Köra bil på film

Köra bil på film

Krönika Ibland händer det att man är kallad till en inspelning som statist och får lite annorlunda uppgifter på plats. Följande text bygger helt på mina egna erfarenheter och naturligtvis skiljer det sig mellan olika inspelningar.

Statist som kör

Första gången det var kört för mig var för två år sedan. Väl på set fick jag frågan om jag kunde tänka mig att köra polisbilen. Att jag skulle vara polis visste jag sedan tidigare, men att köra bilen blev en överraskning. Öppen som jag är för nya idéer tackade jag ja direkt. Inspelningsledaren för det stora produktionsbolaget förklarade att dom i vanliga fall brukade använda sig av så kallade ”Precision Drivers” i liknande scener men just idag fanns det ingen tillgänglig.

Nåväl, i den första scenen skulle jag köra fram längs med Polishuset, stanna och leda in den kvinnliga huvudkaraktären till arresten. Här kommer tips nr ett: Tänk inte på att allt hänger på dig om det blir en bra tagning eller ej. (ja,ja lätt att säga). Uppgiften kan tänkas simpel men det visade sig att produktionen hade höga krav på exakt rätt hastighet och att jag stannade på exakt rätt plats vid varje tagning. Då jag själv filmar och klipper var det inget konstigt med detta eftersom man inte vill ha en bil som hoppar runt på olika platser mellan klippen.

Nästa bild blev lite mer avancerad. Regissören ville ha lite mer händelse i scenen. Från en sträcka på ca 25 meter skulle jag accelerera till rätt hastighet, bromsa så att ”det ryker i gruset” (önskemålet) och stanna på exakt rätt ställe. Inte nog med detta, jag skulle nu köra rakt mot ingången på Polishuset och stanna några meter framför. Filmpolisbilen, som var av en äldre
något sliten modell, hade en ilsket gul lysande varningslampa för ABS-systemet rakt framför
mina ögon. I mitt inre filmiska huvud såg jag bilden av bilens bakdel sticka ut genom entrédörren. Det hade säkert blivit bra på film även om det var lite väl utanför manus.

Då jag till vardags jobbar inom flyget, och säkerheten alltid är prio ett, gjorde jag en snabb
bedömning av läget. Vad gör jag om bromsarna inte fungerar? ”Sikta på något billigt” brukar
man ibland säga på skämt. Till vänster stod kamerateamet, rakt fram Polishuset med andra
statister som gick in och ut. Plan B fick bli full handbroms och högersväng mot husgaveln (billigast). Det blev flera tagningar som brukligt är och alla gick bra. Min passagerare hamnade i finkan flera gånger och både bil och Polishus klarade sig utan skador.

Från denna inspelning kommer också tips nummer två: Man blir rätt instängd i en bil och det är inte alltid man hör vad som händer runt omkring. Se till så att du har medhörning till teamets kommunikation. En walkie-talkie i bilen funkar bra så att du kan höra vad som händer runt omkring och framför allt inte missar ”Action!!”

Att köra svart-taxi

Nästa tillfälle dök upp för några veckor sedan. Denna gången blev jag taxichaufför och min bil var en blank svart Volvo S90 av senaste modell. Min uppgift var att köra huvudkaraktären över en bro, svänga 90 grader vänster och släppa av honom. Även om det i stort finns många likheter mellan moderna bilar så är det alltid något nytt när man kör en ny typ av bil för första gången. Alla som har blinkat med vindrutetorkarna efter att ha kört en högerstyrd bil eller trampat på kopplingen med automatväxel vet vad jag pratar om.

I denna scen hade jag en kamera på räls rakt fram, en rörlig handkamera på högersidan efter svängen, andra bilar av dyrare valörer på vänstersidan samt statister som skulle flanera under de femton sekunder jag körde. Även här var det alltså viktigt med exakt rätt hastighet, timing och att stanna på rätt plats varje gång.

Efter några inledande tagningar fick jag instruktioner om att köra fortare. Det gällde då att snabbt ställa om för att anpassa inbromsningen till mitt riktmärke jag hade för slutpositionen. Tips nummer tre, som egentligen gäller för alla när man arbetar i team: Får du instruktioner så bekräfta tillbaka vad som är sagt. Det kan räcka med ett ”-O.K jag kör lite fortare nästa gång”. Då blir det tydligare både för dig och för den som ger dig instruktionen vad som gäller och du behöver inte fundera tio sekunder före tagning. Får du anvisningar via tecken på avstånd, gör en tumme upp när du har tagit emot och förstått. Detta kan verka självklart men jag har sett statistkollegor som har fått instruktioner, gått därifrån och sedan glömt vad som skulle göras.

Den enda fadäsen vid den här inspelningen var att musiksystemet i bilen plötsligt gick igång. Jag vet idag fortfarande inte varför. Eftersom min passagerare hade en trådlös mygga gick musiken ut till alla i teamet som hade medhörning. Efter några långa sekunder hittade jag knappen som fick stopp på eländet (det var inte ens någon bra musik).

Alltså, tips nummer fyra: Om du har tid, lär känna din bil. Provkör gärna en sväng för att lära dig bilens hörn. Stäng av underhållningssystem, autostopp, koppling till mobiltelefon och andra funktioner som bara kan ställa till det. Själv fick jag dessvärre ingen tid till detta denna gång.

Köra bil med Greenscreen

En enklare scen jag gjorde nyligen var att köra bil med Greenscreen utanför. Då kör man inte på riktigt eftersom bilen står still. Det skall naturligtvis se verkligt ut ändå och här kommer tips nummer fem: Ta reda på i vilken miljö du förväntas låtsasköra. Är det på motorväg, lugnt och avkopplat, eller i stökig stadstrafik? Hitta på lite fiktiva händelser såsom gatukorsningar, omkörningar osv. om du inte får andra specifika instruktioner. Eventuellt finns det en rörlig strålkastare utanför som agerar sol och det är då viktigt att ”svänga” i takt med att den flyttar på sig för att ljuset skall bli rätt.

Så till den inledande huvudfrågan. Hur svårt kan det vara? Ja det överlåter jag till var och en att bedöma. För mig har det gett en ökad erfarenhet när det gäller att köra bil vid en inspelning och pulsen kommer garanterat att vara lägre vid nästa tillfälle. Och tips nummer sex: Tänk på att allt hängde på dig när det blev en bra tagning.

Om Anders Bergstrand

Hela artikeln är skriven av vår medlem Anders Bergstrand som är boende i Linköping. Jobbar till vardags med provflygningar och flygsäkerhet. Anders jobbar som statist och amatörskådespelare på fritiden sedan år 2007. Ledig tid går också åt för fotografering, videofilmning, redigering, efterbearbetning och att skriva kortfilmsmanus.

, skribent för Filmcafe.se
18 augusti 2020

Filmcafe.se bevakar den svenska filmbranschen med artiklar och krönikor. Missa inte våra övriga artiklar som gör karriären lite lättare och roligare!

Kommentera
Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter, så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.