Att arbeta i Hollywood

Att arbeta i Hollywood

Reportage Shvan Aladin är medlem på Filmcafe.se och arbetar idag som skådespelare i Los Angeles. Följ med på hans resa där han både utbildat sig, fått en agent och landat roller i etablerade filmer och TV-serier.

Det var en gång...

Shvan Aladin var endast 14 år då han bestämde sig för att det var skådespeleri han ville ägna sig åt. Shvan gjorde som många andra 14-åringar, sökte på Internet efter svaret på hur en kan lyckas med skådespelarkarriären.

- Jag satt vid vår stationära dator i hemmet och googlade på hur man blir en skådespelare. En av de första länkarna som dök upp på sökmotorn hette Filmcafe.se. Spännande tyckte jag, att det fanns en cafeteria där man kunde prata med filmintresserade om filmer. En stund senare förstod jag vad Filmcafé faktiskt var för något och därifrån började jag att söka allt från kortfilmer, studentfilmer och andra auditions som gjorde att jag kom i kontakt med de flesta svenska rollbesättarna.

Pröva lyckan i Hollywood

Shvan Aladin älskade Sverige, men hatade kylan och hade redan då börjat drömma sig bort till ett varmare klimat. Los Angeles kändes alltid som det självklara valet för honom och han ville flytta dit för att studera och lära sig mer om film. Fem år senare, ett par månader efter att han avslutat inspelningen av SVTs ”Riverside”, en spinoff-serie till ”Andra Avenyn”, satte han sig på flyget och sökte sig ut i världen. Schvan skulle börja studera på Stella Adler Academy of Acting and Theatre i Hollywood!

- Ung och naiv kom jag till staden som är byggd av drömmar och filmhistoria. Taxichauffören på flygplatsen undrade vart jag skulle? ”Ehm. I think the street is called Orange.” Jag gick av Taxin och skyndade mig in i ett café. Väl där inne sjönk verkligheten in. Vart är jag? Vad håller jag på med? Jag var ung, rädd, förvirrad men framförallt otroligt exalterad. Det var så många känslor.

Stella Adler Academy of Acting and Theatre

Shvan Aladin gick färdigt sina två år på Stella Adler Academy. Stella anses av många vara en av de mer erkända lärarna i sällskap med t.ex. Lee Strasberg och Sanford Meisner. Alla är de inspirerade av Konstantin Stanislavski.

- Deras tekniker skiljer sig mycket åt men vad de har gemensamt är att skådespeleri, ironiskt nog, inte borde vara spelat. Det var där jag lärde mig allt på djupet om Shakespeare, David Mamet, Chekhov m.fl. Jag lärde mig att improvisation inte är en dans på rosor när du har en halv sekund på dig att översätta svenska till engelska i huvudet. Jag lärde mig allt och lite till om mig själv som person och skådespelare.

Enlig Sanford Meisner tar det 20 år att samla på sig verktyg innan hen kan kalla sig för skådespelare. Vad är en verktygslåda och varför är den viktig? Alla väljer olika vägar för att samla erfarenheter. Vissa genom att studera en och samma teknik, andra genom att testa olika klasser och metoder. Är en utbildning viktig?

- Ingen kan säga vad som är rätt eller fel då skådespeleri är individuellt för alla. men oavsett om du bor i en by i Kazakstan eller i Hollywood är en utbildning otroligt viktigt. Du lär dig historien bakom teater, du lär dig skillnaden mellan Vers/Pros inom Shakespeare och du lär dig att arbeta med din röst och dina rörelser för att nå djupare in i dig själv och i de rollfigurer du gestaltar.

Enlig Stella Adler så lär sig skådespelare en viktig sak per år som hjälper deras skådespeleri framåt. Schvan upplever att han lärt sig otroligt mycket på sin utbildning.

- Är jag en bättre skådespelare idag än jag var första dagen jag kände mig vilsen på ett café i Los Angeles? Ja, det tycker jag absolut. Är jag färdigutbildad som skådespelare? Absolut inte. En av mina klasskamrater på Stella Adler Academy var en 83 årig skådespelerska som var Oscarsnominerad på 50-talet. Hon hade tagit just den klassen i flera år med samma lärare. Hon kände att hon fortfarande hade mycket mer att lära sig, så varför skulle någon känna sig helt färdig efter några års utbildning? Jag har blivit övertygad om att man faktiskt lär sig nya saker hela tiden, och de sakerna lägger jag i min verktygslåda.

Det många inte vet...

Att Shvan vill samla på sig fler verktyg och ständigt utvecklas råder ingen tvekan om, men det finns flera anledningar till att en utbildning kan vara bra.

- Det många inte vet är att varenda agent, manager, rollsättare och regissör vill se på ditt CV att du studerar och faktiskt lär dig allt du kan på en djupare nivå. Det utvecklar dig som skådespelare men signalerar även att du tar din karriär på allvar. Alldeles för många tror att det räcker med en medfödd talang men det svårt för en agent att se en skådespelares naturbegåvning genom ett tomt CV i ett berg av ansökningar.

Konkurrensen om skådespelarjobb i Los Angeles är stenhård och de flesta har inte kommit särskilt långt efter något år.

- Min manager som har jobbat i Hollywood sedan 70-talet sa en gång: “It takes usually around five years for an actor to make it in Hollywood from the moment they get a good agency/manager.”

Hollywood händer inte över en natt och det är något alla som någon gång bott i Hollywood vet om.

Amerikanska Teaterförbundet

Efter att Shvan tagit sin examen på Stella Adler Academy så flyttade han tillbaka till Sverige och bodde här i två år. Under den tiden spelade han bland annat in SVT-serien “Blå ögon” och lät sina erfarenheter från Stella Adler Academy sjunka in. Tids nog åkte han tillbaka till Los Angeles och lyckades gå med i det Amerikanska Teaterförbundet.

- Det är ett måste att vara medlem i Amerikanska Teaterförbundet om du vill ha många provfilmningar. Därefter skrev jag kontrakt med min agentur och min manager. Jag kom då i kontakt med auditions och fick roller i serier och filmer som ”Stargate: Origins”, ”The Cleansing Hour”, ”12 strong”, ”Martydom”,” Noise” och ”Akeda”.

”Noise” blev nominerad till bästa kortfilm på Austin film festival och ”Akeda” vann bästa kortfilm på San Diego International Film Festival. ”The Cleansing Hour” väntas ha premiär senare i år.

Inga snabba vägar

Att pröva lyckan i Los Angeles är inte lätt men Shvan menar att det går om du bara jobbar hårt.

. Alldeles för många människor som jag har träffat och lärt känna här har lämnat Los Angeles just för att det är svårt och det är inte en stad för de som inte har ett driv i sig. Många kommer hit med fel inställning och ser Los Angeles som en snabb väg in i filmbranschen. Det finns inga snabba vägar. Precis som i Sverige så kommer du att få många Nej innan du får ett Ja. Det viktigaste är att uppskatta resan och inte bara målet som man vill uppnå. Att flytta till Los Angeles för att följa min dröm är det absolut det bästa valet jag någonsin har gjort, även fast jag känner med en sak som min gymnasielärare som hade bott i USA en gång sa till mig: Det finns dagar då man konstigt nog saknar de rödfärgade Svenska sommarstugorna.

Robert Selin, skribent för Filmcafe.se
27 augusti 2019

Filmcafe.se bevakar den svenska filmbranschen med artiklar och krönikor. Missa inte våra övriga artiklar som gör karriären lite lättare och roligare!

Kommentera
Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter, så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.