vad sjutton är Filmskådespeleri” -Keve Hjelm
2018-08-01

Marja
Marja
Utmärkt grund. Tack!
2018-07-31