Marknadsför dig på sociala mötesplatser

Marknadsför dig på sociala mötesplatser

Gör dig själv känd i relevanta sammanhang och träffa personer som är värdefulla i ditt nätverk. Följ vår guide och få reda på hur, låt folk få reda på att du finns!

Planera hur du vill synas på Internet

Du är ditt varumärke och antagligen bäst lämpad att marknadsföra dig själv. För att få ut det mesta av den tid du lägger på nätet bör du ha en plan. Det handlar inte om att kväva din personlighet eller dina spontana uttryck, bara om att se till att de kommer till sin rätt på rätt plats och för rätt publik. Internet erbjuder fantastiska möjligheter och allting du gör påverkar hur du och det du erbjuder upplevs.

När du marknadsför sig själv på Internet kan du vara strikt professionellt på din hemsida där all fakta finns. Däremot bör du försöka bjuda in till en mer personlig kontakt i din blogg, twitter eller braschcommunity. Du kan vara personlig och professionell på samma gång, men undvik att vara för privat.

Skilj redan från början på professionella och privata ärenden. Du bör t.ex. inte ha dina arbetskontakter på ditt privata Facebook-konto. Det privata, som bara angår din familj och närmsta vänner, ska inte blandas in i det professionella nätverket. Skilj på den e-postaadress du använder när du nätverkar och den du använder privat. När du underhåller professionella kontakter bör du välja ett e-postkonto som inte förknippas med något gratis och billigt. Yahoo, Hotmail och Gmail är gratis men kan ge intrycket av att du inte är professionell. Oavsett om du är skådespelare eller filmarbetare kan din inriktning missuppfattas som din hobby, inte ditt jobb.

Välj ett namn

Möjligheterna att marknadsföra sig själv och sitt individuella varu¬märke på Internet har förändrats drastiskt under de senaste åren. Internet har svängt och blivit extremt individfokuserad. Vem är du? Använd ett namn som passar i sammanhanget och se till att du använder det konsekvent. Du kan använda dig av ditt riktiga namn, ett smeknamn eller ett företagsnamn. Om du nätverkar på Internet och inte använder ditt riktiga namn är det viktigt att du är konsekvent med ditt alias för att bli tagen på allvar. Generellt är det riktiga namnet mest förtroendeingivande, du upplevs pålitlig och som en seriös person.

Välj en bild

Välj en bild som representerar dig och låt andra se vem du är. Du bör välja samma bild till alla relevanta sajter du använder, det är viktigt att den är återkommande i marknadsföringssyfte, på så sätt kommer folk att komma ihåg dig. Det är inte någon dum idé att ha samma profilbild på Filmcafe.se som på dina övriga CV samt din showreel etc.

Oavsett om du väljer en logotype eller ett ansiktsporträtt bör du hålla bilden enkel med någon detalj som sticker ut. Ett ansiktsporträtt passar bäst för skådespelare och det är detta ansikte rollbesättarna lär känna. Gör ingen grimas utan se vänlig och neutral ut, det ska vara inbjudande att ta kontakt med dig. Om du är filmarbetare kan det vara bättre med en logotype som fokuserar på din inriktning och det du kan tillföra en produktion. Ett ansiktsporträtt på t.ex. Filmcafe.se är dock att rekommendera eftersom det är förtroendeingivande och uppmuntrar till kontakt. Tänk på det som skrevs i början av artikeln, att det är viktigt med ett personligt tilltal även när du jobbar professionellt, dina kunder vill känna till ditt namn och utseende.

Nätverka effektivt

Nätverket är din bästa chans till jobb och idag behöver du inte ens gå utanför dörren för bygga det. Gå med i sociala nätverk, forum och grupper på Internet. Var aktiv och närvarande på varje hemsida så att folk känner igen dig. Du som har en mindre byrå, är frilansande filmarbetare, skådespelare eller statist kan effektivt marknadsföra dig genom att exempelvis vara aktiv i din branschcommunity och framför allt bidra till den. I dag handlar marknadsföring och varumärkesvård på nätet mycket om att göra livet enklare för andra människor.

1) Har du en idé eller en lösning på ett problem? Gör idén till en liten reklamkampanj för dig själv, dela med dig av din lösning, skriv artiklar, och delta i diskussioner.

2) Försök få med externa länkar då du skriver inlägg så att medlemmar som vill läsa mer om dig lätt kan få den information de söker. På mötesplatser som Filmcafe.se finns det alltid en länk till ditt CV då du gjort ett inlägg i forumet, på andra forum är det bra om du kan få en länk till din hemsida i t.ex. signaturen.

Var noga med att läsa vad som är tillåtet på de olika sajterna så att du inte råkar bryta mot deras användarvillkor. Alla är inte lika toleranta med länkar till externa sajter och medlemmar som marknadsför sig och du vill inte bli utslängd om sajten är värdefull för dig.

3) Om du vill samarbeta med andra är det viktigt att du kan uttrycka dig väl. Din förmåga att kommunicera effektivt är faktiskt lika viktigt som att du kan agera, fotografera, redigera och så vidare. Särskilt om projektet kräver kommunikation via projektplatser på nätet, Twitter eller snabbmeddelanden.

Engagera dig i diskussioner men styr dem inte så hårt att de handlar om dig enbart. Om du gör livet enklare för dina potentiella kunder och din community kommer de att få ett väldigt positivt intryck av dig, uppskatta dig, bli lojala mot dig/ditt företag, och därmed behandla dig på samma generösa och respektfulla sätt som du behandlat dem. Om du däremot grälar och kritiserar andra medlemmar offentlig är risken stor att ingen vågar jobba med dig. Även om de tycker att du har rätt i en diskussion finns det ingen som vill riskera att ”hängas ut” i offentliga sammanhang eller inför hela teamet på en inspelning.

4) Även om närverkande på Internet många gånger innebär samma fördelar som att träffas i verkligheten medföljer samma typ av ansvar och jobb. Det betyder att du måste underhålla en kontakt då den är etablerad och vara noga med att följa upp alla mail och förfrågningar du får.

Förbered dig inför nätverksträffen

Eftersom du faktiskt arbetar med människor utanför cyberrymden räcker det inte med att kommunicera via Internet. Du behöver medverka på några av de Branschträffar som arrangeras och gå dit förberedd. Det betyder att du först behöver ta reda på vilken typ av träffar som kan tänkas ge dig något. På Fimcafe.se har vi t.ex. medverkat i flera år på “Drömfabriken”, vilket varit ett perfekt tillfälle för oss att träffa medlemmar utanför Internet.

När du väl bestämt dig för vilken träff som känns relevant att gå på tar du reda på vilka som kommer att närvara. När du vet vad du har att vänta anpassar du ditt marknadsföringsmaterial efter det och får på så sätt ett försprång. Gå tillexempel aldrig hemifrån utan ett visitkort!

1) Var noga med att ditt visitkort innehåller namn och kontaktuppgifter och blir det panik kan du alltid skriva ut några här från Filmcafe.se. Du skriver ut visitkort från sidan där ditt CV finns.

Du kan dela ut dina visitkort generöst och desto fler kort som cirkulerar desto bättre syfte fyller dem. Glöm inte att samla in så många visitkort som möjligt också. När du fått ett visitkort bör du titta på det i några sekunder för att visa ditt intresse, ha en penna beredd så att du kan göra en notering om personen du fick det från. Det bli betydligt lättare att komma ihåg dem och om du lovat dem något.

2) Om du har tagit med dig en showreel bör du däremot vara lite mer försiktig. Ge den enbart till dem som du är säker på kommer att titta på den. Det kostar pengar att kopiera upp showreels och det är onödigt om den hamnar i fel händer.

3) Om du marknadsför en produktion eller ett event kan du ha förberett en 15-30 sekunders pitch. En pitch är en sammanfattning av vad du erbjuder så att du kan presentera det på 30 sekunder eller kortare, mer tid har du antagligen inte på dig. Ha gärna olika varianter av din pitch klar beroende på vem du pratar med. En viktig detalj är att du inte ska förväxla nätverkandet med ett säljmöte. Nätverkandet handlar i första hand om att möta människor, skapa kontakter och bygga relationer, inte att sälja en produkt.

Glöm inte att fråga dem du träffar om deras projekt, på det sättet blir det lättare för dig att kunna erbjuda något. Många gillar generellt att prata om sina projekt och om du lyssnar upplever de dig dessutom intresserad och vänlig.

4) Sist men inte minst måste du våga ta initiativ. Det betyder att du måste våga går fram till männsikor och presentera dig själv, vänta inte på att de ska kontakta dig. Undvik att prata för länge med personer du redan känner. Även om det känns mest bekvämt är det inget effektivt sätt att träffa nya kontakter.

Din professionella framtoning

Din professionella framtoning på Internet kan delas upp på två olika platser.

1) Din strikta och professionella framtoning märks på din hemsida där all viktig information om dig finns samlad. Där finns dina kontaktuppgifter, ditt CV och kanske en showreel. Naturligtvis bör det även finnas en sida med nyheter men bäst är om du kan locka in besökarna på en blogg eller Twitter.

2) Din professionella, men mer personliga, framtoning kommer fram i din blogg, Twitter eller branschcommunity. Dina kunder och kontakter är intresserade av vad du eller ni sysslar med på dagarna och vad ni har för åsikter om branschen och omvärlden. Ju mer du delar med dig av till din omgivning desto positivare känslor bygger du upp kring dig och ditt företag.

Våga berätta om dig själv och skryt lagom mycket. Att skicka ett massmail till ditt nätverk fungerar men var noga med att brevet upplevs personligt. Om någon tolkar mailet som reklam/Spam blir effekten den motsatta och du vänder dem mot dig istället.

Underhåll kontaktnätet

Avslutningsvis är det naturligtvis viktigt att underhålla kontaktnätet. Människor vill prata med människor, helst trevliga sådana. Människor har personlighet, du är ditt varumärke, därför måste ditt varumärke vara personligt och visa omtanke. Underhåll kontakterna och bli ”vän” med andra medlemmar på sociala branschplatser. Förutom att ni kan lära er mycket av varandra är det bra att synas i så många sammanhang som möjligt. Vänner kan rekommendera varandra och lägga till varandra på ”vännerlistor” m.m. Ni syns på varandras sidor och eftersom ni har något gemensamt är det inte osannolikt att de kan locka besökare tillbaka till dig.

Kom ihåg att logga in på de olika nätverken för att uppdatera din medlemssida och engagera dig i det som skrivits. Publicera regelbundet nyheter så att det blir intressant att besöka din medlemssida igen, skriv hälsningar och kommentera projekt andra medlemmar är engagerade i. Skicka gärna hälsningar till personer du inte känner men tycker är intressanta och vill lära känna bättre.

Lycka till!

Robert Selin, skribent för Filmcafe.se
23 november 2009

Filmcafe.se bevakar den svenska filmbranschen med artiklar och krönikor. Missa inte våra övriga artiklar som gör karriären lite lättare och roligare!

Kommentera
Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter, så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Leila
Leila
Håller med Sandra!Superbra artikel. MAn kan lära sig mycket. Jag har inte fått riktigt jobb än, men bara för att läsa sådana artiklar är värt att vara medlem på Filmcafé! Tack för att ni lär oss.
2011-03-15

Sandra
Sandra
Bra artikel!
2011-03-14