Hur du INTE ska svara på en jobbannons!

Hur du INTE ska svara på en jobbannons!

Herrejisses, tänker ni nu.Det fattar väl varenda människa? Hur man inte svarar på en annons… Döh… Om varenda människa här på Filmcafe.se gjorde det, alltså fattade det, hade inte Filmcafe.se behövt införa de rader som så ofta står där – i rött – och som retar gallfeber på folk när de klickar på en annons… ”Du kan inte se kontaktuppgifterna eller svara på den här annonsen. Anledningen är följande:” Och så följer något skäl som att endast män söks eller du har fel ålder eller något liknande. Detta kommer sig av att så många medlemmar brukade svara på annonser ändå. Varför, tja, säg det… Antagligen i någon form av missriktad och okunnig iver att få kontakt med branschen, att komma lite närmare att få drömmen om att bli upptäckt infriad.

Filmcafe.se har filter för vilka som kan svara

Då detta skedde alldeles för ofta bad produktionsbolagen om att ett filter skulle införas för att de skulle slippa översköljas av - inför den förhandenvarande produktionen - totalt ovidkommande jobbansökningar.

Produktionsbolag kanske hade lagt in en annons där de sökte män i 45-årsåldern och visst fick de svar från rätt målgrupp. Men vida fler svar från t.ex. unga damer i 22-årsåldern. Ofta med ett följebrev som frankt förklarade att brevskrivaren minsann förstod mycket väl att hon inte passade att spela 45-årig man, men att hon ändå ville komma i kontakt med bolaget och hoppades att de skulle spara hennes brev till en annan gång när de behövde en tjej i 22-årsåldern.

Tro mig, jag har själv varit med om detta alltför många gånger. Och varje gång detta ösregn av felaktiga sökanden träffade mig, slets jag mellan flera olika känslor. Den första känslan var att jag blev förbluffad över deras – för vad annat kunde det vara -
påtagliga övertygelse om att jag var stenkorkad!

Jag lyckas i min enfald få ihop en annons där jag söker en 45-årig man, men de brevskrivande verkar övertygade om att jag antagligen inte kommer att komma på samma intelligenta idé den dag jag behöver en 22-årig kvinna till en annan produktion. Alltså måste de flagga för sin existens nu! Den andra känslan var att det kändes som om de trodde att denna bransch är en tävling. Att det är ungefär som för Usain Bolt. Bara de skriver fort nog och kastar iväg det på mail eller post så ’vinner’ de en roll. Som om vi hade målsnören i vår bransch.

Så vad gjorde jag? Jag gjorde mig av med varje svar som inte hade med den aktuella annonsen att göra. Så fort
jag insåg att det handlade om fel kön, fel ålder, fel hårfärg etc så slängde jag bort den sökande utan att läsa ett ord av deras jobbansökan! Och jag skäms inte ett dugg för att berätta att det var med stor personlig tillfredställelse jag slängde kuvert i papperskorg eller dunkade fingret med en extra kraft på Delete.

Dessa tidstjuvar – för det är vad de är, egotrippade tidstjuvar av värsta sort - snodde kraft, energi, mitt goda humör och dyrbara minuter för mig när jag skulle koncentrera mig på att sortera bland lämpliga sökanden.
Att då tvinga mig att handskas med olämpliga sökanden är att sno min tid. Skriver jag att jag behöver hitta en 45-årig man med brunt hår, är det sista jag behöver en 22-årig blondin! Döh…

Och jag var inte ensam. Det är just p.g.a. av dessa egotrippade tidstjuvar som produktionsbolag har begärt – och fått – detta filter installerat. För att arbetsgivarna och castingbolagen ska slippa sitta och rensa ut puckon som inte verkar kunna läsa innantill. Som inte förstår de enklaste fraser som ”Sökes: Man i 45-årsålden med brunt hår!”

Svara inte på en jobbannons när du inte passar in i vad annonsen söker!

Står det att de letar efter en långhårig platinablondin och du har i och för sig långt, men mörkt hår - svara inte, om du inte är villig att chansa och blondera dig INNAN du kommer på provfilmning.

Tänk inte att det finns peruker eller det kan man fixa sen. Nej, det finns det sällan tid eller pengar till. Eller något intresse för att göra! Varför tror ni det specificeras sånt som hårfärg, längd, ålder eller andra fysiska specifikationer i annonsen? Jo för att kund och produktionsbolag har kommit överens om en viss look och en viss ekonomi.

Jag säger medvetet ”kund” för en stor del av Filmcafe.se´s annonser gäller reklamfilm och där kunden, som alltså representerar märket, varan, som det ska göras reklam för, är en oerhört viktig person. Och han/hon har varit med om att bestämma att det ska vara en platinablond tjej med långt hår i 22-årsåldern och då är de inte ett smack intresserade av en kortklippt rödtott som ser ut att vara 17. Eller 35. Eller av en kille!

För killar skrev lika glatt svar på annonser de inte passade för. Dock inte lika ofta som tjejer. Men det kan ha att göra med att unga kvinnor är den absolut största andelen medlemmar på sajter som Filmcafe.se.

Skicka gärna brev till rollsättare och prod.bolag, men inte i samband med annonssvar…

Nota Bene: Jag säger INTE att ni inte ska skicka era cv:n, showreels, foton, presentationsbrev till produktionsbolag och Rollsättare. Det ska ni självklart göra! Men skicka det för sig!!! Gör det inte som svar på en annons när de söker vissa specifika kriterier, som ni inte uppfyller, och hoppas att de sparar era uppgifter. För det gör de inte! De flesta blir lika irriterade som jag.

Många är snällare än jag och lägger kuvertet i en låda. Många ljuger och säger att de lägger kuvertet i en låda, fast de egentligen gör som jag och slänger det i soporna.

Jag är en kolerisk käring som blir galen när folk upptar min tid med trams så jag förklarar härmed öppet och ärligt att om jag gör ett castingjobb och lägger upp en annons med specifika kriterier och du skickar en ansökan med dina allmänna uppgifter till mig när jag har annonserat efter något specifikt som du inte passar för - så åker du i papperskorgen! Basta!

Var uppriktig om din spelålder

Det handlar inte bara om hårfärg. Vi har detta med ålder! Det är en stor skillnad på fysisk ålder och spelålder.
Något som verkar vara svårt för många att förstå, för det finns en hel drös med människor som listar sig som havande en spelålder mellan 15 och 95??! Tillåt mig tvivla å det grövsta. Ingen kan spela både 15 och 95! Trovärdigt!

Den generösa tolkningen är att ni inte förstått. Och att det bidde fel. Och ni har inte rättat till det i er cv. Gör det!!! Genom att fundera ut er spelålder. Fysisk ålder är den ålder ni är, hur många år ni levt. Spelålder är den ålder ni ser ut att vara. Vilken ålder det är optiskt trovärdigt att casta er som.

Titta er noga i spegeln och analysera vilken ålder ni ser ut som. Är man sådär 17-18 kan man endera se yngre ut. Eller äldre. Men sällan bådadera. När man blir lite äldre breddas spelåldern. Någon som är runt 30 kan se ut att vara mellan 23 – 35. Den som är 40 kan vara mellan 30 upp till 50. Titta noga!!! Och var ärlig mot er själv och presumtiva arbetsgivare.

Kom ihåg att spelålder är något utomordentligt individuellt! Kolla noga ev. rynkor och förekomst eller ej av påsar under ögonen, slappt hull under hakan etc. Sånt syns inte så mycket av på scen, där kan man trolla med smink och ljus, men de flesta jobben på Filmcafe.se är film och då syns dessa små minnen av ditt levda liv extra mycket.

Var ärlig med din fysiska ålder om du inte kan uppskatta din spelålder. Går du på castings, be rollsättarna hjälpa dig med att sätta en spelålder på dig. De träffar hundratals människor varje månad och de erfarna rollsättarna brukar vara otroligt bra på att ge råd om sånt! De har ju valt ut dig till något att provfilma dig för… hur gammal skulle figuren de ska rollsätta vara? Samla på dig såna råd och kommentarer. Och står det en viss spelålder i annonsen – sök inte om du inte tycker du verkligen passar in!

Du måste vara tillgänglig för att kunna göra jobbet

Något annat som du ska kolla är om det står datum. Viktigaste datumet är det för inspelning. Står det 12-13 mars och du vet att du är i Göteborg på jobb de dagarna får du inte förtiga det och hoppas att de kan ändra sig. För de kan de oftast inte. För det är ju faktiskt inte bara du som ska bokas in. Oftast är teamet redan bokat; Alla de andra som är med och gör jobbet - fotograf, scenograf, kostymör/stylist, ljus, ljud, smink etc.

Visst kan du skicka iväg ett annonssvar fast du inte kan just de datumen… MEN!!! Skriv mycket tydligt att du är jätteintresserad, men att du kommer att vara i Göteborg de dagar som står i annonsen och är dessa inspelningsdatum skrivna i sten så är det så.

Vad du absolut INTE får göra är att hålla klaffen om att du inte kan de dagar inspelningen är planerad. Att då gå igenom provfilmningsprocessen, få jobbet och sen börja kvittra om att du inte kan dessa dagar – vill ni ha mig får ni ändra - är oproffsigt, självupptaget och rent ut sagt oförskämt!

Så har vi detta med betalning

Står det en summa i annonsen så är den oftast redan spikad. Men det kan finnas rum för förhandling. Om du anser att summan är för liten för det annonserade jobbet, skriv det i ditt annonssvar!

Man har alltid rätt att ställa en fråga! Är det en annons för en reklamfilm för… säg ett stort internationellt bilmärke… och annonsen specificerar att de söker en huvudroll och du stämmer in på de fysiska kriterierna och du kan de datum som inspelningen är planerad att gå av stapeln, har du självklart din fulla frihet att skriva att du är intresserad, att du kan de datum som gäller, men att du tycker att gaget är i lägsta laget.

Produktionsbolaget kanske är proffsigt nog att redan i annonsen skriva att reklamfilmen ska gå på både TV, bio och Internet i hela Europa i 2 år och de erbjuder ett gage på 5.000 Skr på faktura plus moms.

Nu tycker väl jag att ett sånt gage är en förolämpning hur som haver, det borde vara minst dubbelt upp och en nolla till, och tycker du som jag så skriver du det i ditt annonssvar. (INGEN ska göra en huvudroll i en reklamfilm för ett stort internationellt bilmärke under de förutsättningarna för såna skitpengar, men det är en annan diskussion…) Vad du absolut inte får göra är att provfilma, få jobbet och SEN börja tjafsa om pengar!!!

Om du inte vill få en stämpel på dig i branschen att vara en besvärlig jävel. Och tro mig, det finns en klubb av såna losers som har tjafsat på det viset. Det bidde inte många fler jobb för dem! Men som sagt – ett hövligt och sakligt påpekande att du tycker att gaget är för litet under dessa omständigheter och ifall summan inte är skriven i sten är du väldigt intresserad av jobbet, förutsatt att gaget kan komma att höjas, är helt korrekt och rätt att skriva.

Om det inte står något om rättigheter, gage, datum etc.

Du passar in i de kriterier som rollsättare eller produktionsbolag ställt upp i annonsen. Hårfärg, kön, ålder, typ… Men de har inte gjort sitt jobb genom att i annonsen formulera denna information som du behöver för att kunna ta ställning till om du är intresserad av jobbet. Då tycker jag absolut du ska svara. MEN redan i ditt svar ska du ställa frågorna som du behöver veta för att kunna avgöra om du är intresserad av jobbet eller ej. Just detta med rättigheter (om det är en reklamfilm) datum, gage, etc. Var ärlig och rak och våga ställa de frågor du behöver veta. Likaväl som du ska vara rak och sanningsenlig, har du rättighet att begära att motparten är det!

Men står t.ex. det att du ska ha erfarenhet av skådespeleri… Visst kan du svara, men var ärlig om du inte har någon sådan erfarenhet. Det är ju ungefär samma sak som om det står att den som söker måste ha körkort. Du skulle ju inte vrida på sanningen om en sån sak, eller?

För att sammanfatta:

Svara inte om du inte passar in i de uppställda kriterierna och kan de aktuella dagarna. Finns inte all information med i annonsen som du behöver för att kunna ta ett väl genomtänkt beslut att söka – formulera dina frågor! Ofta står ju faktiskt längst ner i Filmcafe.se`s annonser just att du kan kontakta annonsören om du vill ställa några frågor! Utmärkt funktion. Använd den! Var saklig, sanningsenlig och korrekt. Har du invändningar eller frågor – verbalisera dessa nu och inte senare.

Alla annonser gäller inte alla. Det kan de inte göra. Svara på de du passar för och sälj dig inte för en gräddkola!

Lycka till!

Anita M

Anita Molander, skribent för Filmcafe.se
26 augusti 2012

Filmcafe.se bevakar den svenska filmbranschen med artiklar och krönikor. Missa inte våra övriga artiklar som gör karriären lite lättare och roligare!

Kommentera
Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter, så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Sarah
Sarah
En riktigt bra och ärlig artikel. Tack för den!
2013-01-31

Alicja
Alicja
Vilken bra artikel!
2013-01-22

Anita
Anita
Jag är huvudsakligen poet och uppträder med ett eget program på scen men har även gjort några jobb som avancerad statist/skådespelare med repliker och jag kan bara hålla med om hur viktigt det är att värdesätta det jobb vi utför. Och det gäller för allt inom kultur.
2012-10-25

Sören
Sören
@ Kurt, visst menade jag det på det viset som du vänligen påpekar
2012-09-02

Tomas
Tomas
Visst, det kan väl funka. Det är ju lagligt att köpa sex också, om det sker framför kameran. Vet inte vilket jag tycker är moraliskt mest problematiskt... Sedan kan man ju vända på det också; Varför ska detta vara skattrabatt (ROT-avdrag) på att bygga altan, men inte på att spela in film? (där staten istället har myndigheter som fördelar stöd till de projekt som ska bli av) Mvh Tomas
2012-09-02

Kurt
Kurt
Jag tolkade Sörens inlägg mer som att man kan få sin altan byggd gratis genom att ställa upp en kamera och annonsera efter statister med egna arbetskläder och verktyg. Jag tror att det skulle funka. Efteråt kan man förklara bort det som ett konstprojekt.
2012-09-02

Tomas
Tomas
För en nollbudgetproduktion utgår det knappast någon ersättning till någon i teamet, så jämförelsen med altanbygget blir ganska löjlig - då detta mer handlar om ett hobbyprojekt eller något i stil med en studiecirkel. Visst jag tycker man ska försöka stryka statister i sådana här produktioner - men att tro att detta handlar om "riktiga jobb" är ganska naivt.
2012-09-02

Sören
Sören
Det här med ersättningsnivåer diskuterar vi ju hela tiden och ibland tycker jag att det blir sämre ju längre tiden går och i takt med att produktionsbolagen nyttjar stackare som som gör vad som helst för att synas. Vad tycks exempelvis om följande annons som jag hittade i statist.se: "Avancerad statist sökes till kortfilm Vi söker kypare/servitör till en statistroll med vissa repliker, till inspelning måndagen 3 september under eftermiddagen. Du som söker behöver ha egna servitörkläder. Filmen kommer bl.a. att visas på bio under Göteborgs filmfestival, men är en nollbudgetproduktion, därför kommer ingen ersättning att utgå. Vi spelar in i Stockholm. Tack på förhand! " Jag är säker på att en annons av nedanstående typ skulle locka till sig lycksökare i tron att dom blir upptäckta: Avanserad statist sökes: Flera snickare sökes till roll innebärande att vi ska bygga en altan. Vi beräknar 2 dagars produktion. Vi ska ställa upp en kamera och visa filmen på något lämpligt ställe efteråt. Du som söker kommer att ha jättekul men ingen ersättning utgår eftersom vi ingen budget har. Du måste ha med egen snickeriutrustning och spik. Goodiebag utlovas dock! Vad tror ni? Hur många kommer att gladeligen söka?
2012-09-02

Kurt
Kurt
Och jag anar att Anita har tagit sig tid att göra lite research -- jag hade ju lämnat tillräckligt med ledtrådar -- och ger mig en välförtjänt spark i baken. Ja, det har varit dåligt med erbjudanden ett tag, så jag var villig att sälja mig för ynka 3.000. Jag klär mig i säck och aska och lovar att det inte ska hända igen. Jag ska i fortsättningen vara mer solidarisk med mina kolleger och inte underskrida Teaterförbundets normer. Beträffande övriga kriterier kom vi aldrig så långt i diskussionerna. Jag tror det bara är ett sätt för produktionsbolaget och/eller castingfirman att brösta sig. Kunden är ett statligt bolag som inte har möjlighet att agera utanför Sverige, så varför skulle de kräva rättigheter för Norden?
2012-09-01

Nina
Nina
Ja jag förstår ju att det är ett lite varningstecken, och att det finns viktigare saker att tänk på. Det är jättebra med såna här artiklar så mn vet vad man ska tänka på.
2012-08-31

Anita
Anita
Det är i så fall ett minimalt varningstecken. Även jag slarvar med ordet spelålder. Sätter oftast vad jag kallar "parentes-ålder" - söker jag någon som ska se ut som 20-21 skriver jag 18-25. Värre varningstecken är storleken på lönen, typ 3000:- på faktura för visning i hela Norden i 2 år på TV, bio och Internet. DÄR kan vi tala om praktfullt varningstecken! Anita
2012-08-30

Nina
Nina
Tack för svaret, Kurt. Då är det ju egentligen betydligt fler annonser man skulle kunna svara på. Men det är ju samtidigt inte bra om man ska se det som ett varningstecken.
2012-08-30

Kurt
Kurt
Utgå från att det alltid handlar om spelålder. Hur gammal du egentligen är, kronologiskt sett, har tittarna i slutänden ingen aning om och är dessutom skäligen ointresserade av. Att det inte står spelålder i annonsen visar bara att rollsättarna är slarviga och/eller okunniga. I sig ett varningstecken.
2012-08-30

Nina
Nina
Mycket bra skrivet. Jag undrar ibland om ålder. Står det tex 18-22 år, eller tex 20-25 år, då ska man väl vara det? Då det ibland inte står ”spelålder”kan jag väl inte svara på en sån annons, även om jag ser ut att vara i den åldersgruppen.
2012-08-29

Ashkan
Ashkan
Tack för denna artikel!:)
2012-08-29

Anita
Anita
Du har så rätt, Kurt. Det finns - numera - en hel del icke speciellt professionella som rollsätter för, framförallt, reklamfilm. Och jag tycker det är ett trist problem. Ett tecken på en stor brist på insikt i vad vi, som står framför kameran, sysslar med. När prod.bolag låter någon glad och entusiastisk, men ack så okunnig liten praktikant ta hand om castingarbetet. Som om det inte behövdes kunskap och insikt och människokunskap. Det är därför jag ett antal gånger har skrivit om alla de frågor som vi måste ställa till den som kontaktar oss, om de inte 1) skrivit det i annonsen 2) bums, vid uppringning, ger oss denna nödiga info. Sånt som vilka media, hur lång användningstid, hur stort spridningsområde och vad är gaget. Så fort någon säger till mig, som argument för ett reklamjobb, att det bara är en enda inspelningsdag, vet jag att det är en okunnig liten tuttinutt som inte har en susning om vad han/hon talar om. Eftersom en erfaren rollsättare eller producent för en reklamfilm vet att det är svaren på de andra frågorna som kommer att bestämma om jag vill göra det och i förlängningen kommer att bestämma om jag har chans på att provfilma för någon annan reklamfilm inom månader eller oftast år. Hur synlig jag är för en vara bestämmer hur troligt det är att jag kan få synas som ansikte utåt för en annan vara. Jag har skrivit om det förut. Och jag kommer säkert att få anledning att återkomma till det. Anita
2012-08-29

Kurt
Kurt
Instämmer helt. Det är ju märkligt att det som egentligen är självklart ska behöva påpekas, men det behövs uppenbarligen. Det kan också sägas att det finns castare som är lika oprofessionella. Jag fick för några veckor sedan ett mejl från en castare på Esteban som höll på med rollbesättning till en reklamfilm och tyckte att jag bara var SÅ rätt för en av rollerna, så var jag intresserad av att provfilma? OBS! Jag hade inte svarat på någon annons. Han kontaktade mig. Arvodet var i underkant men acceptabelt, så visst var jag intresserad. Men jag frågade i mitt svar om han hade noterat i mitt CV att jag medverkat i reklam för samma kund -- men ett annat produktionsbolag -- för bara ett år sen. Det kunde ju tänkas att kunden ansåg mig förbrukad för ett tag. Uppenbarligen var det så. Han hörde nämligen aldrig av sig igen. Tiden för provfilmning är länge sedan passerad. Visst, jag förstår -- inte minst genom Anitas beskrivning -- att casting är ett jävla sjå och jag har full acceptans för att man bara har tid att kontakta dem man går vidare med. Men den här gången gjorde jag honom en tjänst genom att från början flagga för en risk som förelåg. Jag tycker att professionalitet och vanlig hövlighet borde få honom att ta sig dom två minuterna det tar att få iväg ett mejl och säga: "Sorry, jag hade missat det. Du hade rätt i att du nog inte är rätt för den här rollen den här gången." För det kunde ju ha varit tvärtom. Det kunde ju ha varit just för att jag varit med som jag var så rätt. Att man tänkte anspela på det som varit. Så nånstans i bakskallen hoppades jag trots allt. Ett tag. Dessutom, om Gud vill och vädret tillåter träffas vi på banan någon gång igen. Kanske om någon roll jag verkligen passar för. Och då är det ju bra om vi båda kan respektera varandra. Jag kommer inte ihåg det exakta citatet om ödmjukhet, men det löd ungefärligen som följer: "Avoid stepping on too many toes, going up. They may be attached to the legs that lead to the asses you have to kiss, going down."
2012-08-28

Åke
Åke
Som alltid Anita M, dina synpunkter är såå bra,den här som den förra om ersättningar. Hoppas de gör att någon/några får upp ögonen. Mvh
2012-08-28