Hur skådespelare kan använda Instagram

Hur skådespelare kan använda Instagram

Reportage Instagram är en av de största sociala medierna i världen och därför ett viktigt verktyg för filmarbetare som behöver nätverka. En närvaro i sociala medier är ett måste för skådespelare och filmare idag, men det är lättare sagt än gjort att få följare och uppmärksamhet. Här får du tio supereffektiva tips på hur du kan göra!

Bakom kulisserna

Perfekt om du arbetar med en större film eller teaterproduktion. Bjud in din publik bakom kulisserna för att skapa en en personlig och exklusiv atmosfär . Passar bra eftersom sociala medier handlar om att bygga relationer och hitta kontakter. Genom att bjuda in dina följare bakom kulisserna erbjuder du möjligheten att lära känna dig bättre.

Tjuvtitt på vad du jobbar med

Oavsett om det är en film en bloggpost eller ett avsnitt till en YouTube-kanal kan du med hjälp av Instagram bygga förväntningar. Ge dina följare något att prata om genom att bjuda den på en teaser inför din kommande lansering!

Nytt tema för olika dagar

Du kan erbjuda dina följare ett mervärde genom att ge veckodagarna ett eget tema. Motivations-måndag, Hälso-onsdag, Gratis-fredag! Det hjälper dig att hålla dig till din strategi, publicera regelbundet och något för dina följare att se fram emot varje vecka. Du kommer aldrig att behöva fundera på vilken typ av post du ska publicera!

Locka till handling

Tyvärr räcker det inte med att enbart skapa innehåll, var noga med att locka till handling led dina följare någonstans. Har du publicerat en ny video på YouTube eller skrivit ett engagerande blogginlägg? Instagram stories är mycket bra på att dra trafik till en webbsida antingen genom “SWIPE UP”-funktionen (endast för dig med fler än 10000 följare på ett företagskonto) eller med en länk i din “biografi”.

Hur är det med de nya bilderna du precis tog till ditt CV? Berätta för dina följare om dem, ha med en bild från “bakom kameran” och gör porträttfotot du tog suddigt. Skriv en text och uppmuntra följarna att besöka ditt CV på Filmcafe.se för att se dem!

Personligt

Instagram passar utmärkt till berätta om ditt “liv” i karriären. Genom att släppa in följarna i ditt liv har du en unik möjlighet att engagera följarna och ta relationen med din målgrupp till nästa nivå. Skriv ett inlägg om hur du planerar dina Instagrampubliceringar för året och utmaningarna med det! Berätta om castingen som inte gick vägen, om hur du tränar och tar hand om dig själv i en tuff bransch.

Tipsa om andra

Oavsett om det är en produkt, samarbeten med liknande personer eller en video/bild du uppskattar så är det bra att tipsa om det! Du får en anledning att tagga dem du tipsar om och lockar då engagemang från deras konto och deras följare. Om du är helt ny på Instgram är detta ett effektivt sätt att bygga upp en egen följarskara och samtidigt vara en positiv kraft. Det lättaste sättet att göra detta är att ta en “screenshot” från det Instagramkonto du vill tipsa om och tagga det i din Instagram-story!

Utbildningar

Se det här tipset som en miniblogg där dina följare får med sig något värdefullt. Dela med dig av tips som är värdefulla för dina följare och lär dem något som de har användning av. 10 tips där du går igenom något steg för steg så att de kan använda det själva. Är du en coach kan du tipsa följarna om hur de kan vara mer produktiva och få mer gjort på en dag. Om du är fotograf kan du tipsa om enkla redigeringstrick.

Försök att hålla tipsen korta men intressanta då tålamodet på Instagram är obefintligt. Gör dina Instagram stories kreativa med “stickers”, färger och ha med pop-ups. Ha ett dynamiskt innehåll där du varierar bilder och videor.

Ställ frågor

… eller få dem att ställa frågor till dig! Du kan göra detta via “poll-funktionen” eller be dem att skicka ett meddelande till dig direkt via “meddelande -funktionen”. Här kan du slå två flugor i en smäll eftersom det inte tar tid för dig att skapa innehållet samtidigt som du kan erbjuda värde och lösningar på följarnas problem då du svarar på deras frågor. En klassisk Q&A som vi är vana vid från t.ex. YouTube där prenumeranter ställer frågor direkt till dem som gör kanalen och alla får ta del av svaren i en ny video.

Lyft fram dina projekt och premiärer

Om vi inte kan göra reklam för vår nya film eller teaterföreställning till våra egna följare, vart kan vi då göra det? Om du följt mina tips här ovan, med bilder bakom kulisserna, tvuvtittar, erbjudanden m.m. så borde du redan ha byggt upp ett intresse hos dina följare! Nu ska du använda Instagram Stories för att marknadsföra din produkt!

Återigen, var kreativ. Skapa en 15 sekunder lång teaser då video drar uppmärksamheten till sig- allt som får din publik exalterad!

Robert Selin, skribent för Filmcafe.se
4 augusti 2019

Filmcafe.se bevakar den svenska filmbranschen med artiklar och krönikor. Missa inte våra övriga artiklar som gör karriären lite lättare och roligare!

Kommentera
Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter, så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.