Älskade biograf

Älskade biograf

Krönika Finns det en filmbransch utan biografer? Frågan har aktualiserats under pågående pandemi där streamingtjänsterna är de stora vinnarna.

Biografernas kamp

Pandemin förändrade allt i filmbranschen och inget är sig längre likt. Stora amerikanska studior som Paramount, Universal och Disney tvingades flytta fram stora biopremiärer till 2021. I juni blev Steven Spielberg den mest inkomstbringande regissören i Hollywood, men inte för att hans kommande remake av “West side story” hade premiär, utan för att “Jurassic Park” och “Hajen” gick på bio igen och var bland de få filmer som gick att se på en biograf.

De stora vinnarna 2020 är med andra ord streamingtjänsterna och allt fler filmjättar vill ge sig in på den lukrativa marknaden. Men vad betyder en pandemi och den påskyndade utvecklingen av digitala streamingstjänster för biografernas överlevnad?

En räddning eller spik i kistan?

Tomas Alfredson slet sitt hår över beslutet att nya ”Jönssonligan” skulle visas exklusivt på C More istället för bio, men det var ingenting mot vad Warner valde att göra. De beslutade nyligen att släppa alla sina titlar 2021 samtidigt på biograf och den egna streamintjänsten HBO Max. Regissörerna som skapat sina filmer för den stora duken har protesterat, så även den multinationella biografägaren AMC, men Warner bros har bestämt sig. Även Disney, som redan lanserat Disney+, har meddelat att man kommer att göra streaming till sin främsta prioritet. Aktien steg efter beskedet drygt 5 procent i den amerikanska handeln.

När 2020 nu är slut har 193 långfilmer haft premiär på svenska biografer jämfört med 314 året innan. Antalet långfilmer som fått biopremiär i Sverige minskade med nästan 40 procent mellan 2019 och 2020, samtidigt uppmättes rekordsiffror för betalstreamingen i svenska hushåll under årets tredje kvartal. I Sverige står Viaplay för den största ökningen. De ökade med 38 procent under den utmätta perioden medan Netflix fortsatt dominera med en daglig räckvidd på 28,3 procent under perioden. Siffrorna kommer från MMS rapport ”Trend och tema” som bygger på 3000 telefonintervjuer i åldersspannet 9-99 år.

Sammanfattningsvis kan man säga att 2020 inte var ett bra år för filmdistributörer om de inte kunde visa sin film på en streamingtjänst. Det traditionella sättet att distribuera en film, via biografer, gick helt enkelt inte att göra under en pandemi. Har streamingtjänsten blivit en räddning för distributören trots att de förlorar mycket pengar på att inte ha en traditionell biopremiär? Finns det några stora filmupplevelser att se framemot om det inte längre finns några pengar kvar i branschen för att biograferna tvingats stänga?

Kreativitetens urmoder

Ska vi försöka tänka positivt finns det naturligtvis ljusglimtar. Om begränsningar är kreativitetens urmoder kan dagens utmaningar öppna upp för nya kreativa tankevägar, nya idéer och nya samarbetsformer i branschen. Här ryms t.ex. möjligheter för landets mindre, medelstora och oberoende biografer att visa sin potential.

Kanske finns det även något positivt med en tillfällig paus från alla blockbusters som brukar dominera repertoaren. De stora amerikanska bolagen har inte vågat släppa sina storfilmer på den osäkra biomarknaden, vilket också gjort att den smalare filmen fått ta lite mer plats än vanligt. Det är bra och välkommet!

Vi behöver även finna oss i att filmbranschen behöver anpassa sig till hur verkligheten ser ut. Streaming är här för att stanna. Det är jättebra, en revolution som leder till rikare filmupplevelser och gör mediet mer tillgängligt.

Sist men inte minst handlar det mesta naturligtvis om pengar. För att göra filmer behöver man pengar och där har biobranschen traditionellt sett varit svårslagen. Kommer Hollywood ha råd att producera storslagna filmer i en framtid utan biografer? Disney gör t.ex. inte som Warner och skickar allt till Disney +. De tror fortfarande på att tjäna pengar via biografsläpp efter pandemin. Men det är också tydligt var deras kommande fokus ligger: på streamingtjänsten.

Jag tror att biografernas överlevnad är viktig, dels för att mötesplatsen är svårslagen, men även för att vi riskerar att gå miste om storslagna filmupplevelser i framtiden utan biopremiärer.

Streamingkriget

Vill ni se ett spännande inslag om streamingkriget i Sverige rekommenderar jag Ekonomibyrån som nu finns att se på SVT Play.

I studion resonerar Jan Gradvall, kulturjournalist, Ulrika Saxon, vd för Bonnier ventures, och Vigor Sörman, entreprenör, om de senaste trenderna i streamingbranschen. Ni kan se programmet här.

Med hopp om många underbara stunder i biomörkret 2021, tillsammans med andra filmentusiaster!

Robert Selin, skribent för Filmcafe.se
1 januari 2021

Filmcafe.se bevakar den svenska filmbranschen med artiklar och krönikor. Missa inte våra övriga artiklar som gör karriären lite lättare och roligare!

Kommentera
Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter, så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Medlemskap

Kom närmare drömmen.

Vi söker ständigt nya talanger framför och bakom kameran! Sedan 2002 har vi hjälpt produktionsbolag och producenter att hitta rätt team till filmproduktioner.

Nå över 30.000 medlemmar.

Sedan 2002 har vi hittat rätt team till filmproduktioner. Nå nya talanger framför och bakom kameran!