Lyckas med YouTube

Lyckas med YouTube

Intervju Johanna Berg är medlem på Filmcafe.se och driver med sin sambo Marcus Steenberg en Youtube-kanal med 74.700 prenumeranter. Nu har de startat en ny serie på kanalen!

Intresset för YouTube ökar

Situationen med Covid-19 och Corona har inneburit stora svårigheter för kulturarbetare. Många har försökt att ställa om men långt ifrån alla har lyckats.

- Som skådespelare har det blivit många inställda produktioner, och bra jobb, som tyvärr inte gått att köra under pandemin. Jag skulle till exempel varit publikuppvärmare på SVT Sommarlov igen, men det fanns ju ingen publik, så mitt jobb liksom försvann, förklarar Johanna.

Däremot har intresset för YouTube och hennes kanal ökat!

- Folk har mer tid och uppskattar våra videor mera. Samtidigt har det tyvärr blivit inställda samarbeten med både företag och andra kreatörer p.g.a. av pandemin.

Johanna har mitt undet pandemin bestämt sig för att ska en ny serie på sin kanal!

Ny serie om att dejta

Tittarna vet vad Johanna gillar att producera för typ av material det är en av anledningarna till att serien lanseras på hennes vanliga kanal istället för på en ny. En annan fördel är att Johanna tidigt bjöd in sina följare att delta i processen och de har tålmodigt väntat på premiären.

- Nackdelarna om jag skulle släppa denna serie på en helt nystartad kanal är att det skulle bli svårare att få spridning. Vi har jobbat med denna huvudkanal i snart 4 års tid, och slitit och kämpat för att nå upp dit vi är idag. Att släppa denna serie på en helt ny kanal skulle såklart gett mindre spridning. Jag pratat mycket med mina följare om att vi har gjort en ny serie och den har verkligen tagits emot med så mycket kärlek, är så tacksam, berättar Johanna.

Den nya serien handlar om Dejting vilket är ett brett ämne som många kan relatera till. Det är lätt att dela sina erfarenheter med vänner som kanske varit med i liknande situationer.

Johanna pratade ihop sig med vännen Jennie Forsell, som också är skådespelare och medlem på Filmcafe.se. De skrev ner sina egna och kompisarnas erfarenheter av dejting och skrev ett manus. ”Tinderdejterna” (som gick åt helvete) är ett humordrama i fyra delar. De har sedan tidigare ett samarbete med Sony, via deras Youtube-kanal och fick låna bra kamerautrustning.

- Vi älskar film! Vi sitter dagligen och kollar tutorials på Youtube, samt har alla filmkanaler. Netflix, HBO, Cmore, Dplay. Vi studerar mycket film och analyserar ihop. Man lär sig så mycket av att se hur andra gjort saker.

Rekordsnabb inspelning

Hela serien, som består av fyra avsnitt, tog endast sex dagar att spela in vilket Johanna beskriver som “lite sjukt”.

- Alla i teamet är så sugna, och tittarna skickar in mycket förfrågningar (redan) om en säsong 2. Och jag har redan stolpat ner så mycket idéer till en säsong 2. Men vi hade velat ha en budget. Att vi gjorde fyra avsnitt på så kort tid, dessutom helt utan budget var väldigt lärorikt men också svårt. Hade vi haft en budget hade vi kunnat ha mer möjligheter också. Så vi ska ha ett möte i teamet och snacka om hur vi kan göra.

Johanna beskriver att Filmcafe.se har gett henne ett nätverk och inspirerar henne med filmartiklar om att våga satsa på sin dröm och inte ge upp.

- Om vi gör en säsong 2 hade det varit jättekul att casta på Filmcafe.se! Finns väldigt mycket bra skådespelare på denna sida!

Marknadsföring via YouTube

Johanna ser sin YouTube-kanal som ett sätt att marknadsföra sig själv som skådespelare och har fått många filmjobb tack vare kanalen.

- Under hösten jobbade jag på Örebro Teater, som skådespelare i en nyskriven humorföreställning. Ett fantastiskt jobb! Den rollen fick jag mycket tack vare att regissören Amelie Nöörgard sett mina klipp på Youtube, berättar Johanna.

Idén till en egen YouTube-kanal fick Johanna under gymnasietiden då hon såg William Spetz göra göra humorklipp, men det krävdes mer för att hon sulle vårga sgtarta en egen kanal.

- Jag började få så mycket egna filmidéer. Började lista upp allt på mobilens anteckningar. Ville göra olika karaktärer och ämnen, i speciella situationer. Dock så vågade jag inte starta Youtubekanal på den tiden, en person som stod mig nära sa ’Men vad skulle du göra på Youtube liksom?’. ’Sketcher och humorvideos, jag vill spela olika karaktärer och så’. ’Vadå olika karaktärer? Varför då? Förresten så är inte tjejer så roliga heller’. Så jag blev väldigt osäker.

Två år senare träffade Johanna sin nuvarande sambo Marcus och allt blev annorlunda. De började göra sketcher ihop efter att ha känt varandra i endast två veckor, och på den vägen är det.

- Just nu släpper vi 2 videos i veckan på kanalen, så vi producerar sjukt mycket sketcher. Sen har jag många andra större projekt i pipen som jag drömmer om att få satsa på, berättar hon.

Vill du starta en egen YouTube-kanal?

Avslutningsvis behöver vi naturligtvis be om tips för att kunna starta en egen YouTube-kanal!

- Bara kör! Att jag bestämde mig för att lägga upp en video på Youtube i veckan har utvecklat mig så otroligt mycket. Det blir verkligen en skola. Fundera kring vad du skulle vilja göra för innehåll, testa dig fram, improvisera, skriv manus, lär dig av dina misstag, våga utvecklas. Titta mycket på Youtube, lär dig av andra. Fundera på varför du gillar vissa videos. Vad gör dom bra? Se tutorials och testa sen hemma. Allt finns på Youtube idag, avslutar hon.

Robert Selin, skribent för Filmcafe.se
26 december 2020

Filmcafe.se bevakar den svenska filmbranschen med artiklar och krönikor. Missa inte våra övriga artiklar som gör karriären lite lättare och roligare!

Kommentera
Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter, så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Medlemskap

Kom närmare drömmen.

Vi söker ständigt nya talanger framför och bakom kameran! Sedan 2002 har vi hjälpt produktionsbolag och producenter att hitta rätt team till filmproduktioner.

Nå över 30.000 medlemmar.

Sedan 2002 har vi hittat rätt team till filmproduktioner. Nå nya talanger framför och bakom kameran!