Nytt sätt finansiera film och teaterprojekt

Nytt sätt finansiera film och teaterprojekt

Crowdfunding. Hur du låter massan vara med och sponsra ditt filmprojekt.

Ny finansieringsmodell

Med Internets genomslagskraft och det ökande användandet av sociala medier har en ny värld av kommunikation öppnats upp. Antalet bekanta och bekantas bekanta ökar i takt med att ditt nätverk sprider ut sig. Du ges också möjligheten att lätt ha koll på dina intressen, då inget specialintresse är för litet för att ha ett eget forum. Samtidigt har acceptansen för att betala över nätet ökat de senaste åren. Det är i denna miljö finansieringsmodellen crowdfunding har växt sig allt starkare.

Mikrodonationer finansierar

Crowdfunding går kortfattat ut på att en producent av t.ex. film vänder sig till ett stort antal sponsorer för att med hjälp av mikrodonationer finansiera sitt projekt. Sponsorerna får i gengäld olika gåvor som till exempel sitt namn i eftertexten, filmen på DVD då den är färdig eller kanske en mindre roll i filmen som tack. Allt beroende på hur stor donationen är.

Gåvorna bestäms av filmmakarna. Oftast är det dock inte gåvorna som lockar tusentals människor att donera pengar, utan känslan av att vara delaktig i en process och känslan av tillfredställelse då en film du tror på blir producerad delvis på grund av dig.

Medlem testar crowdfunding

Filmcafémedlemmen Pierre Wilén är en av producenterna till novellfilmen ”Regnet” som för tillfället har en pågående crowdfundingkampanj. För honom var valet av crowdfunding som finansieringsmodell en spännande ny erfarenhet.

- Vi fick tipset av Film på Gotland att kolla in crowdfunding och när jag sökte på nätet så hittade jag två bra sidor som kändes vettiga och lätthanterliga. Just också för att vi vill få med lokala företag att gå in med både pengar och produkter, så känns det skönt att ha allt samlat på ett ställe, där både företag och privatpersoner kan få göra sin insatts, berättar han.

Passar alla projekt?

Det finns en rad olika crowdfundingsidor på nätet som med hjälp av kreditkortsbetalning förmedlar pengar mellan de som donerar och de som tar emot bidraget. Crowdfundingsidan tar sedan en procentandel av det som kampanjen dragit in. När man startar en crowdfundingkampanj får man sätta ett mål för hur mycket man vill dra in på ett visst antal dagar. På en del sidor byter inte några pengar ägare för än målet är uppfyllt inom den förbestämda tiden. På andra sidor byter pengarna ägare oavsett hur mycket som har skänkts.

Pierre tror att crowdfunding kan vara ett alternativ för en del produktioner, men inte alla.

- Det känns mer som att crowdfunding är till för mindre projekt som kan ge en ”impact” hos folk. Att göra ett riktigt stort projekt på ett professionellt plan tror jag är mindre lämpligt. Just ”Regnet” är väldigt problematisk då vi söker så otroligt mycket pengar, 2 miljoner i runda slängar, och det känns som att det är få som vågar satsa sina pengar i ett så stort projekt.

Hur du lyckas

Om man gör lite efterforskningar på olika crowdfundingsidor och filmforum så kan man se ett mönster på vilka projekt som lämpar sig bäst för crowdfundingmodellen.

Projekt som redan från början har en stark uppbackning som till exempel fanfilmer till populära filmserier, eller filmer som berör specifika intressegrupper har större chans att mobilisera tillräckligt många människor för att målet ska uppnås.

Andra saker som är viktiga för framgång är att ha en välproducerad crowdfundingvideo där projektet presenteras samt att ha referenser så att den potentielle sponsorn känner sig trygg.

Om man lägger pengar på ett projekt så vill man vara så säker som möjligt på att det verkligen kommer bli något av det hela. Allt handlar om förtroende och tro på ett projekt. Att sedan sprida ordet genom alla tänkbara kanaler är förstås också viktigt så att alla som kan tänkas vara intresserade av projektet blir medvetna om att det existerar.

Att vara aktiv och att kommunicera med sina anhängare under kampanjens gång är också viktigt. Många framgångsrika kampanjer portionerar ut provfilmningar från castingprocessen, bilder från inspelningsplatser och liknande för att få sponsorerna att känna sig involverade. En nöjd sponsor tipsar fler om projektet.

Ta dig över puckeln

Rent statistiskt så hamnar många crowdfundingkampanjer i en stiltjeperiod efter de första sponsorernas bidrag. Denna period är avgörande för om projektet kommer nå sitt uppsatta mål. Här gäller det att locka sponsorer som kanske inte befinner sig i upphovsmännens direkta vänskapskrets. Om man lyckas ta sig över puckeln så att tillräckligt många har sponsrat projektet känner resten av de intresserade att de också vill vara med i det vinnande laget och skänker pengar de med.

Enligt crowdfundingsidan ”Kickstarter” så har man på deras sida 94 % chans att uppnå målet då man har fått in 25 % av summan. En del använder också crowdfundingsidor för att avgöra vilka projekt det rent kommersiellt är värt att gå vidare med. Finns det en publik som är villig att betala för projektet?

- Det är positivt att folket avgör vilka projekt de vill se, och det är ju samtidigt negativt om man ser till sakfrågan. Alla projekt får ju inte stöd. Men det är enormt roligt att pröva crowdfunding och jag skulle rekommendera det till fler oberoende filmare. Vi måste jobba mer för att uppmärksamma crowdfunding hos svenska företagare och privatpersoner så att de som verkligen vill och kan engagera sig i projekt också vet hur de kan göra det, förklarar Pierre Wilén.

Här kan ni följa Pierre Wiléns crowdfundingkampanj för novellfilmen ”Regnet”:
http://www.sponsume.com/project/regnet-aka-rain

Lista på några crowdfunding- sidor

www.fundedbyme.com
www.kickstarter.com
www.sponsume.com

Henrik Qvarnström, skribent för Filmcafe.se

Filmcafe.se bevakar den svenska filmbranschen med artiklar och krönikor. Missa inte våra övriga artiklar som gör karriären lite lättare och roligare!

Kommentera
Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter, så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.