Rollbesättarens perspektiv
Intervju
Helena af Klercker jobbar som rollbesättare och har en mängd reklamfilmer, TV-produktioner och spelfilmer på sitt CV. Vi har träffat henne för att prata om vad som gör en audition lyckad.
Började som skådespelerska
Helena är utbildad regissör och producent vid London International Film School och fastnade därefter även för castingarbetet som hon finner otroligt givande! Som med många andra startade Helenas karriär med en dröm om att bli skådespelerska, vilket hjälper henne att förstå skådespelaren i sitt arbete eftersom hon själv stått både på scen och framför kameran.
Ur rollbesättarens perspektiv
Vad är viktigast att tänka på som skådespelare på en audition och vad är det vanligaste misstaget?
- Jag tror att det viktigaste är att ha ett öppet sinne när man kommer på en audition, även om du på förhand har gjort research för en roll. Var även inställd på du kan få improvisera. Och OM du fått dina repliker innan bör du kunna dem, samt sist men inte minst kom i tid! Jag vet inte om några vanliga misstag faktiskt, kanske att en del skickar eller lägger ut en bild på sig själv som inte alls överensstämmer med verkligenheten.
Vad är det värsta som hänt på en audition du anordnat?
- Det värsta var nog när jag mötte en äldre kvinna i en casting situation som det senare visade sig var psykiskt sjuk och väldigt labil. Hon trodde att jag ville henne ont. Det var sorgligt och tog mycket på krafterna att parera.
På vilket sätt har dina egna skådespelarambitioner hjälpt dig som rollbesättare?
- Enormt mycket faktiskt! Främst i förståelse och medkänsla i hur en skådespelare kan känna sig på andra sidan kameran inför en audition. Det är så mycket psykologi i mitt jobb där det främst handlar om att vara öppen i sinnet både för mig som castare och för den som söker en roll.
Vilket är det roligaste jobb du gjort som rollbesättare?
- Jag har gjort så ofantligt många varierande provfilmningar genom åren, inom reklam, spelfilm, TV och även inom företagsfilm. Det är svårt för mig att på rak arm säga någon specifik casting situation, men kanske är en av de roligare när jag skulle hitta två Skandinaviska män som skulle sminkas om till indianer och som skulle improvisera på ett låtsas stamspråk. Det skulle alltså inte vara komedi, men vi skrattade ändå halvt ihjäl oss av hur tokigt det lät ibland.
Vad tycker du är viktigast att tänka på som rollbesättare på en audition?
- Att jag som rollsättare/regissör är förberedd och vet så mycket som möjligt om rollen för att kunna förmedla detta till skådespelaren, men också att jag har en bra energi så att jag kan få skådespelaren att öppna upp, lyssna och känna sig avslappnad. Det är lika mycket mitt ansvar som castare, som det är skådisens, att vi båda är öppna i sinnet för att få mest möjligt ut av en audition. Jag tycker inte heller att man som rollsättare ska peka ut när något är fel. Det är helt onödigt och sänker energin.
Hur kan man gå tillväga om man vill bli rollbesättare?
- För att bli en bra rollsättare tror jag att det är viktigt att du främst är intresserad av människor samt stimuleras av att analysera egenskaper/karaktärsdrag hos dessa. Om du har en bakgrund som regissör inom teater eller film så har du goda förutsättningar för att kunna arbeta med rollsättning eftersom man då är insatt i processen. Eller om du vill utbilda dig till regissör vid någon högskola som jag har gjort. Själv försöker jag se massor av pjäser på Teaterhögskolan när dessa har slutproduktioner och även hålla mig uppdaterad med svenska independentfilmer så att jag hela tiden håller mig à jour med vilka skådespelare som är i framkant samt även nya förmågor som står i startgroparna av sin karriär.
Robert Selin, skribent för Filmcafe.se
5 mars 2023
Filmcafe.se bevakar den svenska filmbranschen med artiklar och krönikor. Missa inte våra övriga artiklar som gör karriären lite lättare och roligare!