Karriär

Bästa huvudbilden?
Rollbesättare tipsar om valet av huvudbild
Om du visar ett ansiktsporträtt för två av dina närmaste vänner och frågar vad de tycker får du ofta två helt olika svar. När det handlar om huvudbilder tycks alla ha en stark åsikt men det är åsikten i industrin som räknas. Filmcafe.se har därför frågat experter och rollbesättare vad de tycker är viktigast med huvudbilden. Här får du tipsen som kan avgöra om jobbet blir ditt.
Vill du läsa den här artikeln?
Du behöver prenumerera på PLUS för att kunna läsa den här artikeln.
Med PLUS får du:
- Exklusiva artiklar, TV-inslag och tips i karriären
- Svara på relevanta jobbannonser
- Använda ditt CV som hemsida
- Ladda upp 20 bilder, ljud och filmklipp
- Marknadsföring direkt på filmbolagens medlemskonto
...och mycket mer.
Robert Selin, skribent för Filmcafe.se
3 september 2023
Filmcafe.se bevakar den svenska filmbranschen med artiklar och krönikor. Missa inte våra övriga artiklar som gör karriären lite lättare och roligare!
-
OK. Är nog inne i min egen värld lite för mycket bara... :)
-
Jag blandar inte samman dem. Jag vet exakt vad de har för olika funktioner, men som jag skrev så förstår förstår jag inte diskussionen riktigt - utifrån mitt perspektiv som producent. Jag har ju förvisso ingen erfarenhet av att jobba som skådespelare mot just agenturer - men agenterna måste ju skriva kontrakt med dom de tror de kan "sälja in". Det handlar ju främst om vilket värde skådespelaren har hos agentens kunder (producenter).
-
Som producent blir jag bara helt konfunderad av den här frågeställningen. Det första en agentur kollar på är ju namnet: Kan den här skådespelaren/skådespelerskan bära den här filmen i marknadsföringen? Det är i förlängningen kopplat till track record. (vilka filmer har hon/han varit med i tidigare). Det är ju först efter en skådespelare så att säga "kvalificerat sig" för en roll på detta sätt som det är aktuellt att ens titta på utseende, talang, sammansättning med övrig cast osv. Pratade för någon timme sedan med en producent som försökte få Jessica Albla till ett av sina projekt - och lite tidigare med en annan producent som just knutit Gary Oldman till ett av sina projekt. Inte pga av att dessa hade svart eller vit huvudbild på sitt CV - utan pga att dom funkar i marknadsföringen. Dom ger rätt svar på den där frågan alla producenter får från finansiärer och distributörer, när dom pitchar sina projekt: "Who's in it?" Där finns det egentligen bara två sätt för en skådespelare/skådespelerska att jobba upp sitt namn till en nivå att dom kan bära filmer: 1. Var med i mindre roller i stora filmer. 2. Var med i stora roller i små filmer som sedan slår stort. Jag gissar att det där med svart eller vit huvudbil främst då gäller när man söker mindre roller i stora filmer - och ärligt talat så tror jag inte det spelar någon större roll i dessa sammanhang. Det gäller nog mer att finnas med på casting agenturernas radar - och då handlar det väl mer om att skapa en tydlig profil och marknadsföra sig mot dem på ett bra sätt. Exakt hur man gör det är nog VÄLDIGT individuellt.
-
Varför ett så elakt inlägg, Jimmy? Vad har Ellie gjort dig som får dig att bete dig så snipigt och barnsligt. Fy fan så lågt, jävligt lågt. Och apropå stavning... jag stavar mitt namn utan h. Anita
-
citat:
Roligt att du kan svara med flerstaviga svar UTAN att du tidigare fått medhåll från Tomas eller Anitha, vuxet! Det är INTE direkt dåligt att använda svartvit bild, de flesta AGENTURER i USA använder faktiskt en sådan bild gentemot sina kunder. Industristandard?
Originalet postat av Ellinor Denkert
I USA är industristandarden färgbilder. Det är direkt dåligt att använda en svartvit bild, vad jag förstått. Värt å tänka på. -
Bra artikel om ett ämne vi har berört innan. Den hänvisar vi gärna till när statistföreningen drar i gång sina statistkurser.

Huvudrollen i Gaslight
ReportageFörförisk kärlek, våld och manipulation. Julia Heveus är medlem på Filmcafe.se och spelar huvudrollen i Gaslight.
Jonas Karlsson Emmy-nominerad
ReportageSkådespelaren Jonas Karlsson har nominerats till tv-världens finaste pris för sin roll i Nattryttarna.
UFO Sweden hyllas i USA
ReportageDen svenska sci-fi-filmen, med vår medlem Inez Dahl Torhaug i huvudrollen, väcker uppmärksamhet i USA.
Smygtitta på nya Solsidan
Webb-tvSnart kommer en ny säsong av Solsidan. Det är den åttonde i ordningen och här är första klippen!
Sveriges Oscarsbidrag
ReportageMotståndaren blir Sveriges Oscarsbidrag! Från Filmcafe.se medverkar Filip Slotte och Roy Nehmé!
Filminstitutets vd slutar
ReportageSvenska Filminstitutet gör om i toppskiktet. Filminstitutets vd får lämna – efter drygt ett år.
Köra bil på film
KrönikaIbland händer det att man är kallad till en inspelning som statist och får lite annorlunda uppgifter på plats.
7 tips som gör dig mer produktiv
ReportageVill du bli mer effektiv och få fler kreativa projekt gjorda? Här är några saker att tänka på.
Filmarbetaren är din vän
KrönikaNär skådespelaren inte jobbar gör filmarbetaren det. Vad behöver en skådespelare veta om filmarbetaren?
Anders Back i TV-serien Knekt
IntervjuSnart kommer vi att se Anders Back i det mörka humordramat Knekt på HBO Max Nordic.1 av 29>
Producent