Karriär
Frostbiten
Frostbiten är något så ovanligt som en svensk vampyrfilm och det var just utmaningen vampyr/skräckfilm på svenska som lockade regissören Anders Banke till projektet.

Anders kom i kontakt med projektet redan 1999
Anders kom i kontakt med projektet redan 1999. Han tyckte om synopsis om ett litet samhälle norr om polcirkeln, som drabbas av vampyrer.
-Dessutom hade manuset 2-3 scener som vi tyckte var hysteriskt roliga. Dessa scener är i omskriven form fortfarande kvar i filmen, medan nästan allt annat bytts ut eller ändrats - det gjordes, tror jag, 14 manusversioner innan vi kände oss klara...
Pidde Andersson, som stod för dialog- och manusbearbetning, kom på filmens titel Frostbiten. De övriga i teamet tyckte att titeln passade bra och arbetsnamnet Något ont denna väg kommer byttes ut.
- Sen är det också ett internationellt gångbart ord - ta bara bort "n"-et på slutet så har du den engelska motsvarigheten, förklarar Anders.

Film i extrem kyla
Produktionen startade i Kalix och följdes av fem veckors inspelning. Det användes så mycket lokala filmarbetare från Norrbotten som möjligt. Samarbetet på inspelningsplatsen fungerade mycket bra trots att teamet blev mycket större än de från början tänkt. De stora problemen var två andra långfilminspelningar som pågick samtidigt och att det var så kallt.
-Såhär i efterhand känns det faktiskt otroligt att vi lyckades genomföra ett såhär komplicerat projekt, med den budget vi hade, över huvud taget, förklarar Anders.
Ni har valt att spela in på film. Var video någonsin ett alternativ?
-Video var aldrig något alternativ. Vi gjorde en film för biograf, och då håller helt enkelt inte video. Vi märkte också att filmkamerorna snurrade på i 17 graders kyla, medan videoassistkameror m.m. inte gjorde det. Vi ångrade aldrig att vi sköt på film och jag kommer att fortsätta att göra det tills video blir bättre och billigare…
Anders fyller också i att det finns fantastiska möjligheter i digital efterproduktion när väl negativet är inscannat och tror inte att han kommer att göra efterproduktion på traditionellt sätt igen.
Massor med specialeffekter och 21 miljoner i budget
Fido Film i Stockholm, och Ulitka i Moskva ansvarade för specialeffekterna. Fido Film hade ansvar för alla fysiska samt digitala effekter som har med s.k. character animation att göra. Ulitka gjorde effekter som en avancerad och omöjlig åkning från en källare genom ett hus, upp mot en natthimmel, glödande piller, vajerborttagning m.m. Samarbetet fungerade mycket bra enligt Anders, trots kort om tid till förproduktion.
21 miljoner i budget
-Mycket av designen och konstruktionen av masker etc. fortgick under det att vi spelade in. Vissa inspelningar fick flyttas framåt för att saker inte var helt färdiga. Men det gick, och vi är nöjda med resultatet.
Frostbiten kostade totalt 21 miljoner kr. och det var 11 samproducenter knutna till projektet. Anders understryker att det handlar om investering av tjänster från flera av de här samproducenterna, något som är mer regel än undantag numera.

Frostbiten till andra länder
Frostbiten har redan vunnit Grand Prix för Bästa Film på Fantasporto i Portugal och har redan sålt till en rad läder. Hur ser framtiden ut?
-Frostbiten är helt fullbokad på stora internationella festivaler fram till slutet av sommaren. Det internationella intresset är stort! Det som gjorde mig riktigt glad i Portugal var att publiken skrattade på precis samma ställen som den svenska publiken. Komedi har ju ofta svårt att fungera i andra länder men det känns som om vi gjort en film som lätt passerar gränser och språkbarriärer... Och går filmen riktigt bra kanske det blir en uppföljare; dock lär det dröja ett tag innan vi gör en film i snö igen...
Naturligtvis måste jag även fråga om nästa filmprojekt. Är det något du kan berätta om?
-Det enda jag kan säga just nu är att det blir stort och i en för Sverige mycket ovanlig genre, svarar Anders hemligt. Vi kommer garanterat att få se mer av detta gäng!
Robert Selin, skribent för Filmcafe.se
15 mars 2009
Filmcafe.se bevakar den svenska filmbranschen med artiklar och krönikor. Missa inte våra övriga artiklar som gör karriären lite lättare och roligare!
Kom närmare drömmen.
Vi söker ständigt nya talanger framför och bakom kameran! Sedan 2002 har vi hjälpt produktionsbolag och producenter att hitta rätt team till filmproduktioner.
Nå över 50.000 medlemmar.
Sedan 2002 har vi hittat rätt team till filmproduktioner. Nå nya talanger framför och bakom kameran!

Filmbranschen visar motståndskraft
NyhetSvensk filmbransch visar motståndskraft trots minskad omsättning.
Unga skåningar till roller i ett kriminaldrama
Filmer på gångProduktionsbolag söker unga skåningar till roller i ett kriminaldrama som ska visas på en streamingtjänst.
Tittarrekord för årets julkalender
NyhetÅrets julkalender i SVT, Tidstjuven, har samlat rekordmånga 1.2 miljoner tittare under sin premiärdag.
Kameran är din vän
ReportageDin relation med kameran får dig att framstå som en naturlig talang på film, men endast om du gör kameran till din vän! 2
Andreas Ahlm är ny polis i Tunna blå linjen
Filmer på gångSVT-succén ”Tunna blå linjen” är på väg tillbaka! Seriens nya poliskaraktär spelas av vår medlem Andreas Ahlm!
Statister sökes till Wallander
Filmer på gångPassa på att bli en del av det klassiska Wallander-universumet och upplev filmvärlden bakom kulisserna. 6
Statister sökes till dramaserie
Filmer på gångInspelning pågår av SVT:s nya dramaserie Diagnoser och nu söks statister via Filmcafé.
Smygtitta på årets julkalender- Tidstjuven!
Webb-tvEn fartfylld tidsresa och ett spännande juläventyr för hela familjen. Här är en första titt på vad som väntar.
Sabina i skräckserien Färjan
IntervjuNu finns alla avsnitt av skräckserien Färjan på SVT och i en viktig roll ser ni vår medlem Sabina Khamoshi.