Inför en provfilmning

Inför en provfilmning

Reportage Ibland kan det vara svårt att veta hur man ska gå till väga för att få statist- och reklamjobb. Oftast är det en kombination av utseende, personlighet och erfarenheter som gör just dig till den personen som söks. Här besvarar vi de viktigaste frågorna om castingen!

Vad gör man på en provfilmning?

Att gå på en casting/provfilmning betyder att man går och visar upp sig, så att uppdragsgivaren får en bra uppfattning om dig. Oftast tas ett foto på dig eller så får du provfilma, även om du bara ska vara statist och inte ha några repliker. Om det är en roll där du ska ha repliker får du oftast läsa mot en av personerna som sköter provfilmningen. Ett tips är att ligga på hårt, det är oftast de som visar framfötterna som får jobbet. Ibland kan det även vara så att de gillar dig så mycket att de erbjuder dig ett större jobb än de tänkt från början, eller har dig i åtanke i framtiden.

Tänk på att provfilmningar tar tid och kräver mycket tålamod. När du blir kallad till en provfilmning betyder det inte att du har fått jobbet. Hundratals personer kan vara kallade och det gäller att de fastnar för just dig.

Hur du förbereder dig inför en casting/provfilmning

Det första du bör göra är att ta reda på vilken typ av roll det gäller. Är det en huvudroll, biroll eller ett avancerat statistjobb? Vilken typ av casting är det? Ett möte med regissören, en läsning eller kommer du att filmas?

Varje roll och varje projekt är annorlunda. Förhoppningsvis får du några dagar på dig att förbereda dig men ofta är det mer bråttom. Om du har tid på dig kan du försöka mejsla fram en karaktär efter bästa förmåga. När du går på castingen har du förberett dig med olika alternativ, men samtidigt måste du vara öppen för alla önskningar rollbesättaren eller regissören kan tänkas ha.

Var noga med att ha ett uppdaterat foto och CV med dig. Ta med två kopior. Var noga med att du förberett dig noga. Samla information från de kontakter du har om projektet och läs manuset så noga som möjligt om tillfälle ges. Om det inte finns någon möjlighet att läsa in sig på manus så kan du samla på dig information om regissören, författaren och producenten etc. Gäller det en tv-serie kanske du kan läsa in dig på vilka som spelar de övrig rollerna eller t.o.m. se några avsnitt om den är okänd för dig. Desto mer du kan om projektet desto mer kommer du att skilja dig från de övriga som går på provfilmningen.

Hur ska man klä sig på en casting?

Det bästa är att ha sin egen stil, men du kan alltid fråga innan vilken roll eller reklam du är tänkt till och klä dig lite därefter. Det gäller även med makeupen. Det är ofta svårt att gissa sig till vilka kläder regissören tänkt sig men du kan alltid välja kläder som du trivs i. Kläderna kan få dig att känna dig bekväm, vara oömma eller t.o.m. hjälpa till med stämningen. Klä dig för att föreslå en roll men undvik kostymer, det kan istället uppfattas distraherande. De vill se dig skådespela!

Ska du ta med dig rekvisita?

För vissa rollbesättare tycks det inte vara relevant med rekvisita över huvudtaget men de flesta rollbesättare uppmuntrar allt som gör skådespelaren bekväm på castingen. Om du trivs bättra med att klä dig på ett visst sätt och använda en telefon, gör det! Det lilla utrymme du får på castingen är din chans att få rollen och du bör ta vara på tiden och de hjälpmedel som finns.

All rekvisita är dock inte att rekommendera. Om du provspelar för rollen som läkare och tar med dig ett stetoskop kan det lätt uppfattas som löjligt istället. Om de inte kunnat tänka sig dig som läkare hade de aldrig kontaktat med dig från början. Det kan upplevas fördummande.

Den rekvisita som de är rörande överens om att de aldrig vill se är vapen. Låtsasknivar och plastpistoler besvärar mer än de gör nytta. Inga vapen, inget kastande med stolar, inget kroppsvåld! Om det är en dramatisk roll, som kräver kunskaper om vapen, har rollbesättarna förberett det själva.

Att stanna i rollen under hela castingen?

Finns det någon fördel med att stanna i rollen under hela castingen, eller är det bara dumt? Om det gör din casting bättre tycker de flesta rollbesättare att det är bra. Men det är viktigt att du inte överdriver och det är få rollbesättare som blir imponerade.

Vissa rollbesättare kan t.o.m. tycka att det är irriterande. Sjävklart ska du inte komma till castingen för en scen där du ska vara arg och vara förbannad på rollbesättaren. De duktiga rollbesättarna har kontroll på situationen, ger dig utrymme att prestera, men vill prata med dig om det efteråt. Rollbesättaren vill inte bara få en känsla av dig i en viss karaktär, utan även som person.

Att du visar upp en mer personlig sida är extra viktigt när du ska spela en aggressiv roll. De vill inte ha en skådespelare som är aggressiv då en regissör har synpunkter på scenen. Naturligtvis måste du vara mottaglig för regianvisningar och inte alltför uppslukat av karaktären du skapat.

Vad letar en rollbesättare efter?

Försök att sätta dig in i rollbesättarens situation. De har ofta en enorm press på sig att sätta samman en lyckad ensemble- en grupp med duktiga skådespelare som dessutom har en fantastisk kemi tillsammans. En rollbesättare måste kunna arbeta snabbt men även fatta snabba och bra beslut. Om de gör ett misstag i rollbesättningen kan det kosta dem sin karriär. En rollbesättare har ofta en lista med skådespelare de allra helst vill jobba med, forsök att komma så nära den listan som möjligt.
Det är inte ovanligt att en rollbesättare använder sig av frasen “ Jag vet vad jag letar efter när jag ser det”. En sak är i alla fall säker: de letar inte efter någon som stjäl scenen och de letar inte efter en primadonna. Antagligen letar de efter någon som kan bidra till kemin i ensemblen. De måste veta att du är en lagspelare, någon som lyssnar, visar de övriga respekt och bidrar till produktionen. Om du kan visa rollbesättaren att du kan bidra och arbeta med dem är det mycket viktigare än att ställa till med en show på castingen.

Här kommer några råd från rollbesättare: Försök att inte kräva något, gnäll inte och böna inte för att få jobbet. Ingen rollbesättare orkar lyssna på det och det är inte deras jobb att hjälpa dig. Var istället självsäker och visa respekt, var dig själv. Kom ihåg att du har en begränsad tid med rollbesättaren medan de har suttit en hel dag och castat folk. Visa respekt för deras tid. Det lönar sig!

Ska du be om feedback på din casting?

Ska du be om feedback på din casting eller glömma den och fortsätta leta nya jobb? Många rollbesättare upplever att skådespelare kan bli besatta av detaljer och missa helheten. Är feedback då lämplig och hjälper den skådespelaren?

Även om det är viktigt med feedback i utvecklandet av en karaktär är det ofta svårt att få något matnyttigt efter en provfilmning. De flesta rollbesättare har helt enkelt inte tid och beroende på när du ”åkte ut ur” castingprocessen kanske de inte har något att säga. Generellt sett är det lättare för yngre barn att få feedback. Dels så söks det inte lika många barn och dels är rollbesättarna mer benägna att hjälpa dem att utvecklas.

Om du frågar efter feedback och en rollbesättare har tid att svara, måste du vara beredd på ett svar du inte kanske inte vill höra. Om du kom till slutet av castingen kan svaret bli deprimerande eftersom det visade sig att “det fanns två val, och de valde den andre”. Försök istället att se steg två i castingen som feedback. Om du inte blir uppringd och kallas tillbaka till en andra casting bör du glömma den och gå vidare med nya jobb.

Alla skådespelare, även de etablerade, behöver gå på provfilmningar och acceptera bakslag ibland. Det är helt enkelt en del av yrket!

Robert Selin, skribent för Filmcafe.se
2 januari 2019

Filmcafe.se bevakar den svenska filmbranschen med artiklar och krönikor. Missa inte våra övriga artiklar som gör karriären lite lättare och roligare!

Kommentera
Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter, så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Tommy
Tommy
Det är bra om du rör på dig. Stå blickstilla är sällan bra. Om du sen lär dig manus och inte läser är det ännu större chanser att du förmår levandegöra din roll och situationen. Men du behöver inte kunna texten ordagrant utantill, det är faktiskt oftast bäst att veta vad det handlar om och komma på det du ska säga i stunden. Då blir det mer omedelbart och du bli mer närvarande.
2013-11-14

Felicia
Felicia
Om man får ett manus där din karaktär rör sig omkring och sånt, bör man göra det eller ska man ”stå still” och läsa så kameran filmar lika stor del av din kropp hela tiden?
2013-11-13

Lars
Lars
Härligt det är son här beskrivningar som gör att man får kunskap att ta till sig Lars.H.
2013-04-20