Att memorera sina repliker

Att memorera sina repliker

Att memorera repliker är nödvändigt för alla skådespelare. Därför gör vi nu en djupdykning och undersöker vilka trick som finns för att replikerna ska fastna men även om det finns några fallgropar på vägen.

Använd dina sinnen

Det bästa enskilda rådet för att komma ihåg någonting är att memorera på ett sätt så att många sinnen som möjligt används. Genom att se, höra, känna eller t.o.m. lukta blir det lättare att förstärka information och komma ihåg saker.



Det finns flera olika sätt att förstärka information med dina sinnen. Det bästa alternativet är antagligen att använda tre av teknikerna samtidigt. Du kommer att märka att vissa tekniker passar dig bättre än andra beroende på uppdragets art.


Memorera med din syn

Bilder kan användas på ett effektivt sätt för att memorera repliker.

1) Rita ett antal bilder som representerar ditt tal eller dina repliker. Var kreativ och rita en historia som passar med dina repliker. När du är klar kan du gå tillbaka och läsa replikerna då du tittar på bilderna.


2) Läs dina repliker framför en spegel och gör miner eller rör kroppen på ett särskilt sätt för att förstärka särskilda repliker och passager.

3) Försök att visualisera din motspelares ansikte när du läser repliken där denne ska ta vid.

Memorera med känslor

Känslor förstärker alltid information och replikerna blir därför lättare att komma ihåg. Förknippa dina repliker med något emotionellt.

1) Bär med dig manuset och läs hela texten när du har en stark emotionell känsla för historien.


2) Lär känna din karaktär och förstå varför du säger vissa saker och vad du gör.


3) Överdriv dina repliker med dramatiska gester då du läser dem högt, även om de inte är känslosamma. Du kommer naturligtvis inte att göra likadant på en inspelningsplats, men du kommer att tänka på det.


4) Försök att memorera replikerna baklänges, från slutet till början. Det här sättet separerar replikerna från känslorna. Läs sedan hela manuset från början till slut med inlevelse. Tekniken förstärker de emotionella aspekterna.

Memorera med ljud

Ljud är ett mycket effektivt sätt verktyg för att memorera repliker. Det finns några olika tekniker för att inkorporera ljud i minnesprocessen.

1) På en genomläsning kan du spela in motspelarnas repliker utan att ta med dina egna. På detta sätt kommer du att lämna luckor där dina egna repliker ska läsas. Lyssna på inspelningen och säg dina repliker på lämplig plats.


2) Spela in dina repliker med överdriven röst. Du kan t.om. skrika ut vissa ord. Överdriften lämnar spår i din hjärna vilken gör det lättare att komma ihåg replikerna.


3) Eftersom det sällan finns tillräckligt med tid för repetitioner hittar många skådespelare olika sätt att lyssna på dialogerna under dagen. Gör dina träningspass eller vardagliga sysslor till genomläsningar. med hjälp av dina hörlurar och mp3-spelare.


Undvik låsning

Hur du memorerar dina repliker kan avgöra din förmåga att göra förändringar om regissören kräver det. Vad händer om du hårdpluggat dina repliker och dina idéer om karaktären inte överensstämmer med regissörens? Om skyndar dig att memorera replikerna, finns risken att du låser dig vid ett visst sätt att leverera dem- och försämrar din förmåga att ta regi.



Det bästa sättet att undvika låsning är att tackla replikerna ur olika infallsvinklar. Här kommer några tips på hur du kan undvika problemet.



1) Hitta en partner att läsa replikerna med.
Börja med varje enskild replik och utöka sedan med flera. När du hör någon annan läsa replikerna kommer du att ta del av olika sätt att läsa dem på och det blir lättare att undvika en låsning. Att läsa replikerna högt hjälper alltid och uppmuntras på repetitionerna. Oftast kallas detta för genomläsningar och skådespelare kan berätta fram sina repliker flera hundra gånger innan en föreställning.



2) Skriv ner replikerna på ett papper.

Oavsett om det är en monolog eller en dialog blir det lättare att memorera replikerna om du skriver ner dem. Du kan göra det många gånger och försöka tänka olika tonfall. Det är något du kan göra helt själv och är inte särskilt roligt, men det hjälper.



3) Läs replikerna snabbt
.
Skådespela inte, säg replikerna snabbt. I början kommer du att säga fel och snubbla på orden, men efter flera försök kommer du att lyckas.


Tänk positivt och få inte panik!

Låt inte fjärilarna i magen tortera dig för mycket. Många etablerade skådespelare får rampfeber minuter, timmar eller t.om. veckor innan en premiär. Då en lagom dos nervositet kan få adrenalinet att pumpa, kan för mycket oro försämra din prestation.


Skådespelare glömmer repliker ibland, det händer. Det viktigaste för dig är att vara lugn och inte bryta ihop på scenen om du råkar glömma en replik. Stanna kvar i din karaktär och med hjälp av dina motspelare är du tillbaka på banan inom kort. Publiken kommer antagligen inte att märka någonting.


Tänk på att om du glömmer en replik vid ett tillfälle kommer du antagligen inte glömma den igen. Ibland är den starkaste och tuffaste tekniken att göra bort sig!

Robert Selin, skribent för Filmcafe.se
9 september 2010

Filmcafe.se bevakar den svenska filmbranschen med artiklar och krönikor. Missa inte våra övriga artiklar som gör karriären lite lättare och roligare!

Kommentera
Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter, så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Emil T.
Emil T.
Tejpa upp replikerna på väggen hemma, eller kanske ovanför diskbänken. När du passerar så säger du ett par rader. Du slipper då hålla papper i hand och kan få in replikerna i lite olika vardagliga situationer.
2012-02-01

Tommy
Tommy
Replikinlärning och rollarbete hänger naturligtvis ihop. En repetionsperiod vid teatern får ju dialogen att sätta sig och skådespelaren får den nödvändiga tiden att fördjupa sin tolkning av rollen och dialogen. Det är så självklart att det inte behöver sägas, hör jag en röst mumla nånstans i bakhuvudet. Men när jag hörde Kjell Bergkvist säga i en intervju att en filminspelning kan handla om att komma hem sent på kvällen med tio sidor ny text i väskan och ställa väckarklockan på fem till nästa morgon. (Jag kan inte svära på att det inte gällde en teveserie). I de flesta fall får naturligtvis skådespelaren manus i god tid före inspelningen. Men hela repetionsperioden i teaterarbetet, där man tillsammans söker sig fram till en karaktär? Fattar inte hur man klarar att göra så bra insatser som görs på många håll på film utan repetetionsperioder. Man kan se på teveserier hur rollerna fördjupas över tiden. Fast en del skådespeleri inom film- och tevevärlden måste väl av nödvändighet gå på rutin och gammal skåpmat?
2011-11-26

Thomas
Thomas
Intressant och utvecklande tankekedja i kommentarerna med förresten.
2011-11-24

Thomas
Thomas
Spännande läsning. Detta är ganska nytt för mig eftersom jag mest ha gjort enkla statistroller. Nu ska jag spela en replikroll med hyfsat mycket prat och inlevelse, och då har jag börjar grunna på hur man lär sig sina repliker. Kul att råden stämmer väl in med mina egna idéer. De som har en iPhone (eller liknande antar jag) har appen "Röstmemo". Den använder jag till vardags för att tala in saker som jag senare skriver in i vaktrapporter. Den är enkel att använda och ett bra alternativ om man vill spela in sina repliker, vilket jag förstås har gjort inför denna roll [:)]
2011-11-24

David
David
Tycker att Kjell har också spikat det. Excellent tillägg.
2010-09-18

Kjell
Kjell
Replikinlärande till en teater kan i många fall vara enklare än till film om man tar hänsyn till tidsaspekten. Ofta repeterar man ganska lång tid och lägger också oftast en hel del tid på att analysera textinnehållet. När man sedan står på scen och har långa textstycken och råkar komma av sig märks det inte så mycket om man har vett på att inte stanna upp, utan ersätta med annat eller hoppa över viss text. Publiken märker ofta ingenting. När man spelar in film har man ofta inte så lång tid att lära in den. Dessutom skall kanske scenen tas ur 7 olika vinklar med 7 tagningar på varje och då är det viktigt att man säger samma ord hela tiden och att alla pauser och betoningar hamnar på samma ställen, annars blir det svårt att synka klippen. Så visst har replikinlärandet till film en stor betydelse och kan inte betecknas som "piece of cake. Men jag antar att ni menar att på teater har man ofta en större mängd text att lära in än man har på film och att det därför tar betydligt längre tid. Fast det beror ju på vilken roll man har. Är det frågan om en huvudroll så skulle jag vilja säga att det är svårare till film än till teater.
2010-09-17

Karin
Karin
Håller med dig David.
2010-09-17

David
David
Nu Kurt, är du ute och paddlar. Att lära replikerna är lika svårt irrespektivt om man agera framför levande publik, skol kamrater eller framför en film eller TV Kamera. Bara för att man har möjlighet till flera tagningar framför en kamera, betyder inte att man behöver inte kan sina repliker utan till. Dem bakom kameran förvänta sig att skådisen är proffs och tid slösat med flera tagningar kostar tusentals krönor samt undergräver skådisen's ryckte. Skådisen vet detta och det kan vara väldigt stressande. Vissa kan tro att det är svårare att LEVERERA replikerna framför levande publik men vissa tror tvärtom. Man spela ofta med en levande publik och man får lift av dem. En film crew är en kall tyst grupp av åskådare som kan ge inget under inspelning och kameran kan verka ännu kallare. Det finns ingen som står i flyglarna och viskar repliken. Att lära repliker är en sak och kan vara mycket svårt redan då, hur än man försöker levererar de sen.
2010-09-17

Kurt
Kurt
Förtydligande. Jag menade inte att det är a piece of cake att agera framför kameran. Inte alls. Men just replikinlärandet är så mycket lättare
2010-09-15

Ashkan
Ashkan
Håller med Kurt:) Om man har jobbat mycket i teatervärlden så är framför kamera piece of cake!
2010-09-15

Kurt
Kurt
Men så mycket lättare framför kameran än på scen. Där kan man inte repetera scenen före tagning och det finns inga omtagningar. Har man pluggat manus till tvåtimmarspjäser, är det en tårtbit att lära sig filmrepliker. Utmaningen för filmskådespelare ligger på ett annat plan
2010-09-09

David
David
Repliker.. Gaaa! Mycket lättare bakom kamera.
2010-09-09