Fem sekunder av skräck

Fem sekunder av skräck

Intervju Inspirerad av TV-serien Mind hunter gjorde vår medlem Victor Frosteryd sin nya kortfilm med en annan medlem, Sanne Broström, i huvudrollen.

Finansierad av kulturstipendie

Den första idé Victor fick handlade om en ensam taxichaufför vars enda interaktion med människor var genom sitt jobb.

- Manuset till den filmen skrevs färdigt och låg i stort sett orört i två år medan jag försökte lista ut hur jag skulle kunna lösa inspelningen rent praktiskt. Ju mer jag tänkte på det så insåg jag att filmen hade blivit lite för lång och hade ett för lågt tempo för att kunna behålla tittare. Jag tror absolut att den hade fungerat som en scen i en långfilm, men hade inte kunnat stå på egna ben som kortfilm. Det är väldigt svårt att etablera en karaktär och få publiken att vilja följa denna persons resa på några få minuter. Extra svårt blir det utan en klar konflikt eller högt tempo.

Victor skrev om hela manuset och det enda som återstod av ursprungsidén var en man i en bil, parkerad på sidan av vägen, och namnet Grace. Victor tyckte att konceptet var så intressant att han ville gå vidare med historien och göra en film.

- Det är väldigt tillfredsställande att göra verklighet av visionen som byggts upp i huvudet under så lång tid. Att göra film blir aldrig exakt som en tänkt sig, men i denna kan jag säga att det är väldigt nära!

Victor fick Täby Kommuns kulturstipendie 2018 vilket blev en viktig del av finansieringen av filmen. Han använde FIlmcafe.se för att hitta sin huvudroll.

- Jag publicerade en jobbannons på Filmcafe.se där jag sökte en skådespelare till rollen som Grace. Omedelbart fick jag svar och de fortsatte strömma in tills jag var tvungen att göra urval. Jag fastnade direkt för Sanne Broström som skickade en intresseanmälan och efter en provspelning så visste jag att hon var rätt person att ta på sig rollen.

Inspirerad av Netflixserie

Den visuella stilen är inspirerad av Netflixserien Mindhunter och teamet använde sig av liknande teknik med hjälp av en green screen där bilen stod stilla i ett garage. Av det ni ser i filmen så rörde sig inte bilen en centimeter.

- Det blir en del efterarbete när du väljer att jobba med green screen men på inspelningsdagen var det väldigt skönt att inte behöva åka fram och tillbaka med en bil. Dessutom får en ett rent ljudspår av dialogen.

På sina tidigare projekt har Victor hyrt RED kameror för att han uppskattat bildkvalitén och tyckt att filerna varit bra att jobba med.

- Även på denna film så övervägde vi att hyra en RED eller Arri Alexa, men eftersom så många tagningar skulle göras inne i bilen så hade det blivit för otympligt att jobba med en så pass stor och tung kamera. Lyckligtvis har de digitala systemkamerorna kommit väldigt långt de senaste åren så valet föll tillslut på att använda Sony A7III med EF-linser. Även om bilden inte kan matcha de dyrare kamerorna så är jag väldigt nöjd med valet. Ljussättningen på inspelningen var LED-paneler i olika storlekar för att belysa greenscreen och skådespelarna jämt.

Varje film är en filmskola

Inspelningsdagarna kan för en regissör vara fyllda av både stress och oro, men Victor hade ett team han kunde lita på vilket underlättade mycket. Han ser varje film som en filmskola och har haft som mål att alltid utvecklas och bli bättre.

- I den här produktionen så lärde jag mig hur viktigt förproduktionen faktiskt är. Att jag hade suttit och planerat ut exakt var kameran skulle vara flera månader i förväg gjorde att inspelningen i sig flöt på och alla bakom kameran visste exakt vad de skulle göra, så jag kunde fokusera mer på vad som hände framför linsen.

En vecka efter inspelning hade Victor oturen att bryta handen i en olycka vilket påverkade hans förmåga att klippa och göra effekter till filmen.

- Det var några veckor där jag inte trodde att jag skulle kunna göra klart filmen. Hopp och uthållighet prövades och jag önskar ingen annan att behöva maska i After Effects med sin icke-dominanta hand, skrattar han.

Five seconds of fear

- Jag har alltid massa projekt på gång men just nu enbart i idé eller tidigt manusstadie, så inget jag kan berätta om riktigt än tyvärr. Men tro mig, det här var inte min sista film!




Robert Selin, skribent för Filmcafe.se
29 februari 2020

Filmcafe.se bevakar den svenska filmbranschen med artiklar och krönikor. Missa inte våra övriga artiklar som gör karriären lite lättare och roligare!

Kommentera
Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter, så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.