Karriär
Reportage
Kameran är din vän
Din relation med kameran får dig att framstå som en naturlig talang på film, men endast om du först gör kameran till en av dina vänner!
Kameran älskar dig redan
Kameran är en maskin som Ingrid Bergman kallade sin “vän”. För henne, en skådespelare som var absolut fotogenisk, var detta helt sant. Men hon vårdade relationen och visste vad som behövdes för att kameran skulle älska henne. Även du kan göra kameran till din vän eller kanske till och med älskare. Du ska aldrig vara rädd för kameran, inte ens på en audition, den älskar dig redan djupt. Kameran hänger med på allt du gör, varje blick du ger den och kan inte ta ögonen från dig. Den lyssnar och spelar in allt du gör, oavsett hur bra du är. Sådan tillgivenhet är sällsynt! Men du behöver fortfarande vårda relationen och tänka på vad som gör att den fungerar. Försök att tänka som kameran när du gör kreativa val och du ser ut att höra hemma på film, du ser ut som en naturlig talang.
Vad kryddar relationen?
Kameran kommer inte att ge dig någon feedback eller värdera din insats som en teaterpublik gör, men den kommer troget att ta in allt du ger den, minsta lilla gest. Det är därför det är så viktigt att du har skapat en trovärdig karaktär med en gedigen bakgrundshistoria.
I spelfim älskar kameran skådespelare som är fokuserade och då krävs en genomarbetat karaktär, men inte naturalism. Naturalism är inte samma sak som att vara naturlig framför kameran och det är ditt jobb som skådespelare att gestalta en karaktär. Du behöver göra karaktärens egen historia och bakgrund intressant och kämpa för att vara den trogen. Låt inte den övergripande historien i filmen ta över din karaktär och din karaktär blir levande och färgrik på riktigt. Med bakgrundshistorien intakt kan du tänka på kameran som en påbörjad kärleksaffär. Om du visar allt på en gång kommer den inte att vara lika intresserad som om du ger den lite i taget. Desto mindre du visar desto mer nyfiken blir den. Hjälte eller skurk, god eller ond, om du ger den så lite som möjligt kommer den alltid ha ett begär för mer.
Din vän på en audition
Att gå på en audition, där du ska filmas, är konsten i att visa upp personliga uttryck. Kameran älskar alla små uttryck och vill gärna se dem. Det är konsten i att göra karaktären levande med det mest intressanta just du kan erbjuda- spännande rörelser, blickar och en unik röst. Konsten i att förmedla den nakna sanningen i extrem närbild. Det händer att jag hjälper till då skådespelare ska provfilmas och ofta är det flera olika fotografer som turas om.
Jag förundras över hur olika skådespelarnas prestationer framstår beroende av vem som filmat dem och hur en regissör ibland dömer ut en skådespelare som mindre bra bara för att han eller hon är dåligt filmad. Mitt tips är att du försöker ta kontroll över provfilmningen med de medel som erbjuds. Genom att ställa några frågor om till exempel rollen tar du kontroll över din provfilmning och förhoppningsvis får du som en bonus lite bättre självförtroende. Kameran älskar dina ögon, försök att titta åt kamerans håll men inte direkt in i linsen. Om det dessutom finns en ljusglimt i ögonen blir blicken levande på ett oslagbart sätt. Försök att vara vänd mot det ljus som finns. Kameran ser in i dina ögon och din själ, om du tillåter den.
Fråga, “I vilket utsnitt filmas jag?” Att artigt fråga om utsnittet indikerar att du förstår filmspråk och du får viktigt information om hur du kan röra dig. Försök att röra dig emot kameran om någon särskild känsla behöver understrykas. En regissör skulle antagligen välja att zomma eller åka in emot ditt ansikte på inspelningsplatsen, eftersom en närbild understryker en känsla. Dra dig åtminstone inte undan kameran, försök att stå så nära din vän som möjligt. Kameran kommer inte att släppa dig med blicken och hjälper dig nå ditt mål.
Avslutningsvis är inte kameran din publik. Kameran är din vän, som vill se dig lyckas, inte publikens vän. Den gömmer sig för publiken, men som skådespelare är du medveten om den. Den kommer inte att ge dig feedback som teaterpubliken, men den kommer aldrig att bli ointresserad. Vårda relationen och du har en vän för livet.
Lycka till!
Robert Selin, skribent för Filmcafe.se
25 november 2025
Filmcafe.se bevakar den svenska filmbranschen med artiklar och krönikor. Missa inte våra övriga artiklar som gör karriären lite lättare och roligare!
Kom närmare drömmen.
Vi söker ständigt nya talanger framför och bakom kameran! Sedan 2002 har vi hjälpt produktionsbolag och producenter att hitta rätt team till filmproduktioner.
Nå över 50.000 medlemmar.
Sedan 2002 har vi hittat rätt team till filmproduktioner. Nå nya talanger framför och bakom kameran!

Kameran är din vän
ReportageDin relation med kameran får dig att framstå som en naturlig talang på film, men endast om du gör kameran till din vän! 1
Andreas Ahlm är ny polis i Tunna blå linjen
Filmer på gångSVT-succén ”Tunna blå linjen” är på väg tillbaka! Seriens nya poliskaraktär spelas av vår medlem Andreas Ahlm!
Statister sökes till Wallander
Filmer på gångPassa på att bli en del av det klassiska Wallander-universumet och upplev filmvärlden bakom kulisserna. 6
Statister sökes till dramaserie
Filmer på gångInspelning pågår av SVT:s nya dramaserie Diagnoser och nu söks statister via Filmcafé.
Smygtitta på årets julkalender- Tidstjuven!
Webb-tvEn fartfylld tidsresa och ett spännande juläventyr för hela familjen. Här är en första titt på vad som väntar.
Sabina i skräckserien Färjan
IntervjuNu finns alla avsnitt av skräckserien Färjan på SVT och i en viktig roll ser ni vår medlem Sabina Khamoshi.
Christian producerar och spelar huvudrollen
IntervjuFilmcafémedlemmen Christian Magdu både producerar och spelar huvudrollen i bioaktuella Vi dör i natt.
Kortfilm förvärvar oscar-vinnare
IntervjuOscarsbelönade ljuddesignern Paul Ottosson ska jobba med ljudet i Jesper Jönssons kortfilm ”Väsen”. 1
Rollsättning är en konst
KrönikaNågot som gör mig glad är när jag ser något där rollsättningen överraskar mig. 2
Amatörskådespelare