Skådespela i reklamfilm

Skådespela i reklamfilm

Skådespelare som specialiserar sig på reklamfilm kan få mycket hög lön och vissa tar även steget över till Film och TV-drama. Missa inte våra viktiga tips och få en inblick i hur rollbesättarna tänker.

Vad är skillnaden i jämförelse med film och teater?

Att agera i kommersiella sammanhang innebär att sälja en produkt, till skillnad från film och teater är det oftast inte lika intressant att se en karaktär utvecklas. Istället är ditt jobb att presentera en karikatyr, mamma, pappa, bankman, kassörska etc., för att sälja produkten. I Sverige finns det lyckade exempel då karaktärer utvecklats i reklamfilmer men då krävs en hel serie filmer, t.ex. ICA eller Telia. Mikael Almqvist är heter en av våra medlemmar som är aktuell i en serie reklamfilmer för Mobilt bredband.

- Det är annorlunda och roligare att arbeta med en hel serie filmer eftersom du träffar teamet regelbundet. Du kan lättare komma med idéer och får arbeta lite mer kreativt, berättar han.

En skådespelare måste vara helt engagerad i ögonblicket och reklamfilmer är verkligen ”ögonblick” i livet. Det yttersta målet med en reklamfilm är, naturligtvis, att sälja någonting på ett kreativt och engagerande sätt. För att lyckas med detta måste du omedelbart skapa en trovärdig karaktär- och presentera denna på ett underhållande, personligt, charmigt och fantasifullt sätt.

Det är svårare än du tror!

Det krävs skådespelartalang för att leverera ett budskap så effektivt som möjligt på 30 sekunder. Att gestalta en fullt 3-dimensionell karaktär på så kort tid, trots att manuset ibland är obegripligt, är svårt.

Det är krävande att arbeta med reklamfilm och det tar ofta lång tid. Många gånger är det fler tagningar av samma scen än i en långfilm och en skådespelare måste leverera samma känsla av fräschhet och spontanitet den trettionde tagningen som första.

Du får även möjlighet att visa upp din förmåga att improvisera. Många gånger får skådespelarna ingen dialog i reklamfilmen och de måste förlita sig på mimik. Du måste snabbt kunna anpassa dig till nya direktiv.

Hur tänker rollbesättaren?

På Filmcafe.se har vi dagligen kontakt med rollbesättare som söker skådespelare och statister till reklamfilmer. Moa Olsson använder Filmcafe.se när hon rollbesätter och hon ser en tydlig skillnad mellan casting för dramaserier och reklamfilmer.

- Det är mycket viktigare med starka karaktärsdrag eftersom filmen är så kort. Karaktären måste vara tydlig och leverera mycket på kort tid, berättar hon.

Regissören vill ha en skådespelare som kan leva upp till manuset på ett unikt och spännande sätt, utan att avvika från kundens önskemål. Det är ovanligt att skådespelaren får göra ändringar i manus men det beror naturligtvis på teamet. För att vara riktigt duktig på att agera i reklamfilmer behöver du kombinera försäljningsteknik med en förmåga att uppträda och skådespela.

Vår erfarenhet är att rollbesättarna först tittar efter typ, ålder och förmåga att agera. Om de hittar någon som passar in på dessa kriterier och dessutom kan tillföra något unikt, en gnista, har de hittat rätt.

Du är med i den där reklamfilmen va?

Som alltid finns det två sidor men fördelarna väger för de mesta tyngst. Att medverka i en reklamfilm ger skådespelaren bra exponering, även om filmen visas lokalt enbart. Rollbesättare tittar ofta på reklamfilmer och är du duktig lägger de dig på minnet. Därför kan reklamfilmer vara en väg in i branschen. Reklamfilmer ser alltid bra ut på din showreel och ditt CV. Dessutom är det ofta välbetalda jobb!

En nackdel är att du kan bli överexponerad och förknippas så starkt med ett varumärke att du inte får göra reklam för något annat.

- Vissa etablerade skådespelare tittar snett på andra för att de ”säljer” sig. Men det är lite dubbelmoral eftersom de själva ofta åker till något annat land för att medverka där istället. I Danmark är det mycket vanligare med etablerade skådespelare i reklamfilmer än i Sverige, berättar Mikael Almqvist.

Du får helt enkelt försöka gå balansgången själv. För Mikael Almqvist väger det tyngre att medverka i en serie reklamfilmer än flera olika eftersom produktionen blir roligare och det ger bra klirr i kassan.

Tre tips om du vill jobba med reklamfilm

1) Det är nödvändigt att du som skådespelare ser på reklamfilmer som mini-pjäser. Precis som i en pjäs måste karaktären ha ett mål, en motivation och en anledning för sitt agerande. Du måste tänka på de grundläggande principerna som gör en karaktär levande: Vem är jag? Vad vill jag? Med utgångspunkt i dessa grundläggande frågor måste du dessutom lägga till din personlighet. Eftersom TV är ett medium där personligheter visas upp är det viktigt att du kan addera kärnan i din naturliga karisma och få den att passa i reklamfilmen.

Minsta lilla blick och gest har stor betydelse i en kort reklamfilm och bidrar till att publiken förstår karaktären direkt. Det är möjligt att göra en karaktär trovärdig och intressant på 30 sekunder men det krävs talang och genuint skådespeleri.

2) Dina språkliga färdigheter kan vara viktigare än du tror. Att artikulera och tala flytande är nödvändigt i reklamfilmer eftersom du agerar talesperson för en produkt. En känsla av förtroende är nyckeln, för att publiken på riktigt ska känna tillit och få förtroende för produkten.

3) Generellt sett spelas en TV-reklam in på en dag och oftast får skådespelarna manuset några dagar innan inspelning. Det är mycket viktigt att du memorerat manuset och dina repliker innan inspelningen. På repetitionen går regissören igenom filmen och det är nödvändigt att du tar till dig instruktionerna noga. Samtidigt är det viktigt att du försöker tillföra lite kreativitet för att din prestation ska bli så bra som möjligt.

Lycka till!

Robert Selin, skribent för Filmcafe.se
8 oktober 2009

Filmcafe.se bevakar den svenska filmbranschen med artiklar och krönikor. Missa inte våra övriga artiklar som gör karriären lite lättare och roligare!

Kommentera
Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter, så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Robert
Robert
Intressant fråga Tommy! Hur tänker ni skådespelare och statister?
2016-09-30

Tommy
Tommy
Det är mycket intressant att läsa artikeln Skådespela i reklamfilmer och kommentarerna till artikeln. ("Det krävs skådespelartalang för att leverera ett budskap så effektivt som möjligt på 30 sekunder", skriver Robert Selin). Anledningen till att jag läser om artikeln från 2009 är den stundande Roygalan den 27 oktober om en reklamfilmstävling. Så långt jag kan se finns det inga skådespelarpriser och inga skådespelare i de olika juryn som presenteras på filmcafes startsida. Ska man uppfatta det så, att man inte ser skådespelarens insats till reklamfilmens konstnärliga slutresultat som relevant? Vad vore t e x reklamfilmen Polly Guld här på sidan utan Lille Peter Jönssons lysande insats?
2016-09-29

Lille Peter
Lille Peter
Ja det stämmer allt i artikeln. Jag har ju en speciell karaktär och sticker ut rätt mycket och som jag även bjuder på. Jag är 153 cm över havet. Så fast att jag är liten, så syns jag just därför. ”LER” Dom flesta reklamfilmer jag har varit med i, så har jag ej sökt, utan det är bolagen som sökt mig och det är trevligt och kul. Jag har gjort några huvudrollsfigurer i reklamfilmer bla. som Cloettas Polly Guldmannen och AJ Produkter mfl. När det gäller att leverera repliker så måste man verkligen memorera in det duktigt. I Polly reklamen, så skulle jag rabbla upp repliker i ett rasande tempo och förutom det så skulle jag bryta på Amerikanska. Men det var riktigt kul och jag skrattar åt det fortfarande. https://www.youtube.com/watch?v=cj07kPV-SUY www.pollyguld.se
2016-09-21

Thomas
Thomas
nema problema..schysst,lycka till nu!
2009-10-27

Anders
Anders
Allt detta stämmer till punkt och pricka, ta vara på sekunderna du har på dig. Mvh Anders
2009-10-12

Thomas
Thomas
Intressant läsning. Både i artikeln och i Kjells svar.
2009-10-10

Kjell
Kjell
Jag spelade huvudkaraktären i Göteborg Energis reklamfilmer för företag. Det var en serie på 3 olika reklamfilmer med ett gemensamt tema mot kraftsporter. Sändningarna pågår i Göteborgsområdet sedan 4 veckor tillbaka. Allt som är skrivet i artikeln här stämmer mycket bra. Man skulle gärna vilja göra något mer av rollfiguren men varje sekund är viktig för att få fram budskapet. Man måste vara helt fokuserad mot målet och vara väl förberedd. Känner man sig inte helt bekväm med rollen från början är det bättre för alla parter att säga nej från början. Det har jag gjort tidigare. I detta fall kändes det från början att det var min roll. Kemin stämde redan på castingen och inspelningsteamet från STARK var helt underbara att ha att göra med. Man blev också väldigt medveten om sina små gester och mimik. Även små,små plitor och minsta ögonrörelser var helt plötsligt oerhörd betydelsefulla eftersom det ibland kunde förekomma extrema närbilder. Och kan du inte dina repliker som rinnande vatten kan du förstöra hela reklamfilmen. Lyssna framförallt på vad regissören vill att du skall göra och försök inte överdriva din karaktär. Karaktären får du forma innan du går till inspelning och inte pröva fram under inspelning. Och försök inte överdriva på castingen. Det är din egen personlighet de vill testa, inte stora rolltolkningar. Känns det naturligt för dig är dina chanser att få rollen större. Kjell
2009-10-09