Att göra en egen webbserie

Att göra en egen webbserie

Vad gör en webbserie riktigt bra? Det är inte en så stor skillnad från vad som gör en vanlig film eller tv-serie bra. Men visst finns det viktiga saker att tänka på och möjligheterna att nå ut är obegränsade!

Vad är en webbserie?

En webbserie, även kallad för webisode eller Online-serie, visas som olika avsnitt på nätet och är även, i vissa fall, riktad mot mobila plattformar. Serien är skapad att leva sitt liv på Internet med den kultur som finns där och avsnitten är oftast tre till tio minuter långa.

Det är både lockande och en svårighet i branschen att lyckas berätta och engagera på endast några minuter. Det som ska fånga pubikens intresse däremot, behöver komma så tidigt som möjligt. Enligt “Youtube creater Playbook” bestämmer en tittare inom de första 15 sekunderna om de ska titta vidare på hela avsnittet.

Du behöver en idé

Precis som med allt skrivande behöver du komma igång. Välj en genre så snabbt som möjligt så att du har en referensram att hålla dig inom. Personligen tror jag att nyckeln till framgång är att veta vilken publik du vänder dig till, att veta vad de gillar och ge dem vad de vill ha. Glöm de övriga grupper som inte omedelbart uppskattar din genre. Om du når din tilltänkta målgrupp och de stödjer ditt koncept, så har du lyckats.

Tänk på att webben är ett sätt att distribuera material och att alla plattformar har sina för och nackdelar. Din idé behöver passa formatet och du ska dra nytta av det på bästa sätt. Du har helt nya möjligheter att nå olika visningsfönster, allt från den traditionella tv:n till surfplattor och mobiltelefoner. Om tanken är att serien även ska kunna ses på en mobiltelefon är det t.ex. bra att inte göra för långa avsnitt. Eftersom du lätt når hela världen med Internet ska du även ta vara på de unika möjligheterna det medför och undvika onödiga språkbarriärer. Om du minimerar dialoger så blir det lättare att nå fler tittare.

En plan för hela säsongen

När du har bestämt dig för en idé att utveckla så behöver du ha en plan för hela säsongen. Skriv ner vilken plot du tänker dig för varje avsnitt och ha samtidigt en plan för helheten. Det kan vara bra att börja med ett färre antal avsnitt för att testa konceptet. Sex avsnitt första säsongen är lagom och om det går så bra som du hoppats kan du utöka antaler avsnitt till tolv andra säsongen.

När du har din plot för varje avsnitt bestämd är det dags att skriva manuset till respektive avsnitt. Även om det är tråkigt att hämma sig för mycket på manusstadiet kan det vara bra att tänka in vilka resurser du har. Har du inte råd att spränga ett hus i bild får du använda alternativ, ta vara på de möjligheter som finns omkring dig. Vad har du för tillgång till inspelningsplatser, rekvisita och utrustning?

Vilken typ av webbserie ska du göra?

Skillnaden mellan en webbserie och enstaka klipp är förstås att publiken ska återvända för att se fler avsnitt. När du lär dig om manusskrivande blir du snabbt bekant med treaktsstrukturen och den klassiska dramaturgin, med rötter i Aristotelses berättartradition. Men för oss som vill skriva kortare episoder för en webbserie kan det bli förvirrande med en treaktsstruktur i varje avsnitt. Hur ska den klassiska dramaturgins manus med 90-120 sidor kokas ner till ett webbavsnitt på 5-10 sidor? Med dessa problem framför sig blir många frestande att strunta i strukturen och skriva kortare sketcher istället. Men är det verkligen vad du vill göra? Nedan hittar du exempel på två olika format som passar en webbserie, det format som bygger på episoder och det som är mer likt en dramaserie.

Formatet som bygger på episoder innebär självstående äventyr i varje avsnitt. Precis som komediserier på TV kan både manus och karaktärer utvecklas över en hel säsong, men varje avsnitt kan även fungera självständigt som en kortfilm. En webbserie med episoder fungerar bra om det finns genomarbetade karaktärer som tittarna vill återkomma till i varje avsnitt. En fördel med episoder är att du snabbt kan engagera ny publik, eftersom de inte förväntas se alla tidigare avsnitt först. Vissa serier som använder formatet med episoder har faktiskt akter för varje episod. Strukturen kallas för PCR och är en akronym för Problem, Complication och Resolution. Till exempel kan akt 1 vara ett händelse som slutar med att huvudkaraktären är utsatt. I akt 2 försöker karaktären att lösa problemet vilket bara gör situationen värre. I akt tre finns det en lösning och kanske en tvist på slutet som gör upplösningen mer oväntat.

Ett format som liknar en dramaserie bygger även det på starka karaktärer, men har en mer plot-driven historia för att locka till fortsatt tittande. Fördelen med formatet är att varje avsnitt lämnar publiken hungrig, så att de vill se nästa avsnitt för att komma närmare upplösningen.

Alla serier är olika så du behöver naturligtvis välja det format som passar just din serie och genre bäst.

Hur långt ska ett avsnitt vara?

Med tanke på att filmen ska visas på webben via t.ex. datorer och mobiltelefoner är 5-10 minuter långa avsnitt att rekommendera. När jag pratar med vänner om webbserier håller de flesta med om att de ser avsnitt som är 5-10 minuter långa. Det finns även undersökningar som utreder vilken längd de mest framgångsrika webbserier har och enligt “Youtube creater Playbook” är de mest populära avsnitten mellan fem och tio minuter långa. Med andra ord, gör avsnitt som är korta, minnesvärda och som gör din publik hungrig på mer. Från ett avsnitt till nästa.

Hur många avsnitt?

Du kommer att behöva både skådespelare och filmarbetare till din serie. Filmcafe.se är en perfekt plats att söka skådespelare och filmarbetare på, men försök att hitta ett team som kan arbeta med dig hela säsongen om din serie lockar stort intresse.

Börja med att testa ditt koncept så att det verkligen finns ett intresse för dina idéer. En koncepttrailer är bra för att undersöka vilket intresse som finns innan du lägger ner tid och pengar på de första avsnitten. Om intresset är tillräckligt stort när du testar konceptet rekommenderar jag att du spelar in de första tre avsnitten och klipper en effektiv och officiell trailer. Trailern bör innehålla material från de inspelade episoderna och med trailern kan du bygga en hype kring projektet. Eftersom Internet är ditt visningsfönster använder du sociala medier och branschrelaterade sidor specifika för den målgrupp du valt. Det finns många forum och trogna fans för specifika målgrupper beroende på filmens genre och dessa ska du använda flitigt i marknadsföringen. När trailern fått tillräckligt många visningar presenterar du ett startdatum för serien och publicerar ett nytt avsnitt enligt den plan du har.

Varför bara göra tre avsnitt när publiken förväntar sig en hel säsong? För mig personligen tar det ungefär tre avsnitt innan jag bestämt mig för om en TV-serie är värd min tid. Efter att du visat ditt första avsnitt har du antagligen fått kritik och en känsla för vad din publik tyckte om det, lite mer efter det andra och definitivt efter det tredje. Här behöver du ta ett beslut om serien är värd att investera mer pengar och tid på samt vilka eventuella ändringar du behöver göra för att publiken ska bli riktigt nöjd.

Det kan bli en paus mellan det tredje och fjärde avsnittet, men eftersom du redan har en plan för hela säsongen är det snarare en fråga om hur snabbt du kan gå tillbaka i produktion. Din planering är helt avgörande och du behöver vara beredd att gå tillbaka i produktion efter det andra avsnittet om det verkar som att publiken uppskattar serien. Du vill absolut inte att publiken ska glömma bort din serie nu när du etablerat intresse och det snabbaste sättet att producera fler avsnitt är att hålla dem korta! Det är viktig att du publicerar nya avsnitt när du sagt att de ska komma och att du är konsekvent.

När du visat hela din säsong är det lämpligt att vänta någon månad eller två. Räkna ihop hur många visningar du fått och vilket avsnitt som fick mest spridning. Är intresset tillräckligt stort för att göra en andra säsong, vill tittarna se mer? Kanske är det möjligt att utöka antalet avsnitt till 12? TV-serier som går på vanlig TV har ca. 22 avsnitt varje säsong.

Exempel på webbserier

Några av de av de snabbast växande svenska webbseriena idag står I Just Want To Be Cool för. De jobbar med episoder, spelar alla roller själva samt har återkommande karaktärer. IJWTBC är en humortrio bestående av bröderna Victor och Emil Beer samt deras kusin Joel Adolphsson. Sedan starten har de lagt upp fler än 80 videoklipp med totalt över 50 miljoner visningar och deras kanal på Youtube har mer än 390 000 prenumeranter. De ingår även i nätverket Splay, ett samarbete mellan de mest populära svenska Youtube-filmskaparna. I Just Want To Be Cool sänder även webbserier genom SVT.

En dramaserie, som även uppmärksammats här på Filmcafe.se, är The Greate Dying. Det är en av de första dramasatsningarna på webben i Sverige och konceptet är mer likt en serie där publiken ser fram emot nästa avsnitt för komma närmare en upplösning.

Exempel på populära utländska webb-serier är sci-fi/fantasy-serien The Guild, komedin Wainy Days och dramat Anyone But Me.

Sammanfattning

För att sammanfatta i fem korta punkter.

1) Välj genre och vilken din målgrupp är.

2) Välj vilken typ av serie det ska vara. Episodiskt eller mer likt en dramaserie.

3) Håll varje avsnitt kort, fem till tio minuter.

4) Precis som med allt filmskapande behöver du ha ett bra manus, skådespelare, regi och foto m.m.

5) Mitt förslag är att du först testar konceptet, sedan skriver hela säsongen och efter det gör de första tre avsnitten. Om serien går bra behöver du snabbt återgå till produktion och göra resten av avsnitten.

Det här är mina förslag baserade på vad jag hört, testat och läst mig till. Fundera på hur du vill göra och…. lycka till!

Robert Selin, skribent för Filmcafe.se
20 december 2014

Filmcafe.se bevakar den svenska filmbranschen med artiklar och krönikor. Missa inte våra övriga artiklar som gör karriären lite lättare och roligare!

Kommentera
Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter, så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.