Jag vill ha en agent- En som Ari i Entourage!

Jag vill ha en agent- En som Ari i Entourage!

Ofta poppar det upp frågor i vårt Forum om hur och var man hittar en agent. Ofta är frågan kopplad till en önskan om en agent som letar efter jobb, auditions och castings åt frågeställaren.

Vad gör en agent?

En agent företräder en skådespelare. Eller regissör, författare eller maskör för den delen. Han/Hon hjälper till att formulera c/v, skickar dig till rätt sorts fotograf, har synpunkter på vilket foto du sen ska använda, lägger upp dig synlig på sin hemsida, för fram ditt namn när lämpliga jobb dyker upp.

En agent letar aktivt efter jobben. En agent håller sig à jour med vad som är på gång och ser till att lära känna och ha ett gott förhållande med presumtiva arbetsgivare - teaterchefer, producenter och regissörer - och rollsättare.

En agent håller örat mot marken och kan lyfta luren och ta reda på vad arbetsgivare letar efter och då föra fram namn på de bland sina klienter som kanske skulle passa.
Om någon eller några bland klienterna faller rollsättare/regissör/producent i smaken bestäms en provfilmning/audition/intervju.

En bra agent är oerhört insatt i branschen har stora kunskaper både om tillämpbar ekonomi och juridik. Så när en klient får ett jobb, är det agenten som förhandlar fram kontraktet med allt vad det innebär av gage, storlek på bokstäver på affisch, storlek på loge eller loge-trailer, finputsar kontraktet vad gäller alla tusen och en finstilta små paragrafer och villkor.
Och tar mellan 10-20 % av detta gage som lön för mödan.

Visst låter det skönt. Ligga på sofflocket medan någon annan letar jobb åt en. Och så är det. För en liten, liten del av branschen. Den del av dem som gjort sig – ett visst – namn. För det är agenten som väljer om han/hon vill företräda klienten.

Mycket sällan – om du inte är en Steven Spielberg eller en Judi Dench – kan en skådespelare ringa upp en agent och säga: ”Jag vill att du ska företräda mig”.

Hur blir jag med agent?

Att bli ”med agent” är inget som sker per automatik även om du har en adekvat utbildning. I UK brukar flera av skolorna ordna speciella uppspel där de avgående eleverna får visa upp sina kunskaper inför en speciellt inbjuden publik, bestående av företrädesvis agenter. Men alla elever – inte ens från de mest välrenommerade skolorna som RADA – blir med agent när de lämnar skolorna. De får själva leta jobb och fortsätta leta agent för branschen tittar lite snett på den som inte har agent, är den verkligen något att ha?

Men även utan agent kan man, som skådespelare i UK, se till att man tar bra foton, lägger in sig på Spotlight, som är branschens bibel när det gäller att leta. Förr var Spotlight fyra feta tegelstensliknande kataloger som kom ut varje år, nu finns Spotlight även på nätet.

Först måste man ta fotografier – och dessa måste vara bra, tagna av en professionell fotograf, inga passfoton från automat eller bilder från kräftskivan. Sen varje år fylla i det dasspapperlånga formuläret från Spotlight. Kan man då dessutom under sitt foto i den slutgiltiga katalogen skriva att man är representerad av en namngiven agent, tas man på oerhört större allvar som varande proffs än de som inte har agent.

För att vara med i Spotlight får man f.n. betala £137 (c:a 1.700 kr) för grundmedlemskap. Per år! Numer består alltså Spotlight av både de 4 feta katalogerna och en oerhört utarbetad tjänst på nätet. Katalogerna är kvar – på allmän begäran från branschfolk.
Och jag använder mig medvetet av utländska exempel eftersom vi inte har en enda agent, av den sort jag beskriver ovan, här i Sverige.

Finns det agenter i Sverige?

I Sverige finns ett antal s.k. agenter, men de är inte agenter i den betydelse jag lägger i ordet, med mina erfarenheter från framförallt UK. De som finns här är snarare managers, ekonomiska och juridiska rådgivare som företräder klienten när jobbet redan är i hamn. Som förhandlar fram gaget och som råddar i detaljerna.

Varför har vi inga jobbletande agenter i Sverige? Viktigaste faktorn tro jag är att det ett för litet jobbunderlag, det finns för få professionellt arbetande för att det ska vara lönsamt att vara agent. Men en annan viktig faktor är det hemlighetsmakeri som fortfarande råder i Sverige, det talas helt enkelt sällan om jobben som ska göras.

Visst kan rollsättare vara inblandade, men gången är inte sån som i UK eller USA. I Sverige skickar man ut ledtrådar om vad som ska göras genom satt möjligen lägga upp annonser på Filmcafe.se och/eller Stagepool. Men det gäller så gott som uteslutande mindre roller och stateringar.

När väl ett projekt är spikat i USA eller UK, och eventuellt en rollsättare är ombord på projektet, börjar s.k. ”casting briefs” (en kortfattad beskrivning av roller och vilka typer som är tänkta att spela dem) skickas ut till agenter som har potentiella arbetstagare i sitt stall. Sen pågår en diskussion mellan rollsättare och agenter om vilken/vilka som ska tillfrågas och kallas in för en närmare kontakt. Rollsättaren står i ständig kontakt med ”sin” regissör och producent, det är trots allt de som slutligen bestämmer vilka man ska titta närmare på.

Rollbesättarnas jobb

Vi har en hel radda oerhört duktiga rollsättare i Sverige, men de letar självständigt och direkt, utan en första kontakt med agenter. Vår marknad är så pass liten att de har en oerhört god inblick i vilka som finns att tillgå och de tar själva kontakt med tänkbara kandidater. De har samma kontakt med regissör och producent, men de sköter hela kedjan från skådespelare fram till att producent och/eller regissör tar beslut. Men de har inget med gageförhandlingar att göra, det är producentens jobb.

Våra rollsättare gör mycket av det som brittiska agenter gör – de går på föreställningar, de tittar på elevuppspel, de håller sig à jour med vilka som finns i branschen så långt de bara hinner.

Rollsättaren har som sagt inget att göra med lönesättning eller inspelningens planering. De sköter endast att få fram ett urval människor för arbetsgivaren att välja ifrån.
Är det en reklamfilm får de oftast de redan fastställda parametrarna som en del av sökverktygen. Sånt som fastlagda inspelningsdatum – det gäller att de som kommer in för provfilmning faktiskt är tillgängliga just de dagar inspelningen pågår.

Fastlagda gage och tänkta medier –storlek på gage och hur mycket reklamfilmen ska visas och i vilka medier – bestämmer vilka som kan tillfrågas för provfilmning. Ju sämre betalt, ju mer okända ansikten med mindre eller ingen erfarenhet.

En annan viktig sak är att en agent i UK eller USA inte även får jobba som rollsättare. Detta då det kan bli en intressekonflikt. Ingen ska kunna misstänkas sätta sina egna klienter i rollerna och på så sätt få ut dubbla betalningar; dels arvodet från producenten, dels procenten på gaget från sina klienter.

Och det är dessutom så i UK och USA att både agenter och rollsättare är auktoriserade, dvs godkända. Man kan inte bara bestämma sig för att bli agent. Man måste bli godkänd av branschorganisationer. I Sverige skulle det väl snarast bli en fråga för Teatrarnas Riksförbund och Teaterförbundet att utarbeta riktlinjer för en sådan auktorisering.

Hur kan vi få det att fungera?

För att det skulle fungera här, som där borta, krävs två saker:
Proffsiga agenter & rollsättare OCH en bransch som är intresserad av att jobba på detta sätt. Som är intresserad av att vara öppen och kommunicera om de projekt som ska inledas. Och det är här vi än så länge har problem. Med branschen. Men även med jobbunderlag för en eventuell agent.

Agenten måste ha tillräckligt många erfarna (och gärna kända) skådespelare bland sina klienter, som kan dra in pengar åt agenten. Tjänar han/hon tillräckligt på sina kända namn, har han/hon råd att ta en chansning. Att till sina klienter lägga nya ansikten, som ännu inte kanske kan dra in några större pengar åt agenten, men som på sikt kan bli en inkomstkälla.
En agent måste kunna tjäna pengar på sina klienter, hur ska de annars kunna livnära sig?

De måste kunna alla avtal på sina fem fingrar, ha fingertoppskänsla för var klienten kan lägga sig gage-mässigt och veta hur man förhandlar fram bästa möjliga deal till sin klient.
Och sen ta 10-15% på - oskattade - pengar.

Tjänar du 50.000:- på ett jobb ska agenten ha 5.000-7.500 av dina pengar. Före skatt. Annars går det inte ihop. Och helst bör agenten få in 9-10 såna procentsatser I MÅNADEN för att gå runt och att ha råd att fortsätta jobbet.

Ingen agent i världen tar sig an någon utan att denna har något att komma med.
Ingen agent i världen kan skaffa fram mer än möjligen något enstaka jobb till någon som inte har en - åtminstone påbörjad - professionell c/v. Ingen agent i världen är det minsta intresserad av att ta sig an någon som inte kan tänkas bli vinstdrivande. För agenten!

Jag tror att marknaden i Sverige än så länge är för liten, vi har så få professionellt utövande, i jämförelse med USA och UK, att de rollsättare, som gör jobb för ett filmbolag eller en musikal, själva har en oerhört bra koll på vilka proffs som finns. Och behöver man titta bredare håller man en audition eller en bredare provfilmning.

Därav den typ av ”agenter” vi har i Sverige. Som är mer som en manager än en agent. Som sköter förhandlingar när jobbet är i hamn. Såna ”agenter” använder sig massor av proffsen av.

Men även om vi hade den sorts agenter man har i USA eller UK, skulle det inte lösa några problem för de som enbart drömmer, men ännu inte har så mycket på fötterna!

Det är här vi ska vara glada för Filmcafe.se. Det ger en chans att bli synlig för den som aldrig synts förr.

Klara er utan agent

Skaffa er bra foton, ljug inte om era erfarenheter om de än så länge inte är så stora, kom i tid till provfilmningar, se till att ni är lätt anträffbara, gör alla jobb ni kan även om det är gratisjobb för skolor och olika utbildningar, samla på er erfarenhet.

Läs Teaterförbundets olika avtal. Det har jag tjatat om förut – de finns på Teaterförbundets hemsida och gäller alla, inte bara TF:s medlemmar. Se var branschen tycker nivåerna ska ligga för betalning när det gäller kommersiella jobb. Så ska ni se att ni klarar er alldeles utmärkt utan en agent.

Ärligt talat – en ”Entourage-Ari” står sig slätt mot en kunnig, påläst och klarsynt teaterarbetare, som vet att tala för den viktigaste vara han eller hon någonsin kommer att ”sälja”. Nämligen sig själv!

Som min gamla pappa sa: ”Stå på dig, annars ställer sig någon annan på dig!”

Anita Molander, skribent för Filmcafe.se
11 maj 2010

Filmcafe.se bevakar den svenska filmbranschen med artiklar och krönikor. Missa inte våra övriga artiklar som gör karriären lite lättare och roligare!

Kommentera
Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter, så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Ali Reza
Ali Reza
Jag har arbetat I USA men mest som statist och har man varit med i tillräckligt många så får man gå med i facket SAG(screen actors guild)väl med får man förtur till alla statist och enklare roller. Att ha agent är som en egen advokat, det är mest till att förhandla gaget och då är man redan känd. att ha agent är ingen garanti men hjälper och man anses mer professionell. jag letar efter agent i Sverige, har haft tal roller och några års erfarenhet!
2012-05-15

Anita
Anita
Tack för beröm, sånt värmer alltid. Nånstans att se ev. annonser för de större och mer professionella jobben... Nej, det finns inte. Vi är inte framme vid att alla jobb annonseras ut. Men å andra sidan är det inte så någonstans, vad jag kan utröna. Snarare är det så att i Sverige idag annonseras mer betalda jobb ut än vad det gör i t.ex. USA eller UK. Tack vare att här finns Stagepool och Filmcafé. Rollsättare och producenter letar själva aktivt när de gäller de professionella jobben och de flesta av dem går då rätt på Teaterförbundets Artistkatalog eller letar själva på Filmcafé. Anita M
2012-03-25

Janya
Janya
Tack Anita! Har funderat mycket över agenters motsvarande i Sverige - och om det inte finns behöver jag ju inte fundera längre! Har däremot en fråga; Här på fc och på stagepool postas det ju mest om statist roller, lite reklam och ibland några independent projects. Men fiins det någonstans man kan gå för att ha chans för ”större” auditions? Jag har gjort större delen av min utbildning i USA och det är ju så olika mot hemma! Försöker engagera mig i så många projekt jag kan - kortfilmer till festivaler, pjäser, etc, men det känns som att chansen att en rollsättare ser just de projekten och blir intresserad av en är ganska liten. Så om du har några tips för hur man kan synas utöver de egna projekten så skulle jag vara supertacksam! MVH Janya PS: Jag gillar ditt sätt att skriva, skrattar ofta högt och läser med stort intresse! TACK :D
2012-03-25

Kurt
Kurt
Jag instämmer med Anita och Tomas: Mats, klipp bort allt, som du inte syftar på i ditt svar. Att citera hela inlägget i onödan är ohyfsat mot läsarna och kommer att resultera i att ingen läser dina inlägg.
2010-05-14

Tomas
Tomas
Snälla Mats lindbom - jag måste hålla med Anita; SLUTA CITERA HELA J-A INLÄGGEN!!! Det blir helt omöjligt att läsa trådarna. mvh Tomas
2010-05-14

Kola
Kola
[Laughing my bottom off!!!!!!!!!!!] Tack Anita för ännu en bra artikel.
2010-05-14

Mats
Mats
citat:
Orginalet postat av Anita Molander
Johan - du har alldeles rätt i att man i Hollywood kanske inte behöver ha någon "bevisad" talang för att bli med agent. Om man med "bevisad" menar en renommerad utbildning, en redan påbörjad karriär inom någon annan del av branschen, som att ha stått på scen i professionella sammanhang. Men "något" måste man ha, en utstrålning, en karisma. Något som gör att agenten kan se något säljbart hos denne oslipade diamant och eventuelle klient. Det finns oerhört många oseriösa agenter även, men man kan alltid kolla upp om de är auktoriserade. Är de inte de - spring för helvete åt andra hållet. Men vad gäller att "skaffa" sig agent... Ingen skådespelare kan "skaffa" sig agent bara för att man vill ha en. Det är agenten, som skaffar sig klienten. Om agenten inte ser något av detta säljbara i dig tar han inte in dig i sina klientlistor. Och grabbar - tro mig, ingen vill ha Ari som agent om man är seriöst inriktad på att jobba i den här branschen. En "Ari" som gör sig till ovän med allt och alla, som går fram som en bulldozer och bär sig åt som han gör, skulle inte klara sig någon längre tid i det verkliga livet. För viktigast av allt - han skulle ha väldigt svårt att skaffa fram chanser till jobb åt sina klienter när han går på som han gör. Han är oerhört rolig som karikatyr, men han är mer en karikatyr på en viss sorts producenter än på seriösa agenter. En bra agent håller sig väl med presumptiva arbetsgivare som regissörer och producenter och gör sitt bästa för att framstå som kunnig, påläst och effektiv. Allt för att kunna sälja in sin klient till kommande projekt. Om ni tänker efter vill ni INTE ha en Ari. ... men rolig är han! Anita
Varför märker du ord. Anita. och vad är ditt problem. Jag är professionell. Du har ingen aning om vem jag är, och jag försöker bara vara vänlig och hjälpa andra scenkonstnärer, som kanske har mött agenturer, som har varit negativa för dom, OM jag för dig; kan uttrycka mig på det sättet, för nu får jag verkligen anstränga mig, annars så märker du väl ord, igen, istället för att diskutera ämnet, som jag själv har erfarenhet av, nämligen att helt enkelt lämna en agentur, vilket jag har gjort och anmäla mig till andra. Jag har 90 st så jag vet vad jag talar om. Vill du har jobb så kanske jag kan hjälpa dig. mvh mats lindblom
2010-05-14

Anita
Anita
Mats, Jo, du hade fullkomligt fel. Du skrev "är fullkomligt förbjudet" inte "var fullkomligt förbjudet" Det gäller att vara noga med tempusformerna när man vill göra sig förstådd. Du skriver vidare att "Numera är det självfallet avsevärt lättare att gå in till nästan vilken agentur som helst, det vet jag ju själv då jag är med i några stycken, men det är bara omkring 90 stycken." Dessa rader får mig att tro att du fortfarande inte förstått vilken typ av agent jag talar om. Du tillhör "agenturer", ja det har jag förstått. Men du har ingen "agent", det verkar inte du ha förstått. Vem som helst kan tillhöra agenturer, hur många som helst, men inte alla kan bli "med agent." En agentur som tar betalt av kunden/arbetsgivaren är inte en skådespelaragentur. Vilket är vad jag försökt klargöra både i artikeln och i denna tråd. Och såna var lagliga även på den tiden då privata arbetsförmedlare var förbjudna. Där har inget förändrats. Ett exempel på denna sorts agentur är modellagenturer, som funnits sen 50-talet i Sverige. Sedan - jag tror jag talar för fler om jag snällt ber dig att du slutar kopiera hela föregående inlägg och istället bara skriver vad du vill ha sagt. Som det nu är blir det väldigt råddigt och virrigt och - f'låt - jäkligt ointressant att behöva läsa ett inlägg man redan läst för att försöka tyda var du lagt in en eventuell kommentar. Vill du svara direkt på något påstående - kopiera eller skriv av den just den raden. Det blir strukturellt lite lättare att ta till sig om du inte hela tiden kopierar in allt. Jag brukar hoppa över dina inlägg i trådar som inte direkt berör mig av just detta skäl. Bara menat som ett vänligt råd. Anita Anita
2010-05-13

Mats
Mats
citat:
Orginalet postat av Anita Molander
Mats, du har fullkomligt fel i att det skulle vara förbjudet i Sverige. Fram till för c:a 20 år sen var det förbjudet med s.k. privata arbetsförmedlare i Sverige och dit räknades agenter. Denna lag togs bort, och företag som t.ex. Poolia kunde växa upp. Nej anita jag har inte fullkomligt fel, För vad jag talar om är av egen erfarenhet på sjuttiotalet, men sedan vet jag också självfallet att det har; startats upp mängder mer agenturer för artister, som numerar är helt lagligt, men på den tiden, var det inte helt ok, att agenturerna tog betalt av artisterna, dom skulle istället ta betalt av kunderna vilket dom gör än idag. Jag hoppas innerligt att DU förstår vad jag försöker att säga. Numera är det självfallet avsevärt lättare att gå in till nästan vilken agentur som helst, det vet jag ju själv då jag är med i några stycken, men det är bara omkring 90 stycken. mvh mats lindblom Jag har också jobb i stort sett varje vecka, men ibland måste jag tacka nej pgr. av produktionens budget inte minst. men det kanske är en annan sak. Ett par personer i Sverige försökte sig då på att starta agent-verksamhet i början på 90-talet, men det ville sig inte och istället har gruppen med managers och ekonomiska rådgivare vuxit fram. Vad gäller din beskrivning av hur det fungerar med agenter i Hollywood, vet jag inte om detta var så på det 50-tal du beskriver, men det ser inte ut så nu. Det kostar inget att ta kontakt med en agent. Foto har du redan, bra headshots och en c/v. Har du inte redan det, skulle ingen auktoriserad agent ens vilja ta sig tid att träffa dig. Kanske har du tur och får ett möte, men det är inget man kan räkna med. Och ett sådant möte kostar inte en spänn. Kanske agenten - om han/hon bestämmer sig för att du är värd att satsa på - tycker att dina bilder är dåliga och skickar dig till en bättre fotograf. Självklart får du då betala för denna utgift själv. Bestämmer sig agenten för att införliva dig på deras "client list" skickar de iväg dig på auditions och/eller möten för roller de anser att du passar för. Får du ett av dessa jobb förhandlar agenten fram kontraktet och sedan går gaget in på agentens s.k. "client account". Agenten drar sedan av sin procentsats (mellan 10-20% beroende på vilken typ av avtal du har med din agent) och sedan skickar agenten återstoden till dig. Detta är den enda betalning agenten har rätt att kräva dig på. Och det är lagstadgat genom avtal mellan skådespelarnas branschorganisationer samt de organisationer som finns för auktoriserade agenter. Så är det i både USA och UK. Och - det är också stadgat i reglerna: Du har inte agenten på livstid. Genererar du inte tillräckligt med pengar, dvs får du inte tillräckligt många av de jobb som agenten har skickat iväg dig på auditions eller provfilmningar för, kan agenten säga upp sitt avtal med dig. Dessa kontrakt brukar löpa på ett år. De agenturer du är med i, Mats, har inget att göra med den typ av agenter vi har talat om här. En skådespelare kan endast ha en enda agent. Möjligen en för film och en för musik eller teater om man är en oerhört uppburen och mångsidig artist, men det är ytterligt ovanligt. De flesta har en enda. Även detta är inkluderat i reglerna mellan branschorganisationerna. En agent har ingen rätt att ta någon som helst betalning i förväg. Däremot betalar vi kanske för att finnas med hos rollsättare eller andra. Men detta är inga agenturer, som de jag försöker definiera. Dessa agenturer får sina uppdrag av arbetsgivare (regissörer, producenter, produktionsbolag, reklambyråer) att hitta fram lämpliga människor för olika jobb. Dessa agenturer företräder arbetsgivare och inte arbetstagare. En agent - som de jag här försöker att definiera - är en person som företräder enbart sina klienter, bland dem dig och dina intressen. Som aktivt letar efter jobb åt just dig och resten av sin grupp av klienter. Som inte jobbar som rollsättare eller på annat sätt företräder någons intressen utom just dina och de andra klienternas. Som förhandlar fram gage och andra villkor och som har din fullmakt att spika jobb åt dig. Däremot håller jag helt med dig om slutklämmen. Det är upp till oss själva att leta efter jobben. Ingen gör det åt oss. Anita

2010-05-13

Anita
Anita
Mats, du har fullkomligt fel i att det skulle vara förbjudet i Sverige. Fram till för c:a 20 år sen var det förbjudet med s.k. privata arbetsförmedlare i Sverige och dit räknades agenter. Denna lag togs bort, och företag som t.ex. Poolia kunde växa upp. Ett par personer i Sverige försökte sig då på att starta agent-verksamhet i början på 90-talet, men det ville sig inte och istället har gruppen med managers och ekonomiska rådgivare vuxit fram. Vad gäller din beskrivning av hur det fungerar med agenter i Hollywood, vet jag inte om detta var så på det 50-tal du beskriver, men det ser inte ut så nu. Det kostar inget att ta kontakt med en agent. Foto har du redan, bra headshots och en c/v. Har du inte redan det, skulle ingen auktoriserad agent ens vilja ta sig tid att träffa dig. Kanske har du tur och får ett möte, men det är inget man kan räkna med. Och ett sådant möte kostar inte en spänn. Kanske agenten - om han/hon bestämmer sig för att du är värd att satsa på - tycker att dina bilder är dåliga och skickar dig till en bättre fotograf. Självklart får du då betala för denna utgift själv. Bestämmer sig agenten för att införliva dig på deras "client list" skickar de iväg dig på auditions och/eller möten för roller de anser att du passar för. Får du ett av dessa jobb förhandlar agenten fram kontraktet och sedan går gaget in på agentens s.k. "client account". Agenten drar sedan av sin procentsats (mellan 10-20% beroende på vilken typ av avtal du har med din agent) och sedan skickar agenten återstoden till dig. Detta är den enda betalning agenten har rätt att kräva dig på. Och det är lagstadgat genom avtal mellan skådespelarnas branschorganisationer samt de organisationer som finns för auktoriserade agenter. Så är det i både USA och UK. Och - det är också stadgat i reglerna: Du har inte agenten på livstid. Genererar du inte tillräckligt med pengar, dvs får du inte tillräckligt många av de jobb som agenten har skickat iväg dig på auditions eller provfilmningar för, kan agenten säga upp sitt avtal med dig. Dessa kontrakt brukar löpa på ett år. De agenturer du är med i, Mats, har inget att göra med den typ av agenter vi har talat om här. En skådespelare kan endast ha en enda agent. Möjligen en för film och en för musik eller teater om man är en oerhört uppburen och mångsidig artist, men det är ytterligt ovanligt. De flesta har en enda. Även detta är inkluderat i reglerna mellan branschorganisationerna. En agent har ingen rätt att ta någon som helst betalning i förväg. Däremot betalar vi kanske för att finnas med hos rollsättare eller andra. Men detta är inga agenturer, som de jag försöker definiera. Dessa agenturer får sina uppdrag av arbetsgivare (regissörer, producenter, produktionsbolag, reklambyråer) att hitta fram lämpliga människor för olika jobb. Dessa agenturer företräder arbetsgivare och inte arbetstagare. En agent - som de jag här försöker att definiera - är en person som företräder enbart sina klienter, bland dem dig och dina intressen. Som aktivt letar efter jobb åt just dig och resten av sin grupp av klienter. Som inte jobbar som rollsättare eller på annat sätt företräder någons intressen utom just dina och de andra klienternas. Som förhandlar fram gage och andra villkor och som har din fullmakt att spika jobb åt dig. Däremot håller jag helt med dig om slutklämmen. Det är upp till oss själva att leta efter jobben. Ingen gör det åt oss. Anita
2010-05-13

Mats
Mats
citat:
Orginalet postat av Anita Molander
Nej, Alexej. För hundraelfte gången: DET FINNS INGA SÅNA JOBBSÖKANDE AGENTER FÖR VÅR BRANSCH!!! Bara för att något kallas 'agentur' betyder inte att dessa består av såna agenter som om och om igen efterlyses på Filmcafé! Det finns agenturer för författare, modeller, sångare, operasångare, musiker m.m. Men inga agenter som företräder en klient och som aktivt letar chanser till jobb. Som jag också försökt förklara hundraelva gånger: Alla dessa - vad de än kallar sig; agenturer, managers, ekonomiska rådgivare, advokater, m.m. - handhar den praktiska och ekonomiska biten när jobbet är i hamn, de söker inte aktivt efter jobb åt klienten! Men att vara manager, att förhandla lön och villkor är ett jobb för en kunnig och erfaren person. det är inget "bara" över det! Det kräver en väldigt professionell person, som kan branschen, lagar, avtal och var det är rimligt att lägga ribban vad gäller betalning för just den klienten och det jobbet. Som vet hur man skriver kontrakt. Detta skulle jag aldrig i livet vilja lägga på min "bästa kompis", jag vill ha ett proffs som sköter sånt. Jag har en stor respekt för de flesta "agenturer" vi har här i Sverige och som sköter såna jobb. De är oerhört skickliga på sitt jobb och vet hur man förhandlar fram bästa möjliga "deal" åt sin klient. Även om min "bästa kompis" vore en slipad advokat med ekonomiutbildning, vill jag ha kvar min bäste kompis i mitt privatliv, jag vill inte blanda ihop det privata med mitt yrkesliv. Skulle vi dessutom bli ovänner, jag och min manager, och gå skilda vägar förlorar jag ju då både min manager och min vän. Alla skådespelare har inte managers, men för de som väljer att ha det - och man har kommit upp på en sådan nivå att jobberbjudandena drösar in - kan det vara väldigt skönt att ha någon som svarar på erbjudandena och sållar åt en. Så en gång för alla: Det finns inga jobbsökande agenter! Det finns ingen som kan hjälpa en att leta efter auditions eller provfilmningar. Jobben får man leta efter själv! Anita
Hejsan Allihop! Både Anita och alla andra. Mats Lindblom är här och jag måste nog hålla med Anita, om när det gäller agenturer som ni tydligen diskuterar. jag har mer än 30 års erfarenhet, och jag känner en skådespelar som bott i hollywood, och han RESTE dit 1958 för han bosatte sig, där, och då gick han actor studio, som inte var säskilt märkvärdig, såsom media har uppfattat dock att det är ett sorts himmelrike. Nejdå, när man är klar med sin utbildning så går man om man har råd, till en agentur, som tar en bild i bästa fall, och så går man till ett jobb vilket som helst, i usa i väntan på att AGENTEN hör av sig, och då får man ett manus som man läser igenom och om man då accepterar villkoren, så måste man som aktör betala 10% av sin lön från producenten. Så går det till i stort sett i Hollywood, När det gäller sverige, så är det absolut förbjudet!!! jag var dock en av dom första artisterna som var med i Smedius artist förmedling 1979, och det kostade faktiskt 25 sek att vara med per år, men det måste man då, hålla väldigt tyst om för regering på den tiden accpeterade icke på något sätt att artisten, medlemmen är betalande för att medverka i "katalogen", men till en viss del är detta förändrat kanske nu, och i Sverige så finns det åtskilligt med agenturer att gå till själv är jag nog med i mer än 90 stycken världen över. Observera! Jag är med, men dom kanske inte kontaktar mig, för det är mitt jobb att konstant natt och dag, 12 timmar om dagen "JAGA" jobb. Aldrig någonsin ge upp!!!!! För er som börjar inom denna bana; glöm spegeln, glöm cafeerna, träna er i stället i skådespelari , LÄS PJÄSER!!! För sjutton!!!! och Lycka till. med vänligaste hälsningar från en tämligen erfaren skådespelare mats lndblom
2010-05-13

Anita
Anita
Nej, Alexej. För hundraelfte gången: DET FINNS INGA SÅNA JOBBSÖKANDE AGENTER FÖR VÅR BRANSCH!!! Bara för att något kallas 'agentur' betyder inte att dessa består av såna agenter som om och om igen efterlyses på Filmcafé! Det finns agenturer för författare, modeller, sångare, operasångare, musiker m.m. Men inga agenter som företräder en klient och som aktivt letar chanser till jobb. Som jag också försökt förklara hundraelva gånger: Alla dessa - vad de än kallar sig; agenturer, managers, ekonomiska rådgivare, advokater, m.m. - handhar den praktiska och ekonomiska biten när jobbet är i hamn, de söker inte aktivt efter jobb åt klienten! Men att vara manager, att förhandla lön och villkor är ett jobb för en kunnig och erfaren person. det är inget "bara" över det! Det kräver en väldigt professionell person, som kan branschen, lagar, avtal och var det är rimligt att lägga ribban vad gäller betalning för just den klienten och det jobbet. Som vet hur man skriver kontrakt. Detta skulle jag aldrig i livet vilja lägga på min "bästa kompis", jag vill ha ett proffs som sköter sånt. Jag har en stor respekt för de flesta "agenturer" vi har här i Sverige och som sköter såna jobb. De är oerhört skickliga på sitt jobb och vet hur man förhandlar fram bästa möjliga "deal" åt sin klient. Även om min "bästa kompis" vore en slipad advokat med ekonomiutbildning, vill jag ha kvar min bäste kompis i mitt privatliv, jag vill inte blanda ihop det privata med mitt yrkesliv. Skulle vi dessutom bli ovänner, jag och min manager, och gå skilda vägar förlorar jag ju då både min manager och min vän. Alla skådespelare har inte managers, men för de som väljer att ha det - och man har kommit upp på en sådan nivå att jobberbjudandena drösar in - kan det vara väldigt skönt att ha någon som svarar på erbjudandena och sållar åt en. Så en gång för alla: Det finns inga jobbsökande agenter! Det finns ingen som kan hjälpa en att leta efter auditions eller provfilmningar. Jobben får man leta efter själv! Anita
2010-05-13

Alexej
Alexej
Det finns ju inga agenter i Sverige, men det finns ju agenturer. Så vad gör dessa? Jag blir lite förvirrad men en manager kan ju vara ens bästa kompis ist. Det behövs ju mer en lojal person än en professionell, ifall denne ska bara förhandla villkor och lön? Jag menar att klarar man mot alla odds att bli en etablerad skådis och kan försörja sig, skulle man inte se dessa profesionella managers som fiskarna runt hajen? Den svåraste biten är ju att hitta auditions, och då menar jag riktiga auditions till de "riktiga" rollerna. Så finns det någon som pysslar med sånt? En som kan hjälpa en i uppförsbacken, inte bara glida med sen och se till att det finns kyld champagne i logen? Och snälla sluta klaga på FC, betala istället så kan du se och göra allt. Du får igen dina pengar om du landar ett statist jobb, och fixar man inte det på ett helt år då kanske man inte ska vara plus medlem.
2010-05-13

Thomas
Thomas
[:I] Äsch då. Tack det samma i retur till dig Anita [:X]
2010-05-13

Anita
Anita
Thomas! Ibland "lavvar" jag dig mer än vanligt! Stor helg-puss Anita
2010-05-12

Thomas
Thomas
Mirjam. I sju år (tror jag det var) jobbade de helt gratis för skådespelare, statister och andra filmarbetare. De fixar önskemål på nolltid och svarar på minsta lilla skitfråga och har den trevligaste attityden av nätets alla administratörer. Jag använder inte det barnsliga ordet "hatar" om små skitsaker men avskyr personligen gnällspikar och de flesta här är lika trötta på dem som jag. Men det finns säkert en massa producenter och andra som "hatar" amatörskådisar som envisas med att ta betalt för sina söta fritidsnöjen med.
2010-05-12

Anita
Anita
Hur många gånger ska jag behöva säga det.... I Sverige kan du inte uppmärksamma en "seriös" agent på "vem du är". Av det enkla skälet att vi inte har några som helst agenter i Sverige. Varken seriösa eller oseriösa. Om - och ifall - vi får det, är jag säker på att vi ska hitta ett sätt att "auktorisera" dem på samma sätt som agenter i UK är auktoriserade, dvs de har en form av "godkänd-stämpel" i rumpan. Som jag skrev i artikeln - vi har ett antal oerhört drivna och duktiga "managers" i Sverige. Men, som jag också skrev; De jobbar inte som agenter - dvs de letar inte, raggar inte, söker inte jobb åt sina klienter, de sköter det rent formella efter att jobbet är i hamn - och dessa "managers" är på intet sätt intresserade av att ta sig an någon som inte redan har en professionell bas att stå på, någon som inte genererar pengar där denne manager kan få in sina procent. Och vad gäller att Filmcafé tar in pengar - Det är väl på tiden! Den lilla fjutt-summa som Filmcafé tar för att vara plusmedlem gör att jag kan ta dem på större allvar nu. Nu börjar de bli proffsiga. Det är nu de kanske kan få råd att börja bry sig mer om den professionella delen av sina medlemmar, de professionella skådespelarna och filmmakarna. Vilket jag hoppas kan leda till att fler professionella arbetsgivare ska börja inse att man kan använda Filmcafé för att leta på ett mer okonventionellt sätt än vad som hittills skett när det gäller att rollbesätta professionella produktioner. Nu kanske FC kan få råd att ägna sig mer åt den professionella delen av sitt klientel. För majoriteten av Filmcafés medlemmar är att vara med här en dröm, en hobby. Och alla hobbys kostar, vare sig det är flugfiske eller frimärkssamlande. För mig och de flesta av mina mina professionella kollegor är Filmcafé ett av många yrkesverktyg och vi tycker inte det är ett dugg konstigt om vi nu måste börja punga ut en slant för att detta verktyg ska förbättras. Anita
2010-05-12

Mirjam
Mirjam
Men var kan man uppmärksamma en seriös agent på vem man är, och hur vet man att han/hon ÄR seriös? Hur kollar man sånt? Jag hatar när bara plusmedlemmar kan se såna här inlägg... Det känns inte som om Filmcafé bryr sig om skådespelarna, utan om pengar. Bara om pengar.
2010-05-12

Anita
Anita
Johan - du har alldeles rätt i att man i Hollywood kanske inte behöver ha någon "bevisad" talang för att bli med agent. Om man med "bevisad" menar en renommerad utbildning, en redan påbörjad karriär inom någon annan del av branschen, som att ha stått på scen i professionella sammanhang. Men "något" måste man ha, en utstrålning, en karisma. Något som gör att agenten kan se något säljbart hos denne oslipade diamant och eventuelle klient. Det finns oerhört många oseriösa agenter även, men man kan alltid kolla upp om de är auktoriserade. Är de inte de - spring för helvete åt andra hållet. Men vad gäller att "skaffa" sig agent... Ingen skådespelare kan "skaffa" sig agent bara för att man vill ha en. Det är agenten, som skaffar sig klienten. Om agenten inte ser något av detta säljbara i dig tar han inte in dig i sina klientlistor. Och grabbar - tro mig, ingen vill ha Ari som agent om man är seriöst inriktad på att jobba i den här branschen. En "Ari" som gör sig till ovän med allt och alla, som går fram som en bulldozer och bär sig åt som han gör, skulle inte klara sig någon längre tid i det verkliga livet. För viktigast av allt - han skulle ha väldigt svårt att skaffa fram chanser till jobb åt sina klienter när han går på som han gör. Han är oerhört rolig som karikatyr, men han är mer en karikatyr på en viss sorts producenter än på seriösa agenter. En bra agent håller sig väl med presumptiva arbetsgivare som regissörer och producenter och gör sitt bästa för att framstå som kunnig, påläst och effektiv. Allt för att kunna sälja in sin klient till kommande projekt. Om ni tänker efter vill ni INTE ha en Ari. ... men rolig är han! Anita
2010-05-12

Alexej
Alexej
Jag skulle ändå vilja ha Ari Gold som min agent!
2010-05-11

Johan
Johan
I Hollywood behöver man tydligern inte ha någon ”bevisad” talang utan kan skaffa sig en agent ändå. Frågan är väl hur pass bra dessa ”agenter” är.
2010-05-11