Din berättelse är ditt varumärke

Din berättelse är ditt varumärke

Reportage Storytelling är en gren inom marknadsförings- och upplevelseindustrin som går ut på att bygga försäljningen för exempelvis en restaurang kring en historia. Men det passar även utmärkt för att marknadsföra dig själv och din film!

Storytelling har blivit ett modeord

Storytelling, att berätta en historia, är något människor i film och teaterbranschen sysslar med nästan dagligen. Den som har fallenhet för att berätta intressanta historier har ett bra verktyg för att fånga människors uppmärksamhet, få människor att tänka till och att handla. Så varför inte använda storytelling till att marknadsföra dig själv och ditt filmprojekt?

Storytelling handlar främst om att berätta om ett dina värderingar, stärka ditt varumärket eller marknadsföra något. Välgjorda berättelser frambringar känslor som leder till intresse från åhöraren. Idag ser vi detta regelbundet hos etablerade profiler på t.ex. YouTube, Instagram eller TikTok.

Vad är storytelling?

Storytelling grundar sig på att på ett dramaturgiskt sätt berätta historier kring företag, projekt eller människor för att ge dem emotionella värden hos åhöraren. Berättelsen kan handla om en anställd i teamet eller kanske om platsen där filmen spelas in. Man väljer fritt för att få fram de fördelar man vill poängtera.

En del anser att storytelling ska utgå ifrån sanningen, andra anser att det räcker med att berättelsen känns sann. Något som alla är överens om är att ett dramaturgiskt driv är viktigare än att alla detaljer stämmer. Storytelling kan vara små historier som medvetet sprids för att skapa intresse eller få folk att bilda en uppfattning om ditt projekt eller dig som skådespelare.

Vem har till exempel inte hört om IKEAs Ingvar Kamprad och hans snålhet eller kanske om Coca Colas hemliga recept. Storytelling kan också vara företagets historia som dramatiseras för att bli intressant och minnesvärd. Till exempel använder ofta Adidas sig av upphovsmannen Adi Dasslers levnadshistoria för att berätta om sitt företag.

Angående Influencers på t.ex. Instagram är det intressant att det som har blivit en tydlig trend i år är just innehåll på Instagram Stories. Det gör att att inlägg i flödet inte får lika mycket engagemang, där vi idag ser mycket samarbeten och mindre vardag. På Stories är det tvärtom – där ser vi idag mer spontana uppdateringar. Storytelling!

Att marknadsföra ett projekt med storytelling

En av de stora fördelarna med storytelling som marknadsföringsmodell är att den kan engagera konsumenten till att känna delaktighet. En konsument som känner sig delaktig blir också som en representant för företaget och jobbar för att fler ska upptäcka dess förträfflighet.

Ett område som ligger nära och kan dra nytta av storytelling är därför crowdfunding som det går att läsa mer om i vår artikel om att lyckas med Crowdfunding. Om man kan engagera och mobilisera många människor kring sitt projekt så ökar möjligheterna till en lyckad crowdfundingkampanj.

En bra berättelse får den som tar del av den att vilja berätta den vidare och detta är en bra grogrund för att berättelsen ska bli viral. Storytelling stärker inte bara band mellan verksamheten och dess konsumenter utan också mellan konsumenterna.

Storytelling för att lyfta dig själv

Storytelling är också ett bra medel då man inte vill försvinna i mängden. Genom att knyta intressanta historier kring sig eller sin verksamhet så skiljer man sig från massan. Detta är speciellt användbart i branscher där upplevelser är centrala som till exempel i film och teaterbranschen.

När man talar om personliga varumärken som artister, skådespelare eller filmare brukar man ofta ta upp begreppen image, profil och identitet. I denna kontext betyder image den bild som konsumenten har av dig, profil hur du vill uppfattas och identitet hur du är. För att ett du ska vara ett starkt varumärke ska så ska dessa tre delar överensstämma så mycket som möjligt.

Peter Jackson är ett tidigt exempel på en filmare som genom storytelling stärkt sitt varumärke. Han har redan från sin första långfilm Bad Taste insett att historierna kring hur filmen blev till är viktiga i ett marknadsföringssyfte och i videodagböckerna från inspelningen av Hobbit-filmerna stärktes hans varumärke ytterligare.

Andra exempel på effektiv storytelling, för att stärka ett varumärke, är tv-serier där får vi följa olika människor i t.ex. ”Ullared” olika tatueringsstudior m.m.

Filmcafe.se och storytelling

Filmcafe.se är en utmärkt plats att bygga ditt varumärke! Förutom att du här kan skapa ett CV för att presenter dig själv med text, bild och film kan du även synas på mötesplatsen. Är du en hjälpare? En expert på ditt område? Någon som gör engagerande filmer?

Ta vara på möjligheten 2022, vi som arbetar med Filmcafe.se skapar förutsättningarna.

Robert Selin, skribent för Filmcafe.se
28 december 2021

Filmcafe.se bevakar den svenska filmbranschen med artiklar och krönikor. Missa inte våra övriga artiklar som gör karriären lite lättare och roligare!

Kommentera
Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter, så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Medlemskap

Kom närmare drömmen.

Vi söker ständigt nya talanger framför och bakom kameran! Sedan 2002 har vi hjälpt produktionsbolag och producenter att hitta rätt team till filmproduktioner.

Nå över 30.000 medlemmar.

Sedan 2002 har vi hittat rätt team till filmproduktioner. Nå nya talanger framför och bakom kameran!