Planera distributionen-  redan innan du börjat filma!

Planera distributionen- redan innan du börjat filma!

Skulle det inte vara skönt om du visste att filmen skulle få distribution redan från början? Att veta, i förväg, om pengarna verkligen kommer tillbaka till investerarna och om du får en skjuts i filmkarriären? Här kommer fem ovärderliga tips!

Distribution i förväg

Att veta om filmen ska få distribution eller inte är en dröm för de flesta filmare. De goda nyheterna är att det verkligen finns saker att göra för att filmen ska ha så goda chanser som möjligt, redan innan du börjat filma.

Många filmare gör misstaget att underskatta värdet av att ha något känt namn i rollistan eller tydlig målgrupp. Att göra en film utan kända skådespelare och få den distribuerad är inte omöjligt, men ytterst sällsynt. Vill du vara mer säker är det bättre att hålla sig till den lite tröttsamma, men säkra, formeln som finns för dig och dina investerare.

Fem tips som ökar dina chanser

Dessa tips hjälper dig förhoppningsvis att inte bara få tillbaka de pengar du lagt ut, utan även generera en vinst för dig och dina investerare.

1) Skådespelarna
Att ha skådespelare som biopubliken är intresserad av är naturligtvis viktigt- det har du hört förut. Även om du inte kan få tag på en etablerad skådespelare, är det näst viktigaste att få två eller tre mindre etablerade som ändå känns igen. Det är också en av de bästa investeringar du kan göra, eftersom kända namn försäkrar att du åtminstone kan få tillbaka en del, om inte alla de pengar du lagt ut.

Det finns många populära skådespelare som för tillfället är utan eller mellan jobb som gärna skulle kunna ställa upp i din independentfilm. Gör research och undersök vilka skådespelare som fått mycket uppmärksamhet på tv de senaste åren och ta kontakt med dem. Antingen via deras agent, sajter som Filmcafe.se, eller om du har någon personligt kontaktväg.

2) Välj en kommersiell genre
Vi har alla hört att skräckfilm säljer om du satsar på en internationell distribution, men finns det inte någon annan genre med säljpotential?

Så länge det gäller independentfilmer tenderar actionfilmer, thrillers och dokumentärer att sälja bättre internationellt än t.ex. komedier och drama. Anledningen är att de är mer universella och har en tydlig målgrupp. En annan kommersiell genre är barn och ungdomsfilmer. Här är det dessutom inte lika viktigt med kända skådespelare. Om du gör en film inom en av dessa kommersiella områden har filmen enstörre chans att attrahera fler distributörer.

Om du har en mycket begränsad budget och ingen möjlighet att få en känd skådespelare, är en ungdomsfilm eller skräckfilm din bästa chans till distribution.

3) Formatet
Det har hänt mycket i filmbranschen de senaste åren och HD-revolutionen är här med full kraft. Distributörerna är därför mycket angelägna om att filmerna är inspelade i ”riktig” HD. Du ska alltså ha spelat in filmen högupplöst från början, inte konverterat upp den från vanlig dv-kvalitet. En av de viktigaste sakerna du kan göra i planeringen av din film är alltså att hitta ett bra riktigt bra kamerapaket (och en fotograf som kan hantera det).

Naturligtvis är det fortfarande accepterat med material filmat på film och efterfrågan är minst lika stor som material i HD. En klar fördel med material inspelat på film är att du inte behöver konvertera upp kvaliteten till HD. Tvärtom konverterar du ner materialet till HD, vilket är mycket än att konvertera upp från t.ex. DV.

4) En tydlig målgrupp
Du måste ha en tydlig målgrupp i tankarna när du gör din film. Vem kommer annars att köpa den? Smala filmer med en tydlig målgrupp kommer alltid att sälja mer än allmänna filmer gjord för en bred målgrupp. Oavsett om det är en film för ungdomar, skatare, pensionärer eller dansare, se till att du har en målgrupp att marknadsföra filmen för när du är klar. På så sätt har du alltid en plan B om den stora internationella distributionen inte går som du hoppats på.

Det finns många exempel på filmer som lyckats sälja bara för att de haft en speciell målgrupp i åtanke. Gör ingen film förrän du vet vilka du ska sälja den till och hur du ska presentera den för dem.

5) En säljstrategi
Att ha en strategi för hur din film ska säljas gör dig förberedd då du kontaktar distributörer. De kommer antagligen att bli imponerade av ditt engagemang och vara lättare att övertala då du redan har idéer att presentera.

Att ha en strategi kan vara så enkelt som att som att veta vilken målgruppen är (Kristna, zoombiefantaster, musikalälskare etc.) och hur du ska nå dem.
Finns det några populära hemsidor de använder regelbundet? Vilka nyhetsbrev prenumererar de på? Ha din säljstrategi förberedd och bättre på dina chanser till distribution avsevärt!

Förberedelserna är nyckeln

Förhoppningsvis har dessa fem tips hjälp dig i rätt riktning så att du strategiskt kan planera för distributionen redan innan filmen är gjord. Att förbereda sig noga är nyckeln i dagens oberoende filmklimat.

Robert Selin, skribent för Filmcafe.se
14 september 2009

Filmcafe.se bevakar den svenska filmbranschen med artiklar och krönikor. Missa inte våra övriga artiklar som gör karriären lite lättare och roligare!

Kommentera
Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter, så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.