Sveriges första Instagramserie

Sveriges första Instagramserie

Intervju Rörliga bilder har aldrig varit mer populärt än nu, traditionella plattformar utmanades och nya övertog tronen. Nu har får vi se något nytt på den svenska underhållningsscenen med Instagramserien “Korridoren”.

Serie om vår samtid

Rörliga bilder har aldrig aldrig varit mer populärt än nu, traditionella plattformar utmanades och nya övertog tronen. TV och bio är inte lika självklart längre och t.om. YouTube får hård konkurrens av t.e.x. Facebook som är oöverträffad när det gäller att nå en nischad målgrupp. Nu har vi även fått se något nytt på den svenska underhållningsscenen med Instagramserien “Korridoren”. Korridoren är en instagramserie skapad för sam- och framtiden. Varje avsnitt är mindre än 1 minut, och de 31 avsnitten kommer att sändas under hösten 2017.

- Vi står för manus, regi, producering och spelar varsin roll, säger Fredrik.

- Avsnitten blir enkla att ta del av, gillar du ett avsnitt kan du snabbt visa det för vänner” fortsätter Hampus.

Serien distribueras via Instagram och Facebook

Korridoren distribueras via Facebooksidan ”Korridoren” och Instagramkontot ”Korridoren_”. Det släpps två nya avsnitt i veckan, på måndagar och torsdagar. Valet att göra en serie om studenter uppkom när Hampus och Fredrik själva studerade och bodde på internat.

- Det finns över en halv miljon studenter i Sverige, men vad vi kunde se ingen svensk underhållning som tog upp deras vardag. Det är något som vi på ett komiskt sätt vill berätta, Säger Hampus.

- Men oavsett om man är student eller ej så tror vi att serien kan intressera många. Det är framförallt fyra personligheter vi följer, tillägger Fredrik.

Avsnitten tar upp vardagssituationer, och igenkänningsfaktorn tycks vara stor. Premiäravsnittet nådde 13000 visningar på 24h.

- Det var långt över förväntan! Få kände till serien innan premiären, men avsnittet tog verkligen fart. Folk har gillat, kommenterat, delat och taggat sina vänner, säger Hampus och Fredrik nickar instämmande.

Finansiering genom företagssamarbeten

YouTube och deras tidigare framgångsrika lösning med annonser har fått konkurrens. Det blir allt mer populärt att ha produktplaceringar på ett mer traditionellt sätt igen.

- Fler och fler företag förstår vikten av att synas på sociala medier och genom att samarbeta med Korridoren kan de förknippas med något som folk tycker är roligt, säger Fredrik.

Avsnitten spelades in i början av sommaren och det är ett team på tolv personer som arbetat med projektet.

- Många har trott på idén och det har helt klart varit betydelsefullt för dess förverkligande, säger Hampus.

- Och alla arbetstimmar, fyller Fredrik i.

Hampus och Fredrik har gemensamt jobbat med Korridoren sedan januari och mött både upp och nedgångar.

- Det har varit en kul resa, men samtidigt slitig, det har varit tacksamt att kunna stötta varandra, säger Hampus.

- Har vi mött ett hinder eller konflikt har vi försökt lösa den omgående, inflikar Fredrik. Funderingar på en säsong två finns redan nu, men beror på hur framgångsrik säsong ett blir.

- Vi siktar mot toppen, skrattar Hampus.

Robert Selin, skribent för Filmcafe.se
26 september 2017

Filmcafe.se bevakar den svenska filmbranschen med artiklar och krönikor. Missa inte våra övriga artiklar som gör karriären lite lättare och roligare!

Kommentera
Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter, så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Lotta
Lotta
WITNESS2K17 är riktigt läskig!! Elin Gustafsson och Greger Zetterkvist är en perfekt duo. ”Skönheten o Odjuret”
2017-12-20

Robert
Robert
Nämen! Tack för tipset Elin. Den ska jag kolla in!
2017-10-02

Elin
Elin
Låter som en kul serie! Jag önskar er all lycka! Sveriges första Instagramserie heter däremot Witness :) http://www.baaam.se/skrackdramat-witness-ar-sveriges-forsta-tv-serie-pa-instagram
2017-09-27