Bästa huvudbilden?

Bästa huvudbilden?

Reportage

Rollbesättare tipsar om valet av huvudbild

Om du visar ett ansiktsporträtt för två av dina närmaste vänner och frågar vad de tycker får du ofta två helt olika svar. När det handlar om huvudbilder tycks alla ha en stark åsikt men det är åsikten i industrin som räknas. Filmcafe.se har därför frågat experter och rollbesättare vad de tycker är viktigast med huvudbilden. Här får du tipsen som kan avgöra om jobbet blir ditt.

Huvudbilden är ovärderlig

En bild kan säga mer än tusen ord men en bra huvudbild är ovärderlig. Tänk på att detta är en bred bransch och din huvudbild är ditt visitkort. Om visitkortet inte är tillräckligt personligt eller nischat minskar dina chanser att få komma på provfilmning.

Personligt men professionellt intryck

Bilden ska visa upp dig på det sätt du ser ut. Du bör inte vara för sminkad eller retuscherad. Kom ihåg att bilden ska utstråla integritet och ge ett personligt men professionellt intryck. Det är frustrerande för rollbesättare att visualisera dig i en roll om du sedan, när du kommer till provfilmningen, inte ser ut som på bilden. Vad som då händer är att regissören blir distraherad och antagligen besviken- innan du får en chans att provfilma. Detta kan vara avgörande för alla men är oftast ett problem för yngre kvinnor, som gärna väljer bilder där de ser glamourösa ut.

Visa ögonen

Om du är Julia Roberts kan bilden vara en profilbild. Om du inte är det, måste vi kunna se båda dina ögon och de bör vara i fokus. Ögonen bör utstråla en känsla av värme, kontakt, entusiasm och spontanitet, allt du söker hos en vän. Du vill att rollbesättaren ska titta på din huvudbild och känna något.

Om ögonen ser levande och kontaktbara ut får regissören eller rollbesättaren en känsla för dig och förlitar sig på att du kan få kontakt även med publiken och motspelare. Inte förens då kommer regissören eller rollbesättaren att visualisera dig i en viss roll och du blir antagligen kallad på provfilmning.

Bilder till en agent eller som svar på jobbannons?

Det är skillnad på huvudbilder som ska visas för en agent och de som används när du söker en roll. En agent som söker nya skådespelare vill ofta se en så naturlig bild som möjligt. Då får agenten den nödvändiga information som behövs för att avgöra om de ska boka ett möte med dig eller inte. Om du däremot söker en specifik roll kan det vara motiverat att du klär dig på ett visst sätt och befinner dig på en särskild plats.

Personligt utan överdrifter

Om du inte är ute efter en nischad enbart bör du inte välja en huvudbild på dig som polis, cowboy, chef, gangster, eller ballerina etc. Risken är stor att du hamnar i ett särskilt fack med ”freaks” och fastnar där för all framtid. Bilden ska visa upp dig på det sätt du ser ut, men på en bra dag. Rollbesättaren ska vilja ringa dig.

Samtidigt är det viktigt att bilden inte blir för opersonlig. Det största misstaget många skådespelare gör är att skicka en opersonlig bild som inte säger något om dem. En bild som specifikt riktar in sig på en viss åldersgrupp eller anpassas för att svara på en särskild jobbannons är en bild som får uppmärksamhet.

Att publicera många bilder med stor bredd, i anslutning till ditt CV, ökar definitivt chanserna att bli kontaktad. Anledningen är att du eliminerat allt gissande till en rad områden du vill rikta in dig på.
Du kan lista ut vilket ditt område är genom att hitta din spelålder och fundera på vem du skulle kunna gestalta på t.ex. tv.

Svartvitt eller färg?

Svartvita bilder har blivit ovanligare än färgbilder. En anledning är att de flesta rollbesättare letar i register på Internet där färgbilder får mer uppmärksamhet än svartvita bilder. På Internet finns det statistik som visar att färgbilder får betydligt fler ”klick” än svartvita bilder och på Filmcafe.se ser vi inget undantag.

Oavsett du väljer en svartvit bild eller inte är huvudbilden förfarande ditt främsta marknadsföringsverktyg. Därför är det absolut viktigt att du väljer rätt fotograf!


Bild från Max pixel: https://bit.ly/2sIa88H

Robert Selin, skribent för Filmcafe.se
3 december 2019

Filmcafe.se bevakar den svenska filmbranschen med artiklar och krönikor. Missa inte våra övriga artiklar som gör karriären lite lättare och roligare!

Kommentera
Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter, så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Tomas
Tomas
OK. Är nog inne i min egen värld lite för mycket bara... :)
2012-05-18

Ellinor
Ellinor
'Diskussionen'/frågeställningen handlar om vad rollsättare vill se i skådisars huvudbilder för att boka jobb. Jag la in ett ytterligare tips hur det fungerar i USA (vad jag förstått efter gedigen research, har inte jobbat där själv än) där man går via agenter, för att boka jobb. Då artikeln skrivs här på filmcafé tar iaf jag för givet att det rör sig om jobb där inte Jessica Alba eller Gary Oldman är aktuella. [8D] Min bestämda uppfattning är att för de allra flesta skådisar som söker jobb är en bra huvudbild otroligt viktigt för att kunna boka jobb, givet att man inte har ett stort namn eller goda kontakter.
2012-05-18

Tomas
Tomas
Jag blandar inte samman dem. Jag vet exakt vad de har för olika funktioner, men som jag skrev så förstår förstår jag inte diskussionen riktigt - utifrån mitt perspektiv som producent. Jag har ju förvisso ingen erfarenhet av att jobba som skådespelare mot just agenturer - men agenterna måste ju skriva kontrakt med dom de tror de kan "sälja in". Det handlar ju främst om vilket värde skådespelaren har hos agentens kunder (producenter).
2012-05-18

Ellinor
Ellinor
Känns som du blandar ihop vad en agent gör och vad en producent gör i ditt inlägg, Tomas. Agenter samlar ju ihop en stab skådisar som de sedan 'pushar' för till olika filmer och serier. Ska de skriva kontrakt med nya skådisar är givetvis ett bra foto a och o för att bli inkallad till ett möte - givet att man inte har kontakter som kan fixa ett möte med dem. Ang. färgfoton vs svart/vita foton är det visst färgfoton som gäller i USA. Det är ju bara att fråga exempelvis Emil Jonsson här på filmcafe som varit där nyligen och jobbat.
2012-05-18

Tomas
Tomas
Som producent blir jag bara helt konfunderad av den här frågeställningen. Det första en agentur kollar på är ju namnet: Kan den här skådespelaren/skådespelerskan bära den här filmen i marknadsföringen? Det är i förlängningen kopplat till track record. (vilka filmer har hon/han varit med i tidigare). Det är ju först efter en skådespelare så att säga "kvalificerat sig" för en roll på detta sätt som det är aktuellt att ens titta på utseende, talang, sammansättning med övrig cast osv. Pratade för någon timme sedan med en producent som försökte få Jessica Albla till ett av sina projekt - och lite tidigare med en annan producent som just knutit Gary Oldman till ett av sina projekt. Inte pga av att dessa hade svart eller vit huvudbild på sitt CV - utan pga att dom funkar i marknadsföringen. Dom ger rätt svar på den där frågan alla producenter får från finansiärer och distributörer, när dom pitchar sina projekt: "Who's in it?" Där finns det egentligen bara två sätt för en skådespelare/skådespelerska att jobba upp sitt namn till en nivå att dom kan bära filmer: 1. Var med i mindre roller i stora filmer. 2. Var med i stora roller i små filmer som sedan slår stort. Jag gissar att det där med svart eller vit huvudbil främst då gäller när man söker mindre roller i stora filmer - och ärligt talat så tror jag inte det spelar någon större roll i dessa sammanhang. Det gäller nog mer att finnas med på casting agenturernas radar - och då handlar det väl mer om att skapa en tydlig profil och marknadsföra sig mot dem på ett bra sätt. Exakt hur man gör det är nog VÄLDIGT individuellt.
2012-05-18

Ellinor
Ellinor
Tack Jimmy, för ditt bidrag. Du är dock helt ute och cyklar. Förr var det vanligare med svart/vitt, men nu är det färgfoton som gäller. Please note att jag enbart talar om USA. De delar även upp headshotsen i Commercial och Theatrical. Vissa agenter tar inte ens emot något annat. Hur det är i UK vet jag inte, många av mina vänner där kör svart/vitt, så där är det säkert annorlunda. Källor på detta är först och främst personligt snack med headshots fotografer i USA, såsom Joanna Brooks och Dennis Kwan. Vidare ur böcker av Glenn Alterman. Sen har jag frågat en drös aktiva skådisar och S.A.M på Back Stage. Jag drar det inte ur arslet.
2012-05-18

Anita
Anita
Varför ett så elakt inlägg, Jimmy? Vad har Ellie gjort dig som får dig att bete dig så snipigt och barnsligt. Fy fan så lågt, jävligt lågt. Och apropå stavning... jag stavar mitt namn utan h. Anita
2012-05-18

Jimmy
Jimmy
citat:
Originalet postat av Ellinor Denkert
I USA är industristandarden färgbilder. Det är direkt dåligt att använda en svartvit bild, vad jag förstått. Värt å tänka på.
Roligt att du kan svara med flerstaviga svar UTAN att du tidigare fått medhåll från Tomas eller Anitha, vuxet! Det är INTE direkt dåligt att använda svartvit bild, de flesta AGENTURER i USA använder faktiskt en sådan bild gentemot sina kunder. Industristandard?
2012-05-17

Ellinor
Ellinor
I USA är industristandarden färgbilder. Det är direkt dåligt att använda en svartvit bild, vad jag förstått. Värt å tänka på.
2012-05-17

Thomas
Thomas
Bra artikel om ett ämne vi har berört innan. Den hänvisar vi gärna till när statistföreningen drar i gång sina statistkurser.
2009-06-09