Lathund för jobbsökeri

Lathund för jobbsökeri

Reportage Så du vill in i denna mytomspunna bransch? Den som min farfar kallade - med Shakespeares ord från ”Stormen” - ”Det stoff som drömmar vävas av.” Det första du behöver veta är att det inte finns några genvägar. Det andra att det är en av de orättvisaste branscher som finns.

En dåres envishet

Det räcker inte med att vara begåvad och jobba hårt, man måste ha lite tur också. Tur att vara född med det där lilla onämnbara som ibland kallas ”Det”, ibland ”Star Quality”. För det är något som man inte kan jobba sig till, inte spraya på sig som en god parfym. Det bara finns där. Medfött. MEN… Det betyder inte att man inte kan komma långt ändå. De som har ”Det” är väldigt få. Och rollistor är fulla med jobb, det behövs en hel drös med människor för att fylla ut en film eller en pjäs. Och det alla har gemensamt, som kommer någonstans i denna bransch, är att, även om de inte har ”Det”, har de en fallenhet för dessa jobb och en hunger att ständigt gå vidare, att ständigt förkovra sig. Och vet du inte vad det ordet – ”förkovra” - betyder, slå upp det. Vetgirighet och nyfikenhet är två av dina viktigaste byggstenar i den här branschen!

Men vad som aldrig hjälper dig att uppnå det du drömmer om, är lathet!
Att vara för lat för att ta de chanser som uppenbarar sig.
Att vara för lat och att tro att allt kommer av sig själv.
Att vara för lat för att ständigt vara nyfiken och hungrig.
Att vara för lat för att lära sig allt det som man får en chans att lära sig.

För jag säger det igen med den dåres envishet… En bra vår-bransch-jobbare är allmänbildad och alltid hungrig på att lära sig mer. En av de viktigaste sakerna att komma ihåg är att man aldrig blir fullärd. Jag säger med mening ”vår-bransch-jobbare” för det gör detsamma om du vill bli sminkör eller ljussättare, fotograf eller skådespelare, scenograf eller regissör, eller… Det finns alltid mer att lära. Men nu börjar vi från början!

CV

CV är en förkortning av latinets Curriculum Vitae. Och betyder ordagrant ”livets lopp”. Det är en förteckning över fakta om dig, om din utbildning, dina branscherfarenheter och dina eventuella färdigheter, som kan vara bra för en arbetsgivare att känna till. På Filmcafe.se finns en malla utarbetet tillsammans med rollbesättare för att den ska vara så effektiv som möjligt. Börja med namn, stad du bor i, telefonnummer, e-postadress. Samt grundfakta: längd och födelseår, hårfärg, ögonfärg samt sko- och klädstorlek. Vad gäller utbildning så ska där finnas med uppgifter om vanlig utbildning bara för att få en snabb bild av vem du är och vad du hittills lärt dig i livet. Har du sedan dessutom kanske gått ett gymnasium inriktat på vår bransch, skriver du det. Men lika intressant att se är om du gått vårdlinje eller läst språk. Det ger en bild av dig.

Har du sedan gått någon skola som är specialiserad på vår bransch, skriver du det: namn på skolan, hur lång utbildningen är/var samt vilket år du gick ut eller kommer att gå ut. Under erfarenheter listar du vilka jobb du gjort. Här gör det strunt samma om det är betalda jobb eller ej. Erfarenheten är din och den har du rätt att berätta om.

Gärna så här:
Roll: Produktion: Var: När:
Julia ”Romeo och Julia” Sommarteatern 2018
Är det med en regissör som de kanske känner till, lägg till hens namn.
Samma med stateringar:
Kund ICA-reklam Produktionsbolaget Z 2018

Vad som inte ska stå med - för det är ingen statisterfarenhet - är om du varit publik på program typ ”Så ska det låta”. Alltså studiopublik. Det är lika oviktigt som om du skulle skriva att du varit på Dramaten och sett en pjäs. Är det en filmscen som utspelar sig i en TV-studio eller i en teatersalong, där ni blir tillsagda hur ni ska reagera, är det en helt annan sak. Har du inga såna erfarenheter – hitta inte på några! Någon gång ska ju vara den första, så stå för att du är nybörjare. Ljuger du, märks det med det samma du kommer framför kameran.

Och så slutligen andra erfarenheter. Här kan du skriva om du kan spela piano, har körkort (skriv vilken typ av körkort du har) om du kan fäktas, hjula, knyppla etc. och vilka språk du talar. Jag tar för givet att ni alla använder er av den utmärkta mall Filmcafe.se har. Det här är mest som en påminnelse.

Foton

Och vad gäller foto då? Behöver inte vara tjusiga proffsfoton. Det kan du kosta på dig när du har gjort lite jobb. Men nu räcker det med ett ansiktsporträtt – ditt ansikte och ner till axlarna, inte mycket längre. För er flickor/kvinnor… Inte för mycket smink. Man vill se DIG, inte hur bra du är på att lägga krigsmålning. Och gärna ett foto med ett litet leende så det glittrar lite i ögonen. Och ett som är mer allvarligt. Samt ett i helfigur. Men det viktigaste fotot är närbilden. Färg eller svartvitt är faktiskt egalt. Vissa regissörer föredrar svartvitt, andra vill helst se färgbilder. Välj bilder du själv gillar – bra idé är också att be några som känner dig väl att vara med och välja, för det är svårt att se sig själv med objektiva ögon.

Uppdatera

Det allra viktigaste är dock att komma ihåg att uppdatera, att alltid se till att CV och foton är så aktuella som möjligt. Har du klippt av dig ditt långa hår, färgat kalufsen blå eller gått ner mycket i vikt måste du se till att den informationen finns med i form av nya foton. Det är upp till dig själv att ta ansvar för att all information om dig är så aktuell som möjligt!

Jag säger detta i all välmening, men jag har aldrig gjort ett jobb, där jag letat folk på
Filmcafe.se, där inte så många som runt 20-25 % av de som eventuellt kan vara intressant inte har uppdaterat sina CV. Bara en så enkel sak som att gå in och skriva in rätt telefonnummer om man skaffat ny mobil verkar vara svårt för alldeles för många. Jag blir väldans långsint då för det är ett sånt slöseri med min tid.

OBS: Du som vill jobba med annat än skådespeleri - Gör en CV ni också. Även för detta har Filmcafe.se en bra mall.

Hitta jobben och söka dem

Det finns många sätt att leta jobb. Det viktigaste är att ligga i. Är du verkligt intresserad av att hitta jobb i branschen går du inte in på Filmcafe.se så där en gång i veckan eller var tionde dag. Det gör du varje dag, om du är seriös. Och du söker de jobb som passar dig.

Filmcafe.se har ju oftast spärrar så man inte kan söka jobb man inte är rätt för. Men ni anar inte vad många som på olika sätt försöker gå runt dessa hinder. Jag har ju även jobbat mycket med casting av framför allt reklamfilm, några hundra såna jobb har jag hunnit med. Och inte ett enda jobb har jag gjort där inte jag blivit kontaktad av någon som försöker tjata sig till en provfilmning eller en fotografering fastän kriterierna inte stämmer in på dem, ibland tex. varken kön eller ålder.

Men det är när jag gör jobb, där jag är den som söker folk. Vad ni kan göra är att skriva brev till produktionsbolag, castingbyråer, regissörer, producenter m.fl. Skriv några trevliga rader – gärna där ni nämner att ni gillar någon film ni sett från just det bolaget, reklam för X eller Y – och gärna skulle vilja att de hade er i åtanke när de ska sätta igång en ny produktion. Bifoga CV och foto – här passar det bra att skicka med både närbild och helfigur. Men skicka INTE med en tjock bibba med recensioner eller vykort där moster Gullan tyckte du var såååå bra som Nicke Lilltroll på avslutningen i femman. Du kan skriva att du har recensioner, som du kan skicka om intresse finns, men skicka inte med det i första vevan! Är du med på Facebook? Där finns en hel del grupper som kan vara intressanta.

Håll utkik i tidningar

Ser du en notis att den och den filmen ska göras – luska ut vad produktionsbolaget heter och skriv dit. Samma med TV-serier – skriv till SVT eller till produktionsbolagen. Är det någon regissör du gillar? Ta reda på vilket produktionsbolag, som stod bakom hens senaste film och skriv till regissören c/o detta bolag. Var ärlig. Berätta att du gillade filmen, säg några ord om varför och skriv sen att du så gärna skulle vilja jobba med hen. Smicker kan vara en väldigt bra inkörsport. Men det ska vara ärligt menat!

Första kontakt… kan ske på två sätt. Du har sökt ett jobb, som du sett annonserat och någon har nappat på dig. Eller de har hittat dig själva – genom brev du skickat eller på en sajt, typ Filmcafe.se. Hur som haver kontaktar de dig!

Vad vill du nu ha reda på? Frågor du i detta skede vill ha besvarade är: Vad är det för produktion? Långfilm, Tv-serie, Tv-film, kortfilm, scenproduktion Vad är det de vill du ska göra? Statering eller roll?

När?
Vilka dagar, vilken period gäller det? Vet du redan att du absolut inte kan just de dagarna, gör du dig själv en stor tjänst om du redan här säger det. Slösa inte bort tid för den som ringer genom att ställa en massa frågor om ett jobb du i alla fall inte kan ta. Tro mig, det uppskattas av uppringaren.

Var?
Samma ort du bor, eller någon annanstans? En hel del reklam filmas i andra länder nu för tiden. Se alltid till att du har ett giltigt pass! Och sedan de viktiga frågorna? Om det är reklamfilm – var ska det visas? TV? Bio? Internet? I butiker? Och hur länge? Ju fler ställen och ju längre visningstid - ju mer ska du ha betalt. Och tillkommer stillbilder ska det arvoderas extra!

Hur stort gage erbjuder de?
Och nu den viktigaste av frågor – hur mycket erbjuder de för jobbet? Det är här de flesta går bet. Det finns nämligen avtal. Inte för statister – sorry, Sverige är ett så litet land, men en dag kanske det kommer. Det finns avtal för statistarbete i t.ex. Storbritannien. Men det finns för allt som kan kallas skådespelarjobb. Och dit hör reklamfilm om du erbjuds att göra en roll, dvs det är du i bild som ska göra något speciellt, ni är inte en stor grupp av människor som är utbytbara… t.ex. passagerare på en buss, en kö på banken, ett väntrum på sjukhus.

Avtalsmässigt är det ingen skillnad mellan reklamfilm eller andra typer av film och gaget är reglerat i avtal.

Här kan ni läsa om det.

Dessa avtal gäller ALLA som gör jobbet, det är inte avhängigt av att man är medlem i
Teaterförbundet. Det är jobbet som bestämmer gaget, inte personen. För dessa avtal specificerar grundavtal. Om du är jättekänd kan du få långt mer betalt, men ingen ska göra jobb UNDER dessa avtalade summor!

Här har ni alla kollektivavtal som Teaterförbundet tecknat.

Obs att här finns avtal för ALLA yrkeskategorier. Och återigen. Detta är grundnivåer för den som ska utföra jobbet. Under denna summa ska man inte gå om det är ett professionellt kommersiellt arbete!

OBS att alla bolag inte skrivit kollektivavtal. Men det hindrar inte att ni ska begära bra betalt av de bolagen om de vill ha er i en reklamfilm som ska gå på alla TV-kanaler i 2 år, synas på nätet och på bio. Då ska ni ha bra betalt, för inget annat bolag kommer att ta i er med tång för en reklamfilm på flera år framåt!

Här är listan på de bolag som tecknat kollektivavtal.

Och kom ihåg att det inte finns någon yrkeskategori i avtalen som kallas Avancerad Statist. Det är ett påhitt av arbetsgivarna för att få dig att göra ett jobb för långt mycket mindre pengar än du är värd! Så jag avslutar denna Del Ett med min pappas goda råd. Ni har hört det förr men det tål att upprepas!

Stå på er. Annars ställer sig någon annan på er! Snart kommer Del 2 med fortsatt Lathund!

Ha det bäst, kära kollegor!
Anita M

Anita Molander, skribent för Filmcafe.se
28 maj 2019

Filmcafe.se bevakar den svenska filmbranschen med artiklar och krönikor. Missa inte våra övriga artiklar som gör karriären lite lättare och roligare!

Kommentera
Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter, så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.