Marknadsför dig på YouTube

Marknadsför dig på YouTube

Det finns många exempel på framgångsrik marknadsföring med hjälp av YouTube. Dra nytta av fördelarna du med!

Varför ska du ladda upp video?

Video på Internet ökar sin attraktionskraft för varje månad som går. Sökmotorer som Google favoriserar sidor som innehåller video framför likvärdiga sidor utan video. När Google ska avgöra vilken av två sidor med likvärdigt innehåll som ska hamna högre och den ena förstärker innehållet med en video från YouTube, så är det förstås rimligt att den värderas högre eftersom Google äger YouTube. Här ska du naturligtvis positionera dig med en showreel eller kortfilm. Du vill ju att så många som möjligt ska hitta till dig, eller hur?

Utnyttja YouTube för din marknadsföring genom att ladda upp videoklipp. Om du kan få folk att ranka din video så kan du dessutom driva trafik till din hemsida och få nya spännande uppdrag.

Visste du att YouTube är världens 4:e största sökmotor? I januari 2009 besöktes YouTube av mer än 100 miljoner tittare och siffran är garanterat högre i år. Inte så konstigt att de som vill marknadsföra sig själva har dragit öronen åt sig.

YouTube-film gav miljonkontrakt i Hollywood

Det finns många exempel på framgångsrik marknadsföring med hjälp av YouTube. Ofta är det roliga och underhållande filmer som går bäst, så kallad viral marknadsföring, men det finns dock helt andra sätt att gå tillväga.

Ett aktuellt exempel är producenten Fede Alvarez som lade ut ett videoklipp på YouTube och tre dagar senare blev kontaktad av Hollywood. I den fem minuter långa filmen får vi se hur gigantiska robotar invaderar Uruguays huvudstad. Videon har visats 5 miljoner gånger och hade en budget på 300 dollar. Då Sam Raimis produktionsbolag Ghost House Pictures kontaktade Fede erbjöds ett filmkontrakt i Hollywood - värt 30 miljoner dollar. Nu har Fede accepterat budet för att göra en science fiction thriller i Uruguay och Argentina. Du kan se filmen längst ner i artikeln.

Inmogule har startat en egen kanal på YouTube där de berättar om hur du lyckas med specialeffekter inom film. Ett lyckat att bli uppmärksammad på och nu drar de tusentals besökare om dagen till sin officiella sajt.

YouTube har även blivit ett användbart verktyg för att skapa opinion. Barack Obama kallas ibland för USA:s första YouTube-president. Obamas filmer på YouTube visades 34 miljoner gånger fram till valet, och han fortsätter att lägga ut flera nya filmer varje vecka

Hur du kan använda YouTube

Att använda sig av YouTube kan med andra ord bli lönsamt. Intill ditt filmklipp (som gör tittaren nyfiken) kan du skapa en tydlig väg till din hemsida för att informera om dig själv eller ditt projekt. Om du marknadsför en film kan vägen leda till en webbshop där besökarna kan köpa filmen i en rad olika format, till exempel för iPod, för att bränna på DVD eller för att se i HD-kvalité. Dessutom kan du erbjuda möjligheter att köpa extramaterial i form av bilder och musik. Är du skådespelare länkar du naturligtvis till din hemsida eller ditt CV. Här visar du upp fler bilder, röstprover m.m. och har tydliga kontaktuppgifter tillgängliga.

På Filmcafe.se har du möjligheten att bädda in filmklipp från YouTube så att de visas på ditt CV. Det är ingen dum idé eftersom de tittare du får hos oss räknas som en visning även hos YouTube- vilket förbättrar dina odds att synas mer och bättre i samtliga sökmotorer.

Har du ett inbäddat klipp från YouTube på ditt CV här på Filmcafe.se och dessutom använder ditt CV som en hemsida, har du riktigt bra förutsättningar att bli upptäckt.

Hur du Rankas högt på YouTube och Google

YouTube är i första hand en sökmotor vilket betyder att du måste tänka på hur folk söker. Se till att titeln är både beskrivande och innehåller sökordet som du tror att folk använder för att hitta en video med detta innehåll. Titeln ska vara en mening, inte en massa keywords, den ska verkligen beskriva videons innehåll.

Använd t.ex. orden showreel eller kortfilm i titeln –det ökar chansen för träffar från Google. Google äger nämligen YouTube.

YouTube är inte bara en sökmotor – det är ett community. För att få maximal aktivitet runt din video så behöver du vara aktiv i communityt, kommentera andras videor, använda ”videosvar” och dela din video med andra. Om du marknadsför en kortfilm kan detta vara ett mycket effektivt sätt.

Är YouTube bättre än andra sajter?

Det finns naturligtvis andra sidor än YouTube att ladda upp dina filmklipp på, men få erbjuder lika många fördelar totalt sett. Den som väljer att lägga upp videofilmer på sin egen sajt måste tänka på de mycket stora bandbreddskrav som uppstår om videon blir populär. Står man utanför YouTube missar man också den trafik som skapas genom alla de sökningar som görs inom YouTube. Du tappar därför din position då någon söker på t.ex. ordet showreels via t.ex. Google.

Det förtjänar att nämnas att det finns alternativ till YouTube. My Space är ett exempel, den svenska sajten Bubblare ett annat. Ett mycket populärt alternativ för filmare med krav på kvalité är dessutom Vimeo. Filmcafe.se stöder inbäddning från alla dessa sajter om du vill visa videoklippen även här.

Den stora fördelen med att bädda in videoklippen även på ditt CV är att vi har många rollbesättare och producenter här på Filmcafe.se. De använder sajten varje dag och en showreel kan avgöra om jobbet blir ditt.


Se filmen som fick ett miljonkontrakt

Se filmen som fick miljonkontrakt

Robert Selin, skribent för Filmcafe.se
14 januari 2010

Filmcafe.se bevakar den svenska filmbranschen med artiklar och krönikor. Missa inte våra övriga artiklar som gör karriären lite lättare och roligare!

Kommentera
Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter, så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Fredrik
Fredrik
lätt
2010-03-27