Att memorera repliker

Att memorera repliker

Reportage Att memorera repliker är nödvändigt för alla skådespelare. Därför gör vi nu en djupdykning och undersöker vilka trick som finns för att replikerna ska fastna men även om det finns några fallgropar på vägen.


Bara för dig som är medlem i Filmcafe.se PLUS

Med Plus får du ut max av Filmcafe.se.
Ta del av alla fördelarna och bli en av dem som syns!

...och mycket mer.

Allt som gör din karriär roligare och enklare!

Uppgradera för endast 429:- och bli en av dem som syns!


Robert Selin, skribent för Filmcafe.se
27 oktober 2020

Filmcafe.se bevakar den svenska filmbranschen med artiklar och krönikor. Missa inte våra övriga artiklar som gör karriären lite lättare och roligare!

Kommentera
Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter, så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Emil T.
Emil T.
Tejpa upp replikerna på väggen hemma, eller kanske ovanför diskbänken. När du passerar så säger du ett par rader. Du slipper då hålla papper i hand och kan få in replikerna i lite olika vardagliga situationer.

Tommy
Tommy
Replikinlärning och rollarbete hänger naturligtvis ihop. En repetionsperiod vid teatern får ju dialogen att sätta sig och skådespelaren får den nödvändiga tiden att fördjupa sin tolkning av rollen och dialogen. Det är så självklart att det inte behöver sägas, hör jag en röst mumla nånstans i bakhuvudet. Men när jag hörde Kjell Bergkvist säga i en intervju att en filminspelning kan handla om att komma hem sent på kvällen med tio sidor ny text i väskan och ställa väckarklockan på fem till nästa morgon. (Jag kan inte svära på att det inte gällde en teveserie). I de flesta fall får naturligtvis skådespelaren manus i god tid före inspelningen. Men hela repetionsperioden i teaterarbetet, där man tillsammans söker sig fram till en karaktär? Fattar inte hur man klarar att göra så bra insatser som görs på många håll på film utan repetetionsperioder. Man kan se på teveserier hur rollerna fördjupas över tiden. Fast en del skådespeleri inom film- och tevevärlden måste väl av nödvändighet gå på rutin och gammal skåpmat?

Thomas
Thomas
Intressant och utvecklande tankekedja i kommentarerna med förresten.

Thomas
Thomas
Spännande läsning. Detta är ganska nytt för mig eftersom jag mest ha gjort enkla statistroller. Nu ska jag spela en replikroll med hyfsat mycket prat och inlevelse, och då har jag börjar grunna på hur man lär sig sina repliker. Kul att råden stämmer väl in med mina egna idéer. De som har en iPhone (eller liknande antar jag) har appen "Röstmemo". Den använder jag till vardags för att tala in saker som jag senare skriver in i vaktrapporter. Den är enkel att använda och ett bra alternativ om man vill spela in sina repliker, vilket jag förstås har gjort inför denna roll [:)]

David
David
Tycker att Kjell har också spikat det. Excellent tillägg.

Kjell
Kjell
Replikinlärande till en teater kan i många fall vara enklare än till film om man tar hänsyn till tidsaspekten. Ofta repeterar man ganska lång tid och lägger också oftast en hel del tid på att analysera textinnehållet. När man sedan står på scen och har långa textstycken och råkar komma av sig märks det inte så mycket om man har vett på att inte stanna upp, utan ersätta med annat eller hoppa över viss text. Publiken märker ofta ingenting. När man spelar in film har man ofta inte så lång tid att lära in den. Dessutom skall kanske scenen tas ur 7 olika vinklar med 7 tagningar på varje och då är det viktigt att man säger samma ord hela tiden och att alla pauser och betoningar hamnar på samma ställen, annars blir det svårt att synka klippen. Så visst har replikinlärandet till film en stor betydelse och kan inte betecknas som "piece of cake. Men jag antar att ni menar att på teater har man ofta en större mängd text att lära in än man har på film och att det därför tar betydligt längre tid. Fast det beror ju på vilken roll man har. Är det frågan om en huvudroll så skulle jag vilja säga att det är svårare till film än till teater.

Karin
Karin
Håller med dig David.

David
David
Nu Kurt, är du ute och paddlar. Att lära replikerna är lika svårt irrespektivt om man agera framför levande publik, skol kamrater eller framför en film eller TV Kamera. Bara för att man har möjlighet till flera tagningar framför en kamera, betyder inte att man behöver inte kan sina repliker utan till. Dem bakom kameran förvänta sig att skådisen är proffs och tid slösat med flera tagningar kostar tusentals krönor samt undergräver skådisen's ryckte. Skådisen vet detta och det kan vara väldigt stressande. Vissa kan tro att det är svårare att LEVERERA replikerna framför levande publik men vissa tror tvärtom. Man spela ofta med en levande publik och man får lift av dem. En film crew är en kall tyst grupp av åskådare som kan ge inget under inspelning och kameran kan verka ännu kallare. Det finns ingen som står i flyglarna och viskar repliken. Att lära repliker är en sak och kan vara mycket svårt redan då, hur än man försöker levererar de sen.

Kurt
Kurt
Förtydligande. Jag menade inte att det är a piece of cake att agera framför kameran. Inte alls. Men just replikinlärandet är så mycket lättare

Ashkan Josef
Ashkan Josef
Håller med Kurt:) Om man har jobbat mycket i teatervärlden så är framför kamera piece of cake!

Kurt
Kurt
Men så mycket lättare framför kameran än på scen. Där kan man inte repetera scenen före tagning och det finns inga omtagningar. Har man pluggat manus till tvåtimmarspjäser, är det en tårtbit att lära sig filmrepliker. Utmaningen för filmskådespelare ligger på ett annat plan

David
David
Repliker.. Gaaa! Mycket lättare bakom kamera.

Medlemskap

Kom närmare drömmen.

Vi söker ständigt nya talanger framför och bakom kameran! Sedan 2002 har vi hjälpt produktionsbolag och producenter att hitta rätt team till filmproduktioner.

Nå över 30.000 medlemmar.

Sedan 2002 har vi hittat rätt team till filmproduktioner. Nå nya talanger framför och bakom kameran!